Átírták az 'Alonso-szabályt'

2006.09.15. 14:26
Fernando Alonso monzai viszasorolása után megváltoztatta a nemzetközi Autós Szövetség a feltartásra vonatkozó szabályokat: a következő, kínai futamtól kezdve a pilóták nem jelenthetik fel egymást, csak azokkal az ügyekekkel foglalkoznak a versenybírák, amelyeknél meggyőzően látszik, szándékos akadályozás. A szervezet újra szezon közben módosított az előírásokon.
Megváltoztatta azonnali hatállyal a feltartásra vonatkozó eljárási módszert a Forma-1-es futamokon a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA): a továbbiakban csak azokat az eseteket vizsgálják, ahol a versenyigazgató szerint szándékos akadályozás látszik.

Csak ha szándékosnak látszik

Charlie Whiting, aki az FIA-t képviseli a versenyeken, faxüzenetben tájékoztatta az istállókat a módosításról. "A feltartásra panaszkodók jelentéseit a továbbiakban nem továbbítjuk a verseny ellenőreinek. Csak azokban az esetekben kell róla tudniuk, ha a versenyigazatóságnak úgy tűnik, tisztán látható, szándékos kísérlet történt a feltartásra".

A múlt hétvégi Olasz Nagydíj szombati időmérője után a ferraris Felipe Massa feljelentette Fernando Alonsót, mert a spanyol szerinte gátolta őt az utolsó gyorskörében, amikor a Renault-pilóta felvezető fordulóján volt.

Aki szólt, igaza volt

A videófelvételeken szabad szemmel nem lehetett észrevenni, hogy Alonso bármit elkövetett volna, de a Ferrari számítógépes adatai és Massa vallomása alapján megbüntették.

Korábban idén már többeket sújtottak hasonló feljelentés után, amikor az egyik pilóta azt mondta, ellenfele feltartotta: legtöbbször a panaszosnak adtak igazat, a másikat elmarasztalták.

Monzában másnap May Mosley FIA-elnök jelezte, hamarosan változtatnak az előíráson, hogy csak azokat lehessen elmeszelni, akikről bebizonyosodik, szándékosan lassították a mögöttük jövőt.

Monzában lett éles a vb

Az Olasz GP-n Alonso az ötödik helyett csak a tizedik helyről indulhatott, nagy csatában feljött harmadiknak, de tíz körrel a vége előtt tönkrement kocsijának motorja, így feladta a futamot. Riválisa, Michael Schumacher győzött, két pontra csökkentette hátrányát a vb-versenyben.

A Renault-főnök Flavio Briatore ezek után kijelentette, az FIA már odaadta a vb-t Schumachernek, de miután a szervezet beidézte - büntetéssel fenyegette istállóját -, közleményt adatott ki, melyben cáfolta, hogy kritizálta a szövetséget.

Ecclestone szerint az FIA a Ferrarival van

Bernie Ecclestone, az F-1 egyik irányítója a hét közepén a Sport Bild című német lapnak írt cikkében kifejtette, Alonso eltiltása színjáték volt, nem volt bizonyíték a feltartásra. Szerinte az FIA a Ferrarit támogatja.

Mosley azt mondta, jövőre módosíthatnak, de ezt mindössze hat nappal az eset után megtették, a következő, Kínai GP-n már az új rendszer szerint ítélnek.

A következő futamon meg se hallgatták volna Massát

A Ferraritól és a Renault-tól sem kommentálták egyelőre az újabb változtatást, de valószínű, nem arat sikert az intézkedés: az FIA újra szezon közben írta felül a szabálykönyvet, azaz, ha Kínában megismétlődne a monzai eset, esetleg fordítva, Massát már nem büntetnék.

A testület első változtatása idén a Renault speciális lengéscsillapítójának betiltása volt, ami jelentősen visszavetetette a gárdát. A szerkezetet a francia cég találta ki, és alkalmazta a legnagyobb sikerrel tavaly szeptember óta, ám közel egy évvel elfogadása után szabálytalannak nyilvánította az FIA, majd betiltotta.