Schumacher győzni akar, nem szépen visszavonulni

2006.08.03. 22:57
A Ferrari hétszeres világbajnokát csepergő eső fogadta Budapesten, de állítja, ha száraz lesz, ha nem, vasárnap győzhet a Magyar GP-n, és nagy sansza van nyolcadik vb-címére is. Harminchárom éve tartó karrierje alatt gokartban tanulta a legfontosabb fogásokat, nem tudja, mi volt pályája fénypontja, de akad olyan, amit megbánt. Nem döntötte el, mikor vonul vissza, rejtély, hogy bírja-e majd versenyzés nélkül, és nevet az újságírókon, akik mindig ugyan azt kérdezik. Interjú.
"Esőre áll az idő, de jobb szeretném, ha száraz lenne a hétvége. Persze valójában mindegy, úgy érzem, jók az esélyeink a Hungaroringen, és a nyolcadik vb-címem megszerzésére is nagyszerű lehetőségem van" - köszöntötte a közönséget Michael Schumacher csütörtökön az új, dunaparti Vodafone-székház megnyitóján.

A gokart a legfontosabb

A Ferrari-szponzor mobilcég impozáns létesítményének avatószalagját a hétszeres Forma-1-es világbajnok csapattársával, Felipe Massával közösen vágta át, de az esőt csak a fedett színpadnak köszönhetően úszta meg.

A csöpögő víztől az épület adott menedéket, ahol a német pilóta készségesen válaszolt az újságírók kérdéseire.

A beszélgetés témája meglepetésre egészen a kezdetekhez tért vissza, kiderült, a világbajnok nem a legnehezebb kategóriában, az F-1-ben, hanem még jóval azelőtt szerzte tudásának alapjait: "A legtöbbet a gokartban tanultam. Ez a legfontosabb lépcső, itt lehet elsajátítani azt a technikát, ami a Forma-1-es autó vezetéséhez kell".


Kattintás!

Az első nem volt szép

Schumacher alig négyévesen, 1973-ban, azaz 33 évvel ezelőtt teljesítette első gokart-versenyét, és egészen 1987-ig, 18 esztendős koráig ebben a kategóriában indult. Abban az évben Európa-bajnok lett, majd mindössze három teljes szezont töltött kisebb együléses sorozatokban, és 1991-ben már bemutatkozott a Forma-1-ben.

Mi változott 15 év alatt a Forma-1-ben?
Michael Schumacher az 1991-es Belga Nagydíjon rajtolt először a Forma-1-ben, 14. teljes szezonjában jár. (Az elsőbe a hajrára kapcsolódott be, 1999-ben sérülése miatt az évad egyharmadát kihagyta.)

Tizenöt év alatt változtak az autók, az ellenfelek, a szurkolók, mégsem ezeket a körülményeket emeli ki. "A legnagyobb különbség, hogy most sokkal több az újságíró, mint akkor, aminek a legfontosabb következménye, hogy rengeteg az egyforma kérdés. Tizenöt éve minden kérdés új volt, manapság mindegyik egyforma, bizonyos szempontból. A maguk szakmájában rettentő nehéz újdonságokat kérdezni, valójában lehetetlen, szerintem. Bárhová megyek, mindenhol ugyan úgy gondolkoznak, ugyan azokat a válaszokat kell adnom, sokszor egymás után többször is".

Magyar Nagydíjon először 1992-ben vett részt, de nem szívesen emlékszik vissza itteni debütálására. "Az első magyar futamomon elszállt a kocsim hátsó szárnya, és kicsúsztam, ami emlékezetes ugyan, de nem szép".

Nyolcvankilenc eddigi GP-győzelméről beszél inkább, de képtelen kiemelni a legszebbet, mint ahogy legrosszabbat sem tud megjelölni: "Rengeteg csúcspont volt, de akadtak olyan pillanatok, amiket bánok".

Idén segítség a Bridgestone

Magyarországra tizennegyedszer érkezik, 1992 óta csak egyet, az 1999-est hagyta ki, lábtörése miatt. A jelentős rutin ellenére sem nyitott könyv számára a magyar ring, idén sem tudja pontosan, mire számíthat. Mint mondja, "mindig meg kell próbálni maximálisan alkalmazkodni a körülményekhez, megtenni, amit a pálya kíván, de ez csak az edzéseken derül ki".

Az alkalmazkodás július eleje óta kifejezetten jól megy a Ferrarinak, az Egyesült Államokban, Franciaországban, majd Németországban is győzött, Schumacherrel a volánnál. Nem tagadja, a sikerekben jelentős részük van a feljavult Bridgestone-abroncsoknak.

"Jobban ki tudjuk használni a gumikből származó előnyöket, mint a szezon elején, mert a Bridgestone több féle összetételű és más-más keverékekből álló abroncsaiból választhatunk" - árulja el Schumacher, hogy a tavaly rengeteget szidott márka fordítani látszik a Michelin elleni harcban.


Klikkolás!

"Vicces, amit az újságok írnak"

Harminchét évesen, 244 futam, 89 győzelem és hét vb-cím után idén egyre többször merül föl visszavonulásának lehetősége, a nemzetközi sajtó hetente legalább egyszer foglalkozik a kérdéssel. Csütörtökön az olasz Gazzetta dello Sport azt írta, az idény végén befejezi, az angol Autosport ellenben állította, folytatja.

"Vicces, hogy már mindenki ismeri a jövőmet, mikor valójában még én sem tudom, hogyan folytatódik" - kommentálta az újságírók találgatásait. - "Minden csak spekuláció. Meg kell hoznom egy döntést, de ez még nem történt meg".

A befejezésre tökéletes alkalomnak ígérkezett volna 2004, amikor zsinórban ötödször lett első, és megnyerte hetedik vb-jét, de kiderült, ő nem szépen visszavonulni, inkább vezetni és győzni akar.

Élvezni a versenyzést

"Ha abbahagytam volna az ötös sorozat után, nem élhettem volna át olyan momentumokat, mint a legutóbbi, hockenheimi siker. Imádom ezeket a pillanatokat. El kell határozni, mi a fontosabb neked, élvezni a versenyzést vagy megtalálni az ideális pontot a befejezésre. Nekem pillanatnyilag a versenyzés rettentő fontos, aztán, hogy ez jó döntés-e, vagy sem, csak később derül ki".

Nem tudja, bírja-e majd vezetés nélkül
Több F-1-es pilótával, köztük klasszisokkal, világbajnokokkal történt meg, hogy befejezték F-1-es pályájukat, de vagy azonnal, vagy néhány év kihagyás után más, alacsonyabb kategóriában tértek vissza, mert nem bírták versenyzés nélkül. A legjobb példa talán a kétszeres világbajnok Mika Hakkinen, aki mindössze 33 volt, amikor 2001 végén otthagyta az F-1-et, hogy néhány pihenőszezon után túrakocsikban térjen vissza. (A finn jelenleg is a DTM-ben fut.)

Schumacher nem tudja, "hiányozni fog-e a versenyzés vagy sem, mindenki más, van aki elvan nélküle, van, aki nem". Csak abban biztos: "Forma-1-es autóban ülök, és futamról futamra erre akarok koncentrálni".