Állandó rajtszámok jöhetnek az F1-ben is

2013.11.28. 17:04

Állandó rajtszámok bevezetésén dolgoznak a Forma-1-es csapatok, értesült az Autosport.com. Az ötlet, hogy a pilótáknak egész karrierjükre - vagy hosszabb időre - szóló számokat osszanak ki, a legutóbbi ülésen merült fel pár hete, és az F1-es Stratégiai Csoport december 9-i mítingjén tárgyalják komolyabban.

Úgy tudni, Ross Brawn a Mercedestől, Chris Horner a Red Bulltól, Stefano Domenicali a Ferraritól, Claire Williams a Williamstől, Eric Boullier a Lotustól és Martin Whitmarsh a McLarentől mind támogatják a felvetést, ami marketingszempontból jövedelmezőbb lenne a mostani, évente változó számoknál.

Gilles Villeneuve
Gilles Villeneuve

Jelenleg a FIA az istállóknak oszt le 2-2 számot, amit aztán a csapat szabadon oszt szét két pilótája között. Természetesen a világbajnok mindig elviszi az 1-est, csapattársáé a 2-es. Az új rendszer szerint minden versenyző választana vagy kapna egy adott számot, amit aztán akár karrierje végéig is viselhetne.

A FIA-tól Charlie Whitingot állítólag már meg is bízták, hogy hárítson el minden akadályt az ötlet megvalósítása elől, ugyanis a szabályzat szerint az alacsonyabb rajtszámok pillanatnyilag előnyben részesülnek: ha időmérőn több kocsi nem fut gyorskört, sőt, nem is próbál, akkor számsorrendben rangsorolják őket.

Senna és Mansell az 1986-os Brazil GP-n
Senna és Mansell az 1986-os Brazil GP-n

A motorsportban évtizedek óta állandó számok vannak, emiatt válhatott világhírűvé például Valentino Rossi 46-osa, és indult el idén az idei MotoGP-bajnok 93-asa, aki az olaszhoz hasonlóan nem cserélteti le az 1-esre kedvenc számát. Természetesen, aki kívánja, felveheti az 1-est, ha megnyerte a világbajnokságot.

Az F1 bő 60 éve alatt nagyon kevés kultikus rajtszám alakult ki. Ilyen például Gilles Villeneuve 27-ese, amit a kanadai halála után a Ferrari évtizedekig használt, vagy Nigel Mansell (piros) 5-öse, amivel szinte egész pályafutása alatt indult. Ide sorolható még talán Ayrton Senna 12-ese is, amivel a Lotusnál, majd a McLarennél is versenyzett, amikor nem volt világbajnok. Senna ráadásul Villeneuve 27-esét is viselte a McLarennél, ahogy Mansell is a Ferrarinál, sőt, az angolé is volt a Lotusnál Senna 12-ese, még mielőtt a brazil örökölte volna. Ha ez még nem elég: Villeneuve szintén ment 12-es Ferrarival.

Azt még nem tudni, kétjegyűnél nagyobb számokat is lehet-e majd választani - nem valószínű -, de az szinte biztos, hogy a mostani maximális 23-asnál nagyobbat, egészen 99-ig kiosztanak majd. (A 13-ast évek óta nem adja ki a FIA.)