Jövőre fapadosan folytatja a Forma-1

2008.12.12. 16:10 Módosítva: 2008.12.12. 16:27
Teszttilalom, visszafojtott motorok, 2010-től nincs tankolás, egységes a sebváltó. A Renault-t feljavítják és megmentik, de az egységes erőmű bevezetése még kérdés. A KERS csúszik, a nagyok olcsón adnak el motort, 30-50%-ot spórol minden csapat.

Elfogadta a Motorsport Világtanács pénteken az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) és a FOTA (F-1-es Csapatszövetség) közösen felterjesztett Forma-1-es költségcsökkentő javaslatait.

A két szervezet képviselői, Max Mosley FIA-elnök és a csapatfőnökök szerdán tárgyaltak az intézkedésekről, hogy elkerüljék a Honda sorsát: a japán gyár múlt pénteken szállt ki a sorozatból a túl nagy beruházásra és a gazdasági világválság hatásaira hivatkozva.

Csütörtökön Luca Di Montezemolo FOTA- és Ferrari-elnök elárulta, az istállók példásan együttműködtek, szinte minden döntést egyhangúlag hoztak meg.

2009

Eszerint 2009-től extrém tesztkorlátozás lép érvénybe, az első futamtól az utolsóig tilos lesz a versenyhétvégék pénteki szabadedzésein kívül gyakorolni.

bmw

A motorok élettartamát a duplájára növelik, vagyis az eddigi kettő helyett négy futamot bírnak ki. A novemberben hozott 2009-re vonatkozó határozat a háromnagydíjas motorokról viszont érvényben marad. (Legalábbis még egy ideig.) Gyakorlatilag tehát jövőre három GP után lehet motort cserélni.

Egy szezonban egy pilóta nyolc erőművet használhat el versenyzésre, néggyel tesztelhetnek, így egy istálló összesen hússzal rendelkezik. A motorok felépítésén változtatni nem lehet, kivéve a dugattyúkat és a befecskendezést. Az élettartam növelését fordulatszám-korlátozással érik el, a maximum 18 ezer lesz. A Renault kivétel, a télen kiegyenlítheti többiekkel szembeni teljesítménybeli lemaradását.

A független istállóknak – Red Bull, Toro Rosso, Williams, Force India – értékesített motorok árát az idei felére csökkentik.

Az aerodinamikai tesztelést szintén korlátozzák, 2009 január 1-jétől tilos 60%-os méretűnél nagyobb modelleket, illetve 50 méter/szekundumnál nagyobb sebességgel tesztelni a szélcsatornában. A csapatok gyárainak hat hétre be kell zárniuk minden évben, teljesen leállva a munkával.

A fenti lépésekkel a gyárak 2008-as költségvetésük mintegy 30 százalékát, a kisebb gárdák még nagyobb részét spórolják meg.

2010

A legfontosabb 2010-es intézkedés a tankolás és a kerékmelegítő paplanok betiltása, illetve az egységes telemetria alkalmazása.

A motorokat ettől az évtől 5 millió fontért kaphatják meg a privát istállók vagy a nagyobb gyári alakulatoktól, vagy egy külső beszállítótól. Ez ügyben döntés 2008. december 20-ig lesz.

A 2010-es erőműveket kell használni 2011-ben és 2012-ben. 2013-ra teljesen új, a KERS-szel fejlesztett erőműveket terveznek. További elképzelés, hogy 2010-ben mindenki ugyanazt a váltót használja, de erről még nem állapodtak meg.

09mcl2

Később döntenek róluk

A kasztni egyes elemei különböző elbírálás alá kerülnek, később döntik el, mit lehet fejleszteni, és mit nem, miből lesz közös stb.

A versenyzésre vonatkozó határozatok még nem véglegesek, de csökkentenék a versenytávot, változtatnának az időmérő rendszerén, esetleg bevezetnék az éremosztást a pontok helyett.

A KERS külön fejezetet kapott: 2009-ben használni lehet, de nem lesz kötelező. 2010-re a FOTA egységes KERS-rendszert szeretne minden kocsiba, erre az FIA várhatóan tendert ír ki.

A pénteki ülésen megjegyezték, hogy több kérdésben piac- és közvélemény-kutatást végeznek, mielőtt határoznak róluk.

A költségcsökkentés a Forma-1-ben évek óta téma, de a gazdasági válság és a Honda hirtelen kiszállása kellett, hogy a folyamat felgyorsuljon. A csapatok új érdekképviseleti szövetségbe léptek (FOTA), és így tárgyaltak az FIA elnökével, Max Mosley-val.

Döntéseik miatt valószínűsíthető, hogy a Honda után más nagy cég nem hagyja el a sorozatot, az autók száma nem lesz 18-nál kevesebb. Pénteken a jelképes összegért árult japán csapatért állítólag bejelentkezett a francia PES csoport, ami a Peugeot-t és a Citroent tömöríti. Ha az alakulat megmarad, jövőre is 20 autóval kezdődik a Forma-1, március 29-én, Ausztráliában.