Hová szerződik jövőre Raikkönen?

2006.07.28. 10:44
A Mclaren, a Renault és a Ferrari versenyez Kimi Raikkönenért: az egyik biztos pozíciót, a másik jó kocsit, a harmadik nyerő gépet és gumit kinál, viszont talán Schumachert is. Semelyik sem tökéletes, a választás nehéz, de a finn Forma-1-es pilótának szerencséje van, mert mindhárom hajlandó várni rá akár a szezon legvégéig is. Ráadásul, ha a hétszeres bajnok visszavonul, Raikkönen mindenből a legjobbat kaphatná.
Már múlt év decemberében bejelentette a Mclaren-Mercedes, hogy 2007-re szerződtette Fernando Alonsót, a Renault tavalyi világbajnok pilótáját. A sajtó, a szakértők és a szurkolók biztosra vették, jövőre összeáll az Alonso-Kimi Raikkönen szupercsapat, egyforma színekben szerepel a Forma-1 két leggyorsabb fiatal pilótája.

A McLarent visszautasította

Február végén viszont mindenki elbizonytalanodott: Finnországból származó információk szerint Raikkönen visszautasította a McLaren szeződéshosszabbítási ajánlatát. A tehetség hároméves, 72 millió eurós megállapodásra mondott nemet, a pénz évi 4 millió eurós emelést jelentett volna neki.


Jövőre is McLarenben? (fotó: AFP)

Alig két hét múlva újfent egy finn forrás, az Ilta-Sanomat című lap jelentette, Raikkönen elismerte nekik, a Ferrarihoz tart. A versenyző cáfolt, ám szűk két hónappal később a tekintélyes brit Autosport hetilap állította, a Ferrari-főszponzor Marlboro elkülönített 70 millió eurót, ami fedezi 2007-ben Michael Schumacher és új kollégája, Kimi Raikkönen fizetését.

Jött a Ferrari, majd a Renault

Négy hét sem telt el, Raikkönenért bejelentkezett a Renault, legalábbis ezt írta a német Auto Motor und Sport című magazin: az Európa GP helyszínén, a Nürburgringen titokban találkozott a tehetséggel Flavio Briatore Renault-csapatfőnök, és idényenként 30 millió eurót ígért neki, hosszabb távra.

Raikkönen nem cáfolt és nem is erősített meg semmit, de másnap az autosport.com-nak elmondta, a gyenge McLaren-kocsi miatt nem hiszi, hogy 2006-ban világbajnok lehet, a címet egy Ferrari vagy egy Renault nyeri meg.

Napokkal később a Ferrarihoz közel álló Niki Lauda határozottan kijelentette, biztos benne, hogy Raikkönen már megállapodott a Ferrarival.

Jövőre egy finn a Renault-hoz kerül

A rövid Raikkönen-csendet Giancarlo Fisichella, a Renault pilótája, Fernando Alonso jelenlegi csapattársa zavarta meg június közepén: az olasz Gazzetta dello Sportnak elárulta, jövőre a spanyol világbajnok helyét egy finn pilóta veszi át a franciáknál. Két név jöhetett szóba, Kimi Raikkönen és honfitársa, a gárda tesztelője, Heikki Kovalainen. Természetesen nem derült ki, kiről van szó.

Július elején a McLarent motorokkal ellátó, és a csapatban részesedést birtokló Mercedes elnöke, Dieter Zetsche szólalt meg. A Bild című német bulvárlapnak adott interjújában sürgette a McLaren vezetőit, hosszabbítsák meg Kimi Raikkönen szerződését, hogy 2007-ben összeálljon a szupercsapat.

A Mercedes megtartaná minden áron

A Renault-elnök Alain Dassas két héten belül reagált a holland szerkesztésű f1racing.net-en: megerősítette, Raikkönent akarják a csapathoz vinni Alonso helyett, és mindent megtesznek, hogy a finn őket válassza.

Legutóbb, szerdán, a Mercedes sportigazgatója, Norbert Haug lobbizott Raikkönen mellett, elárulta, a versenyző elmondta neki, még nem döntött, és nem írt alá szerződést másik csapathoz.

A fentiek alapján egyértelmű, hogy a McLaren, a Ferrari és a Renault harcol a tavalyi vb-második, Szuzukában a Forma-1 történetének egyik legszenzációsabb győzelmét arató Raikkönenért. De melyik csapat lenne neki a legjobb?

A McLaren?

A McLaren ideális helyzetben lenne, hiszen a vb-reménység jelenleg az ő kocsijukat vezeti. Az MP4/21-es gép viszont már nem csak megbízhatatlan, mint tavaly, de lassú is. Nem hogy világbajnokságot, de versenyt sem lehet nyerni vele. Raikkönen többször hangoztatta, a mezőny legjobb kocsijában szeretne ülni, de erre, nagyon úgy tűnik, jövőre sem lesz lehetősége, ha marad.

Persze Alonso lenne mellette, akinek a McLaren új terület, és mivel Ron Dennis egyértelmű kedvence a finn, nagy előnnyel indulna a spanyollal szemben.

Kocsijaikon viszont 2007-ben már nem Michelin, hanem Bridgestone abroncsok lesznek, ami szintén nem jó előjel. A francia szállító az év végén kiszáll a Forma-1-ből, jövőre mindenkinek a japánok szállítanak, akik évek óta a Ferrarit látják el, és nem is tagadják, az olasz istállót kiemelten fogják kezelni.

A Ferrari?

Idén a gumik dönthetik el a világbajnokságot, még inkább így lehet ez jövőre, ha a hűséges, Bridgestone-nal 2005-ben szenvedő Ferrari jobb gumit kap, mint a többiek.

