Egyszerű Ferrari, törékeny McLaren, agresszív Renault, precíz japánok

2006.02.11. 11:50
Több mint egy hónappal a Forma-1-es szezon rajtja előtt értékeltük az új autókat: a legtöbb stabilan fut, de a McLaren-Mercedesnek gondjai vannak. Tavalyi motorproblémái a nyolchengeresnél is előjöttek, de egyelőre csak Kimi Raikkönen aggódik.
Három és fél hónappal a 2006-os szezon március 12-i nyitófutama előtt, 2005 november 28-án bemutatta, majd másnap már tesztelte is új Forma-1-es autóját, a TF106-ost a Toyota.

A Toyota fejlesztésére bőven van idő

#alt#
Kattintson!
A módosított F1-es szabályoknak megfelelően 2,4 literes, V8-as motorral épített kocsi Barcelonában gurult aszfaltra, de az istálló hivatalos bemutatóján kiderült, versenyen sosem indítják. Mike Gascoyne technikai igazgató elárulta, Bahreinre teljesen új aerodinamikai részeket kap, valójában csak azért siettek a kipróbálásával, hogy a Bridgestone abroncsokkal minél többet futhasson a gép: a Toyota a Williamsszel együtt idén már nem a Michelin, hanem a japán cég abroncsait használja.

A Red Bull a Ferraritól és a McLarentől erősített

Bő két héttel a Toyota után a Red Bull Racing küldte pályára új gépét, a Ferrari-motoros RB2-est, Silverstone-ban. Legjobb pilótájuk, David Coulthard szexinek nevezte az új kasztnit, míg a német sajtó darázsderekúnak: a kisebb V8-as erőmű miatt meghúzott oldaldobozok vonala valóban szép formát ad a kocsinak. Mike Smith főtervező ránézésre remekelt, ráadásul a fejlődés biztosított, mert a gárdát segíti a McLarentől rekordfizetésért átigazolt tervezőzseni, Adrian Newey és a riválistól hamarosan érkező aerodinamikai szakember, Peter Prodromou is.

Hivatalos csapatbemutatót még nem tartott a Red Bull, ezt csak napokkal a rajt előtt, Bahreinben ejtik meg.

A Renault szinte kész is

#alt# A világbajnok Renault január 10-én próbálta ki az R26-ost, amely az igen sikeres R25-os "agresszív" továbbfejlesztése. Külsőre a lekicsinyített, és alul szögletesre vett oldalsó levegőbeömlők tűnnek fel, illetve hátulnézetből az aprólékosan kidolgozott, impozáns farrész. Bob Bell technikai főnök nem tagadta, mivel a 25-ösnek nem voltak gyenge pontjai, arra alapoztak. A hónap utolsó napján ünnepélyesen, Monacóban leplezték le a gépet, amely idén is a vb egyik esélyese.

A Ferrari óvatosan újított

#alt# A múlt évben nem jött be a Ferrarinak, hogy az azt megelőző szezonra készített kocsijával kezdte az idényt, ezért Michael Schumacher már január 16-án megfuttathatta a legújabb gépet. A kocsin, amit 248 F1-nek neveztek el 2,4 literes, nyolc hengeres motorja miatt, nincsenek radikális megoldások. Az oldala lekerekedett, változott a hátsó szárnya, és még mindig megvan az első légterelő alatti szárnyacska, amit egyelőre csak a Ferrari alkalmaz.

Erőssége a motorja lehet, hiszen azt múlt nyár óta tesztelik, valójában gond nélkül: szinte biztosan megbízható és gyors lesz a versenyeken is.

A BMW alulbecsüli magát

#alt# A Ferrari-próba másnapján egy új csapat, a BMW-Sauber leplezte le, és próbálta ki a 2006-os gépét, az F1.06-ot. A bajor gyár tavaly szakított a Williamsszel, felvásárolta a Saubert, és megépítette első száz százalékig saját Forma-1-es autóját, amelynek nem csak a motorja, de a kasztnija is önálló konstrukció.

Első ránézésre kicsit egyszerűnek tűnik a kocsi - mintha GP2-es vagy F3000-es lenne -, de a formája egyáltalán nem rossz, sikeres lehet. Első felfüggesztései a szakértők szerint különleges alkotások.

