Újabb Red Bull-találmányt tiltanak be

2011.06.22. 13:50

A múlt héten betiltott befújt diffúzor után a FIA megtiltja a különböző motorbeállítások használatát is: a hétvégi Európa Nagydíjon már nem lehet módosítani a motorelektronikán az időmérő és a futam között.

A diffúzortiltás csak a Brit GP-n lép életbe, a másik viszont azonnal - értesült az Autosport -, így az élcsapatok egy fontos eszköz nélkül maradnak Valenciában. Különösen a Red Bullt érintheti a döntés, ami múlt év elején kifejlesztette speciális időmérő-beállítását, és az utóbbi 26 első rajthelyből 22-t elvitt, idén az összeset, hétből hetet. Vettel ebben az évben hatszor, tavaly tízszer startolt az élről.

A szoftver lényege, hogy az időmérőn nagyobb teljesítményen képes üzemeltetni a motort, az autó néhány körön át többet fogyaszthat, erősebb lesz: a diffúzorra több kipufogógáz áramlik, aminek hatása így szintén növekszik, nagyobb leszorító erőt generál az autó hátuljánál.

Az RBR rendszerét a legtöbb istálló lemásolta, de Vetteléké a legtökéletesebb, így elméletileg őket érintheti leginkább az elvesztése.

James Allison Renault-mérnök szerint az összes csapat veszíteni fog, elképzelhető, hogy az övé kevésbé, mert a Renault-n a kipufogó nem hátul, hanem az autó közepénél van kivezetve, így a gázok hiánya kevésbé befolyásolhatja a leszorító erőt. Állítja viszont, hogy a hátsó kipufogós istállóknál komolyabban jelentkezik a leszorító erő hiánya, főleg féktávon, így változhat az autó menetteljesítménye és viselkedése, vagyis nehezebben lesz vezethető a kanyarokban. A Red Bull jellemzője eddig a különösen jó kanyarstabilitás volt.