A Ferrari már 2001-ben küzdött Raikkönenért

Kimi Raikkönen 2001-ben mutatkozott be a Forma-1-ben a Saubernél. Csak egy évet töltött a svájci istállónál, majd hosszú tárgyalásssorozat után a McLarenhez igazolt. A Ferrari keményen küzdött az angolokkal az aláírásáért, az olaszok vezetői szinte megjelenése napjától fogva dícsérték, de végül úgy döntöttek, mivel Michael Schumacher az övék, átengedhetik Raikkönent a riválisnak.

Döntésüket nem kellett bánniuk, a német 2002 és 2004 között nyerte a vb-ket, ám Jean Todt csapatfőnök és Ross Brawn technikai igazgató ebben az időszakban is rendszeresen megdícsérték, ha valami kiemelkedőt csinált. Az effajta magasztalás igen ritka a Forma-1-ben, és előre jelezte, ha lehet, újra rástartolnak a pilótára. Ez idén meg is történt.

Nyerő autó lehet 2007-ben a Ferrari, de ha Michael Schumacher ott marad, egy év múlva még nem Raikkönennek nyerő. A fiatal finn hasonló helyzetben találná magát, mint Alonso vele a McLarennél: a Ferrari Schumacheré, még ha engednék is a vezetők a nyílt versenyt kettejük között, nagy csoda kellene, hogy ne a német jöjjön ki belőle győztesként.

Egy évet kellene itt kibekkelnie Raikkönennek, utána Schumacher visszavonulna, és jöhetne a kánaán. Csakhogy 2008-tól radikálisan új szabályok lépnek életbe a Forma-1-ben, kiszámíthatatlan, ki tudja megépíteni a legjobb kocsit.

A Renault?

A Renault az autó és a csapat szempontjából is jó választás lehetne. A gép gyors, a leendő társ, Giancarlo Fisichella könnyen verhető, nincs olyan szoros kötődése a főnök Briatoréhoz, mint Schumachernek a ferraris fejesekhez.

A franciák Raikkönenre építenék az istállót, a gépet, minden szép lenne, de jelenleg a Michelin első számú teamjét alkotják. Jövőre a Bridgestone biztosan nem a legfontosabbként fogja őket kezelni, főleg, hogy Briatore ezt sejtve már beszólt a japán vezetőknek.

Raikkönen nincs könnyű helyzetben, nem létezik százszázalékig jó döntés a számára. Nem lesz olyan istálló, ahol mindenből a legjobbat kaphatná. Dönteni persze kell, és fog is, de jövője Michael Schumacherétől függ.

A tökéletes döntéshez Schumacher visszavonulása kell

Ha a hétszeres bajnok idén világbajnok lesz, szinte biztosan visszavonul, ám még van 17 pont hátránya az összetettben Alonso mögött, sikere nagyon bizonytalan. Raikkönen nem tehet mást, mint drukkol Schumachernek a sikeres 2007-es, ferraris éve reményében.


Jobbról a három főszereplő: Kimi Raikkönen, Fernando Alonso és Michael Schumacher
(fotó: AFP)

Schumacher először azt mondta, tavasszal eldönti, mihez kezd 2007-ben, ebből aztán június lett, majd szeptember, és a Ferrari már jelezte, gondolkodjon nyugodtan, ami azt jelenti, tűnődhet akár az utolsó futam végéig is. Raikkönen szerencséje, hogy a Renault rajta kívül más csúcspilótát nem tud megszerezni, így a franciák szintén várni fognak rá.

Ön szerint hová kellene igazolnia Raikkönennek?

Raikkönen sem tudja, hol folytatja

Jelenleg a legvalószínűtlenebbnek az tűnik, hogy Raikkönen marad a McLarennél, mert ott nem lesz jövőre se kocsi, se gumi. A Ferrarinál lesz mindkettő, de lehet, hogy Schumacher is, aki elviszi a győzelmeket. A Renault-nál képesek nyerő autót gyártani, de az utóbbi futamokon kiderült, a gépen rengeteget dobnak a remek gumik, amiből jövőre a Ferrarinak biztosan jobb lesz.

A legvalószínűbb így az, Raikkönen nem titkolózik, egyelőre ő sem tudja, mit csinál jövőre, ám nincs rossz helyzetben. Ezt tükrözi csütörtöki nyilatkozata. "Ha tudom, mik a terveim, elmondom majd, de jelenleg nem tudok semmit, csak annyit, hogy vannak döntési lehetőségeim."

A pénz számít legkevésbé

A hétvégi Német GP előtt természetesen csapatváltásáról faggatta Kimi Raikkönent a német sajtó is, de semmi újat nem tudtak meg.

"Jól szórakozom az újságokon, minden héten kitalálnak nekem egy csapatot. Egyszer a Ferrarihoz megyek, majd a Renault-hoz igazolok, végül maradok, ahol vagyok" - nyilatkozta a pilóta csütörtökön, amikor a stuttgarti Mercedes-Benz-múzeumban jelent meg.

Fentebb egy fontos tényezőt, a pénzt nem említettük, mert Raikkönennek ez másodlagos. A McLarennél évente 20 millió eurót keres, ha marad, ha megy, ennél csak többet kaphat. Ha Schumacher folytatja, a második, ha visszavonul, a legjobban kereső pilóta lesz az F-1-ben Raikkönen.

A finn megerősítette, nem a pénz határoz a választásáról. "Az emberek azt hiszik, úgyis oda mész, ahol a legtöbb pénzt kapod. Igaz, a gázsi fontos, de azok az istállók, akik nálam szóba jönnek, közel egyformán fizetnének. A lényeg, hogy az autó jó legyen, ha az rendben van, minden oké".