A csapatvezetők hangoztatják, hogy még nincs elég tapasztalatuk, idén csak tanulni akarnak, valójában viszont a BMW az utóbbi hat évben - leszámítva az előzőt - az F1 legjobb motorjait gyártotta, a Saubernek pedig tizenöt éves autóépítési rutinja van, mindehhez első rangú infrastruktúrával rendelkezik: magukat is meglephetik, és könnyedén túlteljesíthetik saját elvárásaikat.

A Mercedesnél nem aggódnak, egyelőre

A McLaren-Mercedes az év elején klasszikus, narancssárga fényezésű tesztautójával keltett feltűnést, majd január 23-án kipróbálta az új MP4/21-est. A kocsi annyira jól néz ki, és sok területen annyira formabontó, hogy a BMW-hez képest mintha másik kategóriára tervezték volna.

#alt# Persze ez nem jelenti, hogy biztosan jobb is, de a már három éve kitalált, ezúttal finomított orr, az első kerékfelfüggesztések megoldása, az első szárny formája és felfüggesztése, az oldaldobozok és a hátsó szárny, a kasztni hátuljának kialakítása futurisztikusnak nevezhetőek.

Adrian Newey utolsó mclarenes munkája viszont csakúgy, mint tavaly, idén is a semmibe veszhet, mert a Mercedes V8-asa egyelőre nem elég jó. Megbízhatatlan, már többször lerobbant, és még Kimi Raikkönen is elismerte, a német cég le van maradva a fejlesztésekkel. Norbert Haug sportigazgató szerint persze minden a tervek szerint halad.

A Honda nagyon felkészültnek tűnik

Ön szerint melyik lesz a legjobb autó idén?

A Hondának nincsenek hasonló gondjai, január 25-én nem csak egy, de két autót is bemutattak az új modellből, Jenson Button és Rubens Barrichello együtt körözhettek a barcelonai hivatalos bemutatón. Az RA106-os, amely a japán konstruktőr saját modellje - az istállót sem BAR-nak, hanem Honda Racingnek hívják már - megbízhatónak, és gyorsnak látszik, a teszteken csak a Renault előzi meg.

A kasztni oldalai és hátulja megváltoztak, orra nagyon hasonlít a régire, az igazi újítás a levegőbeömlők peremére szerkesztett kisebb légterelő. A Toyota ugyan tavaly már használt hasonlót, de ugyanígy csak a Williams alkalmazza idén.

A Williams privát, de nem biztos, hogy gyengül

#alt# Az angol team múlt pénteken - január 27-én - jött ki az FW28-assal, amelyben már nem BMW, hanem Cosworth-motor van. A csapat neve is Williams-Cosworth, vagyis a team nem gyári alakulat többé. (Legalábbis 2006-ban nem.) Ennek ellenére bizakodóak, a Cosworth mióta csak létezik, V8-as motorokat gyártott, az ideit pedig abszolút az FW28-asba tervezte.

A kasztnin valójában nincsenek különleges újítások, hasonlít a BMW-re, ami ugye nem meglepő.

Renault, Ferrari, Honda

A tesztszezon e korai szakaszában, a versenyek előtt egy hónappal nehéz megmondani, van-e nagy esélyese az idénynek, sőt, az első futam rajtjáig tanúságokat nem is érdemes keresni. A legösszeszedettebbnek ennek ellenére a Renault tűnik, nem sokkal mögötte a Ferrari és a Honda. A Toyotának és a BMW-nek sincsenek nagy gondjai, bizakodhatnak a Williamsnél is, bár ennek váltója még nem hibátlan. A Red Bull Ferrari már csak a neve miatt is sikerre van ítélve, a McLarennél ellenben aggódhatnak, sőt, aggódnak is.

A kiscsapatok senkit nem zavarnak

A Minardiból létre jött Toro Rosso február 9-én próbálta ki új autóját, míg a Jordan-utód MidlandF1 gépe február 3-ra készült el, de biztosan nem lesz partiban a legjobbakkal egyik sem. A tizenegyedik Forma-1-es csapat, a Super Aguri késői nevezését nemrég elfogadta a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA), de nekik egyelőre néhány 2002-es Arrows-kocsijuk van, sajátot csak 2006 közepére készítenek.

A Midlanddel és az Agurival nem kell számolni idén, a Toro Rosso is csak akkor okozhat meglepetést, ha a lefojtott V10-es motorjai erősebbek lesznek, mint a többiek nyolchengeresei: ezt a kiskaput viszont a nemzetközi szövetség valószínűleg még idejében bezárja, és mindenki egyforma esélyekkel kezdheti az idényt.