Button félelmetes, Merci-KO a teszt 1. napján

2013.02.05. 09:49
Elkezdődött az előszezon, Spanyolországban 10 csapat új kocsija gyakorol, csak a Williams 2013-as modellje hiányzik, de a tavalyival itt vannak. Az első nap elején lelepleztek néhány gépet, aztán indult a körözés: szinte egész nap Grosjean Lotusa állt az élen, a hajrában Webber, majd a leggyorsabb Button is megverte. Rosberg elveszítette az egész napot.

Autóbemutatókkal indult a nap, leleplezték az új Caterhamet és Marussiát. Rögtön utána kezdődött a munka, és a McLarennek félóra után nehézségei akadtak: Jenson Button benzinpumpahibával lerobbant, öt órán át vissza sem tért a pályára. Még rosszabbul járt Nico Rosberg a Mercedesszel, aki ugyan egy órával többet körözhetett az elején, de utána elektromos gondok miatt állt le, és nem is folytathatta. Egy alkatrészt át kell alakítani, csak szerdára lesz kész, így már csak Lewis Hamilton tudja használni.

Semmi gond nem volt a Red Bullnál, Mark Webber sztahonivista ütemben körözött, a nap végére ugyan visszavett, és 73-nál állt meg. Ez kétszer annyi, mint Buttoné, mégis egy másodperccel verte meg őt az angol, aki percekkel a vége előtt kiment, könnyedén lenyomta Webbert és a nap nagy részét az élen töltő lotusos Romain Grosjeant.

Rengeteget futott Paul di Resta a Force Indiával, ő lett a negyedik leggyorsabb a remek Ricciardo és Massa előtt. Hülkenberg a Sauberrel szintén sokat dolgozott, ám nem volt annyira gyors.

Szerdán újrakezdik, a legtöbb istállónál a csapattárs veszi át a munkát, érkezik Raikkönen, Vettel, Hamilton.

Kezdődik

A Scuderia Toro Rosso még hétfő este mutatta be az STR8-ast változatlan pilótakettősével, Daniel Ricciardóval és Jean-Eric Vergne-nyel. A motorja is a szokásos, Ferrari.

Kedden a kilenc órás kezdés előtt aztán kitolták a garázsból az idei Caterham-Renault CT03-ast, amit Charles Pic és az újonc Guido van der Garde fog vezetni.

A Marussia-Cosworth csak egy pilótát, a szintén újonc Max Chiltont és persze szintén egy autót leplezett le, az MR02-est.

   marussia13

A körözés kilenc körül elkezdődött a következő versenyzőkkel: Felipe Massa, Ferrari, Jenson Button (McLaren), Paul di Resta (Force India), Giedo van der Garde (Caterham), Max Chilton (Marussia), Daniel Ricciardo (Toro Rosso), Mark Webber (Red Bull), Nico Hulkenberg (Sauber), Lotus (Romain Grosjean), Nico Rosberg (Mercedes), Pastor Maldonado (Williams).

Körről körre

9.11: Massáé a dicsőséges első kör a szezonban, 1:35.607, de ezt az időt még megemlíteni is felesleges.

9.30: Minden autó járt a pályán, kivétel Romain Grosjean Lotusát.

9.32: Meg is van az év első, kevésbé dicsőséges, de teljesen szokásos leállása, Button és az MP4-28-as McLaren, a 4-es kanyarban.

9.47: A mentés kicsit sokáig tartott.

9.51: Zöld zászló, és Webber Red Bullja megtöri a csendet.

9.53: Nico Hülkenberg, Paul di Resta, Felipe Massa, Nico Rosberg, Giedo van der Garde and Daniel Ricciardo is utánament.

10.01: Az első óra leggyorsabbja Rosberg Massa előtt. Nagyon nagyon korai, de ha már van időlista, örökítsük meg, hogy Maldonado, Hülkenberg, Webber, van der Garde a további sorrend.

10.02: Kiért a 11. autó is, Grosjean Lotusa először a pályán.

10.09: Rosberg nagyon elégedett az új Mercedesszel, amit már hétfőn kipróbálhatott reklámfilmforgatás okán. Azt mondta, azonnal odaléphetett neki, az egyensúlya remek, minden jól alakul. Új csapattársa, Lewis Hamilton is Jerezben van, a boxban időzik, rá holnap kerül a sor. A videóban Rosberg szólal meg hétfői első körei után.

10.12: Webber szakadatlanul köröz, most Chilton a társa a pályán.

10.14: A Williams még tavalyi kocsijával van jelen, az új csak a következő tesztre, Barcelonára készül el, 19-ére.

10.20: Egy kicsi, de fontos változás, hogy az új Pirelli-jelölés szerint a kemény gumi már nem szürke, hanem narancs színű jelölésű.

10.23: Piros zászló, újra áll a tréning.

   mercfire

10.25: Rosberg Mercedese füstölög. Két hiba eddig, mindkettő Merci-motoros gép, Button úgy egy órája robbant le, de nem biztos, hogy motorhibával.

10.31: Már pakolják a trailerre a W04-est.

