Nagy kavarás előtt a 2013-as F1-naptár

2012.12.06. 13:50

Káosz kezd kialakulni a jövő évi Forma-1-es versenynaptár körül, miután csütörtökön az Amerikai GP szervezői jelezték a FIA-nak, hogy újat szeretnének a jelenlegi november 17-i időpontjuk helyett. Az ok, hogy Texasban egy nappal előtte nívós egyetemi bajnoki amerikaifutball-meccset játszanak, ami mindig 100 ezer nézőt vonz, vagyis elszívná a közönséget a párhuzamosan zajló F1-től. Bobby Epstein, a Circuit of the Americas, a nagydíjat rendező pálya elnöke elmondta, új dátumot kértek a szövetségtől, ami egyelőre nem reagált.

Lehetőség, úgy tűnik, van a módosításra, kettő is, bár nem tudni, mennyire megvalósítható. A legegyszerűbb, ha egy héttel korábban tartják a futamot, november 10-én, ám ez necces lehet, mert Abu-Dzabiból érkezik a mezőny, ami november 3-án még az araboknál versenyez. Kérdéses, hogy logisztikailag megoldható-e. Ha igen, akkor az utolsó két GP között nem egy, hanem két hét szünet lenne, az idényzáró brazil futam ugyanis november 24-re van beírva.

A jelenlegi 2013-as naptár

március 17. Ausztrál Nagydíj
március 24. Maláj Nagydíj
április 14. Kínai Nagydíj
április 21. Bahreini Nagydíj
május 12. Spanyol Nagydíj
május 26. Monacói Nagydíj
június 9. Kanadai Nagydíj
június 30. Brit Nagydíj
július 07. Német Nagydíj

július 21. Török Nagydíj ???
július 28. Magyar Nagydíj
augusztus 25. Belga Nagydíj
szeptember 8. Olasz Nagydíj
szeptember 22. Szingapúri GP
október 6. Koreai Nagydíj
október 13. Japán Nagydíj
október 27. Indiai Nagydíj
november 3. Abu-dzabi Nagydíj
november 17. Amerikai Nagydíj
november 24. Brazil Nagydíj

A másik esély egy teljesen új időpont, június 16., a 2013-ra már tervezett, de aztán 2014-re csúsztatott New Jersey GP helye. Ésszerű ez is, mert előtte egy héttel Kanadában vannak, onnét le lehet érni Texasba. A Kanadai és a jelenleg azt követő Brit GP között amúgy is három hét szünet van a kiesés miatt, így kettő még mindig maradna a június 30-i, silverstone-i eseményig.

Egyelőre 20 időpont, de csak 19 verseny van a jövő évi naptárban, az ok épp NJ halasztása: a Német GP-t szerdán hozták előre egy héttel, július 7-re, és július 21-re találni kell egy pályát.

Bernie Ecclestone azt mondta, Törökország az esélyes, csakhogy ez újabb logisztikai problémákat vet fel: Németországból mennének le Isztambulba két hét alatt, majd egy héten belül kellene visszatérni Magyarországra. Elméletileg megoldható, de húzósan, sokkal egyszerűbb lenne például bevonni Ausztriát, és Hockenheim-Graz-Mogyoród-útvonalat tervezni.

Hivatalosan még nem merült fel ez az ötlet, de racionális, ráadásul a legjobb osztrák pálya a már háromszoros F1-világbajnok és címvédő Red Bull tulajdonában van. A volt Österreichringen, Spielbergben 1970 és 2003 között 25 F1-futamot rendeztek, legutóbb 2003-ban.

Kényelmesebb lenne itt megállni a Hungaroring előtt, csak nem tudni, mennyire érné meg üzletileg: Hockenheim, Graz és Budapest nagyon közel van egymáshoz, valószínűleg egymástól vonná el a közönséget. Isztambulban pedig az okoz még bizonytalanságot, hogy a török kormány, aminek anyagilag jócskán meg kellene támogatnia az eseményt, még nem bólintott rá a rendezésre. A promóterrel Ecclestone megállapodott, ám a kormány mondja ki az utolsó szót, megadja-e a szükséges 10 millió eurót vagy sem.

A két nyitott kérdésben a FIA-nak még idén döntenie kell, hogy utazásukat meg tudják szervezni az istállók. Főleg, ha Austint tényleg júniusra húzzák be. Ha ez összejönne, újabb kérdés merül föl: érdemes-e három hetet kihagyni a két utolsó, abu-dzabi és brazil futam között? Sao Paulo egy héttel korábban lehetne, így november 24-e helyett már 17-én befejeződhetne a szezon.

Az biztos, hogy az évad ismét igen hosszú lesz, Március 17-én kezdődik Ausztráliában.