Négyen egy helyért a Forma-1-ben

2007.05.10. 18:07
Három verseny, három különböző győztes, hármas holtverseny a vb élén. Az átlagosan izgalmas futamok mindenki csalt, de volt, aki kirívóan pofátlanul. A Ferrari új beállításra bukkant, módosított kasztnival utazik Barcelonába, a McLaren új szárnnyal erősít, a Honda próbálkozása megy a szemétbe. Ha Schumacher még itt lenne, biztosan nyerne, helyette egy újonc angol az F1 legnagyobb sztárja. Esélylatolgattunk az európai szezon kezdete előtt.

Három futamon három különböző győztes, három pilóta holtversenyben a világbajnokság élén - nem is lehetne szorosabb az idei Forma-1-es világbajnokság. Az előzetesen izgalmasnak jósolt szezon megvalósulni látszik, mint ahogy az is, Michael Schumacher nem hiányzik a sorozatból.

Két csapat, a Ferrari és a McLaren kiemelkedik a mezőnyből. Az ausztrál idénynyitón Kimi Raikkönen, Malajziában Fernando Alonso, Bahreinben Felipe Massa győzött, de közülük csak az előbbi kettő vezeti a pontversenyt, egy huszonkét éves újonc, Lewis Hamilton egészíti ki a triót. A fiatal angol feltűnése nem meglepő, eredményei viszont azok: első három GP-jén három dobogós hely, ami korábban senkinek nem sikerült.

A máris emberfelettinek tartott tehetség háttérbe szorítja az új ferrarist, Raikkönent, a friss mclarenes Alonsót, nincs expilóta, aki ne tartaná a vébé egyik esélyesének. Niki Lauda szerint vagy ő vagy csapattársa, Alonso nyer idén. Hamilton legutóbbi nyilatkozata is azt mutatja, nagyban gondolkozik: "Nem álmodom, hogy megnyerem a Spanyol Nagydíjat, hanem hiszek benne."

Önbizalmát erősítheti, hogy a McLarennél Alonso nem kapott és egyelőre nem is kap első számú megkülönböztetést. Sőt, az istállóvezetők szíve inkább az angol felé húz, nincs olyan megszólalásuk, amiben ne dicsérnék felefedezettjüket. Kissé már kínos, hogy amikor Alonsót magasztalják, akkor is jut legalább egy gondolat Hamiltonnak.

A világbajnokság persze nem három-, hanem négyesélyes, a lassan induló Felipe Massát sem lehet kizárni a favoritok közül. Hátránya mindössze öt pont a trió mögött, van futamgyőzelme, kétszer övé volt az első rajtkocka.

Sőt, az ötödik Nick Heidfeld lemaradása is jelentéktelen, ő minden futamon negyedik lett. A BMW pilótájával Alonso komolyan számol. "Kissé mögöttünk van, de lesz olyan pálya, ahol el fog tűnni a különbség, ott Heidfeld akár győzhet is" - nyilatkozta a spanyol az autosport.com-nak.

A szoros táblázat ellenére a futamokon eddig nem volt nagy izgalom. A nyertesek dolga mindig sima volt, legfeljebb az utolsó körökben kezdett hozzájuk közelíteni valaki, de mindannyiszor nyilvánvalóan reális előzési esély nélkül.

A pályán belüli izgalmat, ahogy a Forma-1-től megszokhattuk, idén is pótolják a pályán kívüli események, újra nem hiányzik a csalás, bár úgy tűnik, ebben az évben ez kollektívan történt. Az első futamot követően a McLaren jelezte igen burkoltan a Nemzetközi Autósszövetség (FIA) ellenőreinek, a Ferrari olyan alvázhajlító szerkezetet használ, ami szabálytalan. Kiderült, valószínűleg a BMW is ezt tette, erre a következő, malajziai versenyen szigorították az ellenőrzési módszereket. Úgy tűnt, vége a simliskedésnek, de a Bahreini Nagydíj után az FIA bejelentette, tovább szigorítja a technikai vizsgálatokat, mert felmerült, több csapat továbbra is alkalmazta a hajlékony megoldást.

A múlt heti, barcelonai teszteken a Honda, a Williams-Toyota és a Spyker-Ferrari mérnökei elismerték, ők is meghajló alvázzal futottak, a Spyker technikai igazgatója, Mike Gascoyne állítja, mindenki csinálta, de volt, aki kirívóan pofátlanul, és még a szigorítás sem ártott neki. A szakemberek egyetértenek, a legújabb módszer, amikor az autó alját négyszer akkora erővel tesztelik, mint eddig, az összes istállót változtatásokra, azaz a csalás beszüntetésére kényszeríti.

Megyegyezik a véleményük abban is, az eddigi erőviszonyokra, azaz Ferrari, McLaren az élen, mögöttük a BMW, majd a többiek, nem lesz hatással, mert mindenkinek nagyjából ugyanannyit kell változtatnia az autóján.

A bahreini és a spanyol futam közötti egyhónapos szünet mégis nagyon fontos, Jean Todt Ferrari-főnök szerint aki a legjobban erősít, az megnyerheti a világbajnokságot. A McLaren Menorca szigetén egy repülőtéren egyedül tesztelt, az F1 kollektíven Barcelonában négy napot. A Ferrari szárazon és esőben is gyors volt, ráadásul Kimi Raikkönen olyan beállításra bukkant, amivel sokkal jobban fekszik neki az autó, azt mondja, nagyobb esélye lesz a győzelemre, mint eddig.

Az F2007-es Ferrari kasztniját három helyen is átalakították, az oldalbeömlőknél, a motorborításnál és a hátsó szárnyon változtattak, amint azt remekül mutatja a gazzetta.it videója.

A Mclarennél új első szárnyat mutattak be, sikerrel, a Hondánál orrspoilereket, sikertelenül. Előbbit, amit a hátsó légterelő apróbb megváltoztatásával egészítettek ki az MP4-22-esen, élesben is használni fogják a GP-n, utóbbit valószínűleg dobják a szemétbe, ám kisebb módosítások azért lesznek a Hondán.


Kattintson!

A középcsapatok közül a Red Bull-Renault mutatott fejlődést, David Coulthard körrekordot futott Barcelonában. A gyári Renault, a vb-címvédő csapat ellenben tovább szenved, nem valószínű, hogy javulnának az első három futamon mutatott formájukhoz képest. Sőt, inkább már a 2008-as autó kifejlesztésére fordítják az energiájuk egy részét.

Várhatóan persze marad az eddigi Ferrari-McLaren fölény, a győzelem négy pilóta között fog eldőlni, bármelyikük nyerhet, Alonso persze hazai pályán még inkább akar majd bizonyítani. A tavaly visszavonult Michael Schumacher sajnálhatja, hogy nincs itt, tapasztalata és gyorsasága könnyedén a mezőny élére segítené. Barcelonában először lesz ott Forma-1-es futamon szemlélődő expilótaként, és mind a négy jelenlegi menőt háttérbe szorítja majd.