10.39: Rossz hír a Mercinek, hogy állítólag Buttonnál és Rosbergnél is a motor ment tönkre.

   mercfire1

10.40: Újra szabad a pálya, lehet menni.

10.57: Di Resta körözött egy keveset, az ő Mercedese még bírja. Most pályán Maldonado, Ricciardo, Hülkenberg és Chilton.

11.04: Nem, az Autosport szerint Rosbergnél elektronikai hiba volt, csak felmelegedett a kasztni, és az füstölt.

11.17: Kezd belelendülni Grosjean, odalépett az E21-es Lotusnak, második idő Rosberg mögött, 3 tized hátrány - 1:21.219.

11.21: Öt kört ment a francia, magára hagyta Webbert és Massát a pályán.

11.32: Webber és Ricciardo már több mint 20 köre van kint folyamatosan. Red Bull, Toro Rosso, megbízhatóság eddig rendben.

11.39: Maldonado a 2012-es Williamsszel másodiknak jött fel Rosberg mögé, aki a lerobbanása óta nem is ment. Button sem köröz, alatta még fél 10 körül ment tönkre a Mercedes-motor.

12.04: Változás az élen Daniel Ricciardo az STR-ben már nem csak szorgalmas, gyors is, átvette a vezetést a veszteglő Rosbergtől - 1:20.547.

A sorrend délben, Jerez, 1. nap

1      Ricciardo    Toro Rosso     1m20.547s    29 kör
2      Rosberg    Mercedes     1m20.846s  +0.299    11
3      Maldonado    Williams     1m21.019s  +0.472    34
4      Grosjean    Lotus     1m21.175s  +0.628    14
5      Hülkenberg    Sauber     1m21.553s  +1.006    32
6      Massa    Ferrari     1m21.598s  +1.051    25
7      di Resta    Force India     1m21.647s  +1.100    24
8      Webber    Red Bull     1m22.959s  +2.412    22
9      vd Garde    Caterham     1m24.994s  +4.447    17
10      Chilton    Marussia     1m25.176s  +4.629    16

12.15: A McLarennél a benzinpumpával szerencsétlenkednek, ezért nem ment még mindig ki újra Button. Három melegítőköre van csak, lassan elveszít egy fél napot.

12.18: Üres a pálya, a sztahanovista Webber is a depóban. Lassan ebédidő.

12.21: Újra jön valaki, természetesen Webber, majd Maldonado.

12.28: A williamses a harmadik Ricciardo és Rosberg mögött, csak három tizedre az ausztráltól.

12.33: Három és fél órája megy a szezon, de máris harc van az első helyért - di Resta a Force Indiában 11 ezredre megközelítette Ricciardót az élen.

12.39: Massa és van der Garde is a pályán.

12.45: Webber keveset pihent, de már újra a pályán van.

12.49: Webber újra a boxban, maldonado, massa és Chilton maradt kint az aszfalton, ami már 30 fokos, szokatlanul magas ilyenkor, igazi tapasztalatokat, adatokat lehet szerezni az új Pirelli-gumikról. A levegő 15 fokos, remek az idő.

12.58: Változás az élen, Di Resta 1:20.343-mal átvette a vezetést Ricciardótól. Rosberg, Maldonado, Grosjean, Hülkenberg, Massa, Webber, van der Garde, Chilton a sorrend négy órányi futás után.

13.10: A nap felénél a sorrend - 1 di Resta, 2 Ricciardo, 3 Rosberg, 4 Maldonado, 5 Grosjean, 6 Hulkenberg, 7 Massa, 8 Webber, 9 van der Garde, 10 Chilton, 11 Button. Ötig tart a nap.

13.15: Grosjean az első ember 1:20 alatt - 1:19.796. Fél másodperccel vezet, ráadásul a kemény gumin.

13.32: Di Resta, Maldonado, Hülkenberg, Massa dolgozik rendületlenül.

13.52: Nem hivatalos ebédszünet, a pálya kiürült.

14.03: Webber, van der Garde és Hülkenberg viszont nem eszik, hanem vezet.

14.04: A Red Bull fel is jött negyediknek, 1:20.601-gyel 8 tizeddel van Grosjean mögött.

14.20: Ricciardo tartja a frontot a pályán, a többiek esznek, de inkább a depóban dolgoznak, egyeztetnek a mérnökökkel.

14.24: Button közel ötórás várakozás után újra pályán a McLarennel. Még fél tíz-kor ment tönkre az MP4-28-asban a benzinpumpa. Két és fél órája maradt.

14.31: Button be, Hülkenberg ki.

14.40: Maldonado tette meg ma eddig a legtöbb kört, de ő nem játszik, mert a tavalyi autóval megy. Az ideiek közül Webber és a Red Bull a legkitartóbb, az ausztrál már 53-szor fordult, Massa 47-szer, Hülkenberg 46-szor, di Resta 40-szer, Ricciardo 38-szor, van der Garde 37-szer, Grosjean, aki vezet, 34-szer, Chilton a Marussiával 21-szer, Rosberg 11-szer, Button ötször, és az angolnak még nincs gyors köre.

