Jöhet az F1-történet legnagyobb botránya?

2013.07.01. 16:14 Módosítva: 2013.07.01. 16:15

Megállapodott Bernie Ecclestone Forma-1-főnök és Jean Todt FIA-elnök, hogy a Pirelli idén kétszer három napot tesztelhet, hogy megoldja a Brit GP-t káoszba vezető gumiproblémákat - értesült a Daily Mail.

Ecclestone az újságnak elmondta, mostantól bármikor és bármivel, idei autóval is gyakorolhat a gumiszállító, ám a lényeget nem közölte: hogy mikor. Péntektől ugyanis Német GP, és az istállók nem hajlandóak a jelenlegi gumikkal versenyezni, a McLaren, a Red Bull és a Lotus is a tavalyi, teljesen biztonságos gumikat akarja vissza. A csapatok között az is felmerült, hogy a hétvégi futamot el kellene halasztani, ha a Pirelli nem tud elég 2012-es gumit hozni.

"A Pirelli panaszkodott a felületleválások miatt, de ez most másfajta probléma, semmi köze nincs ahhoz. Meg akarták oldani, de nem tesztelhetnek a hülye tiltásaink miatt. De beszéltem Jean Todttal az ügyben, és ő azt mondta, hadd teszteljenek. Megenged nekik két három napos tesztet mostantól amikor akarják, hogy kitaláljanak valamit idénre és jövőre. Azzal mennek, amivel akarnak, semmi megkötés nincs. Semmi, azt csinálnak, amit akarnak" - idézte Ecclestone-t az újság.

Az autosport.com tudni véli, hogy az első teszt jövő héten lesz a dél-francia Paul Ricard-pályán, a második ahhoz két hétre, napokkal a Magyar GP előtt Barcelonában. Vagyis mindkettő a nürburgringi verseny után, azaz későn.

Az utolsó futam után is tesztelne a Pirelli

Felmerült az is, hogy a szezonzáró Brazil Nagydíj után a Pirelli pár autóval maradna Interlagosban 2-3 napot gyakorolni. Ehhez változtatni kell a sportszabályokon, mert a záró GP másnapjától teszttilalom érvényes. A 2014-es autók teljesen mások lesznek, mint az ideiek a turbómotor miatt, így akkorahaszna nem is lenne a tesztnek, ám a Pirelli azt mondja, tudnák használni az információkat a jövő évi gumikhoz. Döntés később.

Az FIA még hivatalosan nem erősítette meg a Daily Mail és az Autosport információját, de a szétrobbanó abroncsok életveszélyesek, valamit azonnal tenni kell.

Nagy kérdés továbbá, hogy kinek az autóját választják, mert aki a Pirellivel gyakorolhat, az előnybe kerül a többiekkel szemben, ez konkrétan kiderült a Mercedes májusi titkos Pirelli-tesztjén. A botrányos eset óta a Merci három futamból kettőt megnyert, már szinte nyoma sincs korábbi gumiproblémáinak - tolakodni fognak, hogy ki adjon autót a Pirellinek.

A szituáció nagyon érdekes, főleg, ha belenézünk a Nürburgring helyzetébe. A pálya ugyanis nem tudta kifizetni Ecclestone-nak az éves 14 millió eurós jogdíjat a rendezésért, így a nagyfőnök belement, hogy idén elengedje az összeget. Az biztos, hogy a csapatok nem indulnak el az idei gumikon, ha a Pirelli nem hoz elég tavalyit, könnyen előfordulhat, hogy az istállók bojkottálják az eseményt.

Nem fogják kockáztatni pilótáik életét, a Pirellinek mindegy, legalább esély sem lesz rá, hogy a már így is megroggyant hírneve tovább süllyedjen, Ecclestone-nak meg végképp mindegy, mert ugye a németek nem is fizettek neki, ő meg ingyen levegőt sem ad. Feltételezés, de nem kizárt, hogy készülhetünk az F1-történelem legnagyobb botrányára, hogy egy futam bojkott miatt elmaradjon. Ilyen még nem volt.

Ecclestone a kerékvetőkre gyanakszik

Ecclestone közben állítja, elképzelhető, hogy a silverstone-i kerékvetők okozták a defekteket, de ez a csapatok szerint nem valószínű.

"Nagy balesetek lehettek volna, óvatosnak kell lennünk, és ki kell derítenünk, mi okozta a bajt, mielőtt bármit is mondanánk. Az biztos, hogy a Pirelli mielőbb rendezni akarja a helyzetet, szóval ki kell nyomozniuk. Pár pilóta azt mondta, lehetett a kerékvető."

Ezt a pálya üzemeltetői visszautasítják, 2009-ben fektették le őket, amikor átépítették Silverstone-t, és azóta senkinek semmi baja nem volt vele.