Schumacher-Liuzzi-baleset a kacsaorr oka?

MTI/Index
2012.02.08. 00:26

Az elmúlt napokban bemutatott Forma-1-es autók többségének az eddig megszokottól jelentősen eltérő, lépcsőzetes- vagy kacsaorrot építettek, amit a szabálymódosításokkal indokolták a mérnökök: a változtatás valójában a pilóták biztonságának érdekében történt.

A 2010-es idényzáró Abu-Dzabi Nagydíjon nem sokkal a rajt után Michael Schumacher (Mercedes GP) megpördült, és a menetiránnyal szemben állt meg. A mögötte érkező Vitantonio Liuzzi (Force India) nem tudta kikerülni, a német bal első kerekén gyakorlatilag felmászott autójával a hétszeres világbajnok gépére. Schumachernek szerencséje volt, hogy Liuzzi autójának orra nem a fejét találta el. Az eset után úgy igyekeztek módosítani az F1 szabályzatát, hogy hasonló lehetőleg ne forduljon elő.

Ennek megfelelően az új előírás szerint az autók orrkúpjának egyetlen pontja sem lehet magasabban - a talajtól számítva - 550 milliméternél. Így állítólag elkerülhető, hogy a frontálisan ütköző autók különböző magasságú orruk miatt rácsúszhassanak egymásra, bár nehéz elképzelni, hogy a kerekek találkozásakor miért ne történhetne ismét hasonló.

A tervezőknek az jelentett problémát, hogy a váz többi része nem süllyeszthető az orrkúpnál meghatározott maximális magassággal arányosan, és az első tengely felett átlagosan 595 milliméter az F1-es autók magassága: a lépcsőzetes orrt tehát a 40 milliméteres különbség áthidalása érdekében építette meg a vb-címvédő Red Bull, valamint a Ferrari, a Lotus, a Force India, a Sauber, a Toro Rosso, a Williams és a Caterham.

A McLaren másképp oldotta meg a kérdést, Lewis Hamilton és Jenson Button autójának orra nem törik meg látványosan, ám jóval meredekebben ível lefelé, mint a riválisoké.

A Mercedes GP, a Marussia és a Hispania még nem mutatta be 2012-es modelljét. A Forma-1-es szezon március 18-án, Melbourne-ben rajtol, de a tesztidény már kedden megkezdődött Jerezben.