400 km/órára is képesek az új F1-esek

2014.02.01. 10:28

"A kocsi rendben van, nem annyira más, mint eddig. Nehezebb, olyan, mint tavaly sok benzinnel, és természetesen idén kevesebb a leszorítóerő. A motor kissé más, magasabban vannak a fokozatok, a hajtűkben 3-ast használunk az eddigi 1-es helyett" - felelte a mercedeses Nico Rosberg, amikor a csütörtöki tesztnap végén arról kérdezték az Autosportnál, hogy milyen az idei, turbómotoros Forma-1 az eddigi szívómotoroshoz képest.

Másnap szerencsére Adrian Sutilnak, a Sauber-Ferrari pilótájának is feltették ezt a kérdést, és ő szerencsére komolyan is vette.

"Nagyon más a kocsi, és ezt minden egyes sebességi fokozatban érezni. Már nem a fordulatszámról szól a dolog, mert a nyomaték közepes fordulatnál is akkora, hogy néha már hamarabb is fel lehet kapcsolni, és ugyanabba a kanyarba más-más fokozattal is be lehet menni, mégsincs igazán különbség. Vagyis a motor sokkal erősebb a fordulatra elosztva, mint a V8-as. A V8-as 15 és 18 ezres fordulat között működött, szóval mindig pörgetni kellett. Ráadásul most már 8 sebességünk van, azaz sosem tilt le a szabályzó az egyenes végén, így majdnem 400 kilométer/órás sebességet is el lehet érni. Vagyis a különbség masszív a szívókhoz képest, minden szempontból."

Ebből persze a 400 kilométer/óra legmegdöbbentőbb, ami a szívómotornál lehetetlen volt, mert a motorelektronika 18 ezres fordulatszám körül automatikusan letiltott, így például Monzában nem is gyorsulhatta ki magát teljesen a kocsi. Jelenleg még a Ferrari és a Mercedes sem megy száz százalékos teljesítményen, úgy 13 ezres fordulatot engedélyeznek mindkettőnek, így még bőven marad fordulatszám-tartomány a javulásra és a gyorsulásra. Monzában derülhet ki, tényleg tudnak-e 400-at az autók, bár előtte már nagyon gyors lesz Montreal, illetve Silverstone sem lassú.