Ha a Forma-1-ben barátot akarsz, vidd magaddal a kutyádat

2007.07.19. 19:21
Húszéves múlt július elején, egyetlen Forma-1-es versenyen indult, de azonnal a sorozat legfiatalabb pontszerzője lett Sebastian Vettel. A német pilóta múlt hétvégén a Hungaroringen járt a World Series by Renault-széria tagjaként, és interjút adott az Indexnek: beszélt Schumacherről, Hamiltonról, rendőrökről, a lesajnált rekordról.

Az F1 történetének legfiatalabb pontszerzője Sebastian Vettel: a júniusi Amerikai GP-n indult először és egyelőre utoljára, nyolcadik lett, egy pontot gyűjtött.

A BMW tesztpilótája rendszeresen a World Series by Renault sorozatban versenyez, aminek mezőnye a múlt hétvégén a Hungaroringen járt. Az alig húszéves tehetséget csapatának szerelőkamionjában találhatták meg az újságírók: inkább látszott nyári munkán lévő kifutófiúnak, mint F1-pilótának, de minden kérdésre felelt valamit.

Nem érdekli a rekord


Indianapolisban a bukása miatt távol maradó Robert Kubica kocsiját vezethette, bár alig egy nappal az edzések kezdete előtt még azt sem tudta, rajthoz állhat, ugyanis csak az utolsó pillanatban tiltották el az orvosok a lengyelt a vezetéstől.

"A szállodába voltam, már majdnem aludtam. Feküdtem az ágyon, amikor Mario Theissen csapatfőnök felcsörgetett, és azt mondta: Sebastian versenyezni fogsz a hétvégén. Nagyon boldog voltam, de azért nem ugráltam és ordítoztam örömömben."

Három nappal, még tinédszerként később csúcsot javított, igaz, ettől nem lett feldobottabb: "Nem érdekel a rekord, fontosabb, hogy ott voltam és indultam a versenyen".

Erős, de nem látszik

Ránézésre az ember azt mondaná, egy biciklit sem tud elkormányozni, nem hogy 750 lőerős versenyautót. Közepes termetét, kifejezetten vékony karjait és vállait látva már az is hihetetlen, hogy engedik őt a cockpitbe ülni. Mégis, Indianapolisban kifejezetten frissnek tűnt a leintés után.

"Fáradt voltam, de az nem igaz, hogy nem bírtam jól. Néhányan feltételezték, nem vagyok elég jó erőben, látták, hogy rábillentettem a sisakom a fejtámaszra. Azért csináltam, mert nem tudtam, milyen hosszú lesz a futam, mennyire lesz megterhelő, és energiát akartam spórolni. Végül meglehetősen hosszúnak bizonyult, így hasznos volt pihentetni."

Első pillantásra kiderül, a többi F1-es menővel ellentétben ő nem izzasztja magát fekpadon, de akkor honnét a megterhelő nagydíjtávhoz szükséges ereje és állóképessége?

"Futok, kocogok, úszok, focizok, sok gimnasztikai gyakorlatot végzek. Súlyzókkal keveset dolgozom. Otthon edzek, konditerembe nem járok, igyekszem természetesebb mozgásokkal fitt maradni - mondja, miközben mutogatja, miket csinál. - Ja, és persze a legjobb edzés vezetni a versenykocsit."

Jövőre állandó F1-es lehet


Erre idén már nem lesz sok lehetősége, a BMW az első két futam után úgy döntött, nem ülteti őt volánhoz a pénteki tesztnapokon. Csalódott, de mit tehetne, elfogadja a döntést.

Az is kiderült már, a BMW még jövőre sem fogja gyári csapatánál versenyeztetni, Robert Kubicának élő szerződése van, Nick Heidfeldét a napokban hosszabbították meg. A Toro Rosso azonnal bejelentkezett érte, mivel az istálló és az ő főszponzora is a Red Bull, valószínű lehet a csapatváltás.

"Nem árulom el, milyen megállapodás köt a Red Bullhoz, szerződések részleteiről nem beszélek" - utasít el határozottan, de mosolyogva.

Michael Schumacher nem hiányzik

Kérdés persze, hogy nem lesz-e nehéz megszokni a mezőnyben harmadik legjobb kocsi, a BMW után az utolsók között futó Toro Rossót.

"Nem tudom, de látjuk, honnét jött például Fernando Alonso. Szerintem lehetséges kitűnni egy kevésbé gyors autóval is" - emlékeztet rá, a kétszeres világbajnok első gárdája a TR-előd Minardi volt.

Sebastian Vettel tavaly öt nagydíj pénteki szabadedzésein vett részt, még együtt indulhatott a múlt év végén visszavonult Michael Schumacherrel. Versenyezni ellene az F-1-ben valószínűleg sosem fog, de nem sajnálja túlzottan.

"Én a Forma-1-ben akarok versenyezni, mert ott vannak a legjobb pilóták. Ha egy nagyon jó befejezi, attól még marad ott sok, akik mindannyian gyorsak. Az F1 a csúcs, nincs gyenge versenyző."

Tudták, milyen gyors Hamilton

Közéjük tartozik az idei meglepetés, Lewis Hamilton is, akivel korábban ő már találkozott a pályán.

"Ismerem őt az F3-ból, versenyeztünk együtt. Mindenkinek meglepetés a kiegyensúlyozottsága, de a sebessége nekem nem, hiszen tudtuk, gyors, kétségtelen volt már korábban is, remek pilóta. Nagyon jó a sportnak, amit csinál, és bizonyítja, hogy az F1 alatti kategóriák fontosak és színvonalasak."


A Forma-1-ben jelenleg négy honfitársa szerepel, még sincs egyiküknek sem sokkal nagyobb esélye, hogy a következő német világbajnok legyen. Vettel reméli, talán ő lesz a következő, de ezt megjósolni lehetetlen: "Olyan, mintha azt kérdeznék, milyen lesz az idő Budapesten öt hónap múlva".

A kutya a pilóta legjobb barátja

A kamionban ülve kissé magányosnak tűnik, nem loholják körül csapatvezetők, sajtófőnökök, se haverok, csupán édesapját látni, ám neki is máshol van dolga. Ki az, akiben rajta kívül megbízhat a pályák környékén?

"Az autóversenyzésben, főleg az F1-ben, ha barátot akarsz vagy bizalmast, magaddal kell vinned a kutyádat" - felel nevetve, ám kétségtelenül komolyan gondolja a választ, és elárulja, ő nem, de szülei tartanak ebet.

A húszéves srác hétköznapjai nem sokban térnek el korabeli társaiétól - "sportolok, a haverokkal lógok, moziba járok" -, és a közutakon is olyan kalandokba keveredik, mint egy átlagember.

"Hogy hajtottam-e már túl gyorsan? Hivatalosan nem. Van tapasztalatom a rendőrökkel, de további részletekbe nem mennék bele" - vigyorog.

Életét valójában a pályán töltött idő teszi különlegessé, ami az utóbbi időben, mióta F1-tesztpilóta, induló, sőt, pontszerző, még intenzívebb lett. Szerinte persze az egyetlen változás annyi: "Többet kérdeznek az újságírók".