Miklós
-7 °C
4 °C

A gumi és egy váratlan szabálymódosítás dönthet az F-1-ben

2006.07.25. 20:00
Fernando Alonso és Michael Schumacher párbaját nemcsak ők maguk és autóik dönthetik el, hanem leginkább az abroncsok. A ferraris Bridgestone a nyári forróságban egyelőre veri a Renault Michelinjét. Flavio Briatore már be is szólt Michelinnek. A sztahanovistaként tesztelő Schumachert viszont segítheti, hogy a FIA betiltott egy fontos segédeszközt, illetve hogy a hét végi futam hazai pályán, Hockenheimben lesz. Alonso magabiztos, és bízakodik.

Nem az autók vagy a pilóták, hanem a gumik dönthetik el 2006-ban, ki nyeri a Formula–1-es világbajnokságot.

A Renault, illetve Fernando Alonso magabiztosan vezetik a pontversenyeket, de az utóbbi két futamon Michael Schumacher verhetetlen volt a Ferrarival. A váratlan javulás oka a Bridgestone abroncs.

Briatore beszólt

A japán márka tavaly rengeteget szapult termékei a forró nyári futamokon, Indianpolisban és legutóbb Franciországban sokkal gyorsabbak voltak, mint a francia rivális kerekei.


A mindig szókimondó Briatore fúj a gumiszállítóra (fotó: AFP)

A Renault-főnök, Flavio Briatore a második vereség után be is szólt a szállítónak. "Jobb lesz, ha mielőbb felébrednek, mert ahhoz, hogy vébét nyerjünk, még legalább négy futamot meg kéne nyernünk, és nélkülük nem sikerülhet" - nyilatkozta a Francia GP után.

A Renault-mérnök is a gumikra fogja

Ugyanígy látja a helyzetet a gárda műszaki igazgatója, Pat Symonds is: "Jelenleg a Renault és a Ferrari kocsija egyforma. A Bridgestone gumik viszont jobban teljesítenek, gyorsabbak, még szemcsésen is."

A Ferrarinál nem dicsérték túl az abroncsokat, de egyértelmű, hogy azok hozták a sikereket. Ha nagyon forró az idő, jobban tapadnak, még használtan is kifejezetten gyorsan lehet velük menni.

Melegben jó a Bridgestone

A következő három futamon kánikula várható, így a Renault nem alaptalanul aggódik. A hétvégén Németországban rekordmeleget valószínűsítenek, az alig egy héttel későbbi Magyar Nagydíj hagyományosan az év egyik legforrób versenye, augusztus végén pedig Törökország következik.

Hétfőtől pedig egészen augusztus 28-ig, a török GP másnapjáig nem lehet tesztelni. Így a múlt héten szinte sosem látott intenzitással gyakoroltak a csapatok - különösen a Ferrari -, hogy kiválasszák a legmegfelelőbb gumikeverékeket, illetve hogy újításokat próbáljanak ki.

Schumacher, a sztahanovista

Marc Gené, Felipe Massa és Michael Schumacher a Le Castellet-i pályát foglalta el, három nap alatt 833 kört, az A5.hu számításai szerint 3089 kilométert tettek meg az alakítható nyomvonal különböző változatain.

A hétszeres világbajnok 299-szer fordult 48 óra alatt, ami 1139 kilométert jelent, négy verseny távját.


Michael Schumacher és a Ferrari belelendült, és sztahanovként tesztel (fotó: AFP)

A többi bridgestone-os istálló, köztük a Toyota és a Williams Jerezben futottak a michelines Renault-val és annak márkatársaival együtt. A francia team pilótái 591 kört, 2617 kilométert tettek meg. Fernando Alonso csak egy napot ült a kocsiban, csupán 119 kört, 527 kilométert, kevesebb, mint két versenytávot vállalt.

Az FIA döntése is beleszólhat

A hosszú távra szerzett gumitapasztalatokról nem lehet sokat tudni, de az nagyon valószínű, hogy Hockenheimben, majd a következő két GP-n is előnyben lesz a Bridgestone, és vele a Ferrari.

További fontos tényező lehet az Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) legutóbbi döntése. A szervezet közleményben tudatta, hogy betiltotta azt a speciális első lengéscsillapító rendszert, amit a Renault és a Ferrari mérnökei fejlesztettek ki.

A Renault mindegyik az idei futamon használta a megoldást, a Ferrari - a csapat információi szerint - csak néhányszor, de Hockenheimben már nem tehetik. A szerkezet lényege, hogy egy, az autó orránál elhelyezett mozgó súly kiegyenlíti a kerekek rezgéséből származó vibrációt.

A két sztárpilóta magabiztos

Kérdés, mennyit számított az alkatrész, és a kék vagy a piros autók gyorsaságát befolyásolta-e jobban?

A hatásokat a következő bő egy hónapban láthatjuk. Ha minden a várakozásoknak megfelelően alakul, szeptemberre Alonso 17 pontos előnye tíz körülire csökkenhet. Erre viszont a címvédő nem is gondol, hétfőn a BBC-nek adott interjújában kijelentette, hogy a további hét futam mindegyikén a győzelemért hajt, és hazai pályáján is la akarja győzni Schumachert. A hétszeres bajnok hasonlóan magabiztos, leginkább a teszteredmények miatt.

Három izgalmas futam következhet, ahogy Symonds mondta: "A 2005-ös Raikkönen–Alonso-párbaj ehhez képest unalmasnak tűnhet majd."

De mi lesz, ha nem lesz meleg?

A hét végén Hockenheimben folytatódik az F1-es vb. Németországban szokatlanul forró az idő, sorra dőlnek a melegrekordok, nem valószínű, hogy vasárnapra változna bármi is.

Egy héttel később az F1-esek a Hungaroringre jönnek. Az előrejelzések június elején azt mondták, a nyarunk igen hűvös lesz, ami, ugye, nem jött be. Akkor is azt jelezték viszont, hogy a július végi, augusztus eleji időszakban jó idő várható. A magyar verseny idején húsz alkalomból egyszer sem esett, de még csak 25 foknál hűvösebb sem volt.

Törökország mediterrán vidék, augusztusban nem gyakori még a zápor sem Isztambulban.