14.44: Rosberg és a Merci mára befejezte. A német még kora délelőtt robbant le valamilyen elektromos hibával, aminek tudják az okát, de kijavítani csak holnapra sikerül. Elveszítettek egy teljes napot. Szerdán Hamiltoné a kocsi.

15.11: Di Resta, Hülkenberg és Button dolgozott odakinn az utóbbi negyedórában, Hülkenberg ment a leggyorsabban.

   mclred

15.16: Button is befejezte egy időre, és még mindig nincs gyors köre. Neki sem ez lesz élete kedvenc napja.

15.29: Hülkenberg és Di Resta újra együtt a pályán. Tavaly csapattársakként nem mentek ennyit egyszerre. A német most már sauberes, aminek az autóját nagyot dicsérik a szakértők. Jelenleg csak a 8. idővel áll, viszont a legtöbb körrel az idei gépek közül, 58-at futott.

15.33: Szűk másfél órával a napi zárás előtt megvan Button és a McLaren első gyors köre, 1:20.8, hatodik hely, 1 mp-re az első Grosjeantól. Nem is rossz, a következő meg még jobb - 1:20.611, ötödik hely.

15.42: Piros zászló, ma harmadszor, de az első kicsúszás miatt, Max Chilton a Marussiával vétette el a hátsó egyenes végi kanyart. Ez az a hely, ahol jó 15 éve Schumacher megpróbálta kiütni Villeneuve-öt a vb-címért. Nem jött neki össze.

15.52: Zajlik az autómentés. A Marussia jobbhátulja tört össze, a felfüggesztés. Ma már ebből nem lesz vezetés. De Chiltonnak nincs még csapattársa, úgyhogy holnap folytathatja a melót.

Így megyünk neki az utolsó órának

1      Grosjean    Lotus     1m19.796s    34 kör
2      di Resta    Force India     1m20.343s  +0.547    65
3      Ricciardo    Toro Rosso     1m20.401s  +0.605    54
4      Webber    Red Bull     1m20.601s  +0.805    53
5      Button    McLaren     1m20.611s  +0.815    18
6      Rosberg    Mercedes     1m20.846s  +1.050    11
7      Maldonado    Williams     1m20.864s  +1.068    65
8      Massa    Ferrari     1m21.024s  +1.228    47
9      Hülkenberg    Sauber     1m21.464s  +1.668    61
10      vd Garde    Caterham     1m22.791s  +2.995    45
11      Chilton    Marussia     1m24.176s  +4.380    29

15.58: Újra nyitva a pálya, Massa és Maldonado nem is habozik kimenni. Hülkenberg csatlakozik, természetesen.

16.16: Chilton kicsúszását állítólag mechanikai hiba okozta. A csapat nyomoz.

16.23: Di Resta és Maldonado múlatja csak a pályán az időt, ők sem futnak túl gyors köröket.

16.24: Úgy tűnik, lesz egy kis hajrá, Massa kijött, és odalépett a könnyű autónak, egyből negyediknek jött föl.

16.29: Megerősítette a Marussia, hogy Chilton autóján eltört a felfüggesztés, ezért csúszott ki az angol.

16.30: Javított Hülkenberg is, és pályán van di Resta, Massa, Webber, Button és van der Garde.

16.31: Webber kevesebb, mint egy tizeddel átvette a vezetést - 1:19.709.

16.32: Button is beletaposott, harmadik hely, 3 tizedre Webbertől - 1:20.081. Mindketten közepes gumin voltak.

16.38: 3-5 körön Button átlagban gyorsabb volt Webbernél is. Ritka, hogy az első tesztnap után kijelenthető, hogy a Red Bull és a McLaren gyors. Kevés szabály változott, úgy tűnik, az előző szezont élen befejező két csapat áthozta a formáját idénre is.

16.41: Button nyolc kört ment, mindegyik meglehetősen gyors volt.

16.42: Most jön Hülkenberg és Grosjean.

16.45: Webber újra kint, tőle is várható még valami.

16.48: Button és Di Resta is csatlakozott.

16.50: Button megsemmisítette Webber legjobbját, egy másodperccel aláment - 1:18.861. Azért kemény ez, mert az angol 35 kört ment ma, a fél napot kihagyta, Webber meg 70-et.

17.02: És ezzel vége az első napnak. Folytatás szerdán kilenctől.

Jerez, tesztek, 1. nap, végeredmény

1      Button    McLaren     1m18.861s    37 kör
2      Webber    Red Bull     1m19.709s  +0.848    73
3      Grosjean    Lotus     1m19.796s  +0.935    54
4      di Resta    Force India     1m20.343s  +1.482    89
5      Ricciardo    Toro Rosso     1m20.401s  +1.540    70
6      Massa    Ferrari     1m20.536s  +1.675    63
7      Hülkenberg    Sauber     1m20.699s  +1.838    79
8      Rosberg    Mercedes     1m20.846s  +1.985    11
9      Maldonado    Williams     1m20.864s  +2.003    84
10      vd Garde    Caterham     1m21.915s  +3.054    64
11      Chilton    Marussia     1m24.176s  +5.315    29