Újra szabályos a betiltott Renault-lengéscsillapító

2006.07.28. 15:14
Átengedték a gépátvételen a Német GP ellenőrei azt a lengéscsillapító-rendszert, amit az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) egy hete betiltott. A Renault-nak sikerült a rendszeren átcsúsztatnia a megoldást, három kocsijukból kettőbe beszerelték, egybe nem, de az az egy, a tartalék is átment a vizsgálaton.
Szabályosnak minősítette a Német Nagydíj technikai bizottsága azt a lengéscsillapító rendszert, amit a Forma-1-et felügyelő FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) egy hete betiltott.

Próbálkoztak, bejött

A szervezet az előírásokkal ellentétesnek minősítette az alkatrészt, amit a Renault fejlesztett ki és alkalmazott először. A megoldást később átvette a Ferrari, a McLaren és a Red Bull Racing is, mint kiderült, valószínűleg még három másik csapat is, szakértők szerint használata mintegy három tizedmásodperc előnyt jelent körönként.

A Renault Hockenheimbe is magával vitte az eszközt, két versenyautójába nem, a harmadik tartalékba viszont beszerelte, és az is átcsúszott a gépátvételen. Péntek reggel az istálló azonnal beszerelte a két másik gépébe, Alonso és Fisichella már használták a szabadedzéseken.

Lassabb nélküle a Renault

Az FIA viszont még pénteken megfellebbezte a technikai bizottság döntését, ragaszkodik hozzá, a mozgó elemet tartalmazó eszköz szabálytalan.

A legutóbbi, Francia Nagydíj utáni teszteléseken a Renault autói kevésbé voltak kezelhetőek, mint előtte, Giancarlo Fisichella kijelentette, csökkenti esélyeiket a lengéscsillapító betiltása.

Nehezen megjósolható, hogyan oldódik meg az ügy, de az FIA fellebbezésének elbírálási ideje legalább egy hét, így Németországban elméletileg legálisan futnak az autók a tiltott, majd engedélyezett alkatrésszel.

Mernek-e kockáztatni?

Szinte biztos viszont, hogy ha később az FIA véleménye érvényesül, újra szabálytalannak ítélik, és Hockenheimben a Renault - vagy bármelyik másik csapat, amely megkockáztatja a visszaszerelését - pontot szerez vele, azokat az egységeket később elveszik, a teamet kizárják.

Kiszámíthatatlan, hogy a Renault reszkírozni fog-e - Flavio Briatore csapatfőnöktől nem áll messze az ilyesmi -, lehet, a többi istálló szintén újra előveszi az eszközt, előfordulhat viszont az is, hogy még a franciák is kiszerelik az időmérőre és a futamra.

Az FIA ellenőrei szívatják az FIA-t?
A nagydíjak technikai ellenőreit az FIA nevezi ki, a testület három tagból áll. Hivatalosan nem tartozik viszont az FIA alá, saját döntést hozhat, ezért fordulhatott elő, hogy szembeszegült az FIA döntésével.

Idén az angol Tony Scott Andrews a vezetője, egy spanyol és egy német tagja van továbbá a kis delegációnak, amely az autókat, illetve a hétvégén előforduló kényes eseteket ellenőrzi.

Ők nyilvánították például szándékosnak Michael Schumacher manőverét Monacóban, és sorolták a mezőny végére a német pilótát az időmérő után.