Montezemolo: Az F1-szimulátor vicc

2013.12.25. 16:07 Módosítva: 2015.05.09. 01:11

A Forma-1-es tesztek hiányának káros hatásáról beszélt a sajtónak Luca Di Montezemolo Ferrari-elnök egy fioranói karácsonyi gálavacsorán, a cég központjában.

"Ez egy vicc. Iszonyú pénzeket kell ölnünk ebbe a szörnyű mesterséges masinába, ahelyett, hogy itt és Mugellóban tesztelnénk. Ha valakinek nincs pénze F1-tesztre, hasznosabb, ha a GP2-ben vezet vagy gokartozik vagy elmegy kosárlabdázni. Mindenek előtt azért akarok tesztelni, hogy lehetőséget adjak a versenyzőknek, vezethessenek F1-autót, szerehessenek tapasztalatot. Továbbá a nézőknek is lehetőséget akarok adni, (hogy lássák az F1-et), mert két versenyhétvége között a Forma-1 szünetel, nincs semmi, de semmi. A teszt ráadásul a szponzoroknak is jó lehetőség, hogy közelebb kerüljenek a szurkolókhoz. És a teszt még mindig kevésbé drága, mint ezeket a szörnyű szimulátorokat megépíteni és fejleszteni hónapról hónapra. Beszélnünk kell erről az egészről."

Massa a 6 millió dolláros Ferrari-szimulátorban
Massa a 6 millió dolláros Ferrari-szimulátorban

Az F1-ben 2009 óta tilos szezon közben, vagyis az első és az utolsó futam között gyakorolni, és ennek hatása már látszik a pilótákon is. A 2009-ben vagy az után a Forma-1-be került versenyzők közül egyetlen pilóta tudott futamot nyerni, Pastor Maldonado, egyet, 2012-ben, Barcelonában. Mivel a venezuelai se előtte, se azóta semmit nem mutatott, nyugodtan lehet az övét kicsúszott eredménynek nevezni.

Montezemolo remek hasonlatot talált a futballal: "Gondoljanak bele, ha a Bajnokok Ligájában akarsz játszani, jó futballistákat kell venned, naponta ötször edzened velük, hogy versenyképes maradj. Röhej, hogy az F1-ben nem gyakorolhatunk".

A szimulátor haszontalanságára vagy igen visszafogott hasznára a legjobb példa Kimi Raikkönen, aki ki nem állhatja a szimulátoros munkát, nem is használja ezt az eszközt. Két év teljes Forma-1-es kihagyás -2010-11 - után mégis sikerrel tudott visszatérni, és futamokat tudott nyerni egy közepesen gyors autóval is.

Nem véletlen továbbá, hogy még mindig azok nyernek az F1-ben, aki 10 éve, illetve azok, akik bőséges tesztlehetőség után érkeztek a Forma-1-be: vannak a harminc fölöttiek, a már említett Raikkönen, Jenson Button, Fernando Alonso, a pár hete visszavonult Mark Webber, és a húszas éveik végén járók, még épp jókor bekerültek, mint Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Sebastian Vettel. Akik utánuk jöttek, F1-autóban alig ültek bemutatkozásuk előtt, maradt nekik a szimulátor, ami tényleg közelít a valósághoz, de a realitást képtelenség visszaadni vele.

Bizonyos szempontból olyan, mint futballedzésen 11-est gyakorolni: a tétmeccs feszültségét szimulálni lehetetlen, ezért hiába rúg be valaki tréningen 100-ból 100-at, könnyen lehet, hogy izgulva azt az egyet élesben elhibázza. Hozzá kell tenni, hogy a büntetőrúgás edzésen és élesben is egyforma gyakorlati szempontból, így még mindig hasznosabb, mint szimulátorban tanulni Forma-1-es autót vezetni.

A teszttilalmat anno takarékékossági okoból vezették be, Montezemolo szerint már más szempontból is kifejezetten káros.

"A szélcsatornában csillagászati pénzeket költünk olyan aerodinamikai fejlesztésekre, amiknek az utcai autóinkban semmi hasznát nem vesszük. Nem akarok öreg, konzervatív rajongónak tűnni, de ha tesztelhettünk volna, az idei gumikáoszt is megspóroltuk volna, mert a Pirelli dolga iszonyúan nehéz tesztelés nélkül" - tette hozzá, arra utalva, hogy a Pirelli is gyakorlásért könyörög, mert elméletben képtelen gumikat fejleszteni a Forma-1-nek. Lényegében emiatt történt idén nyáron a gumibalhé, amikor rengeteg autó kapott defektet, és a gumigyártónak vissza kellett térnie a tavaly kifejlesztett gumikhoz.

A teszttilalom elméletileg jövőre enyhül, mert megszavazták a csapatok, hogy négy futam után közvetlenül lehessen tesztelni 2-2 napot. Felmerült, hogy a Hungaroring is ezek között a pályák között lesz, de mióta minderről megállapodtak júliusban, hivatalosan fel sem merült a szezon közbeni tesztelés lehetősége.