Olivér
1 °C
5 °C

F1: különengedéllyel menekülne a Renault

2014.02.14. 16:24

Ahogy tesztértékelő cikkünkben Wéber Gábor már megjósolta, a Renault arra készül, hogy problémáit egy különleges engedéllyel oldja meg, akár a szezon közben is: a Jerezben kínlódó motorgyár a szabályzat egyik pontját kihasználva kérheti, hogy különleges módosításokat végezhessen turbómotorján.

Bár az előírások szerint február 28-ig homologizálni kell a motorokat, azaz le kell adni a végleges verziót a FIA-nak, utána "megbízhatósági, biztonsági vagy takarékossági okból" még hozzá lehet nyúlni, szól a szabálykönyv.

Remi Taffin Renault-főmérnök az Autosportnak nem is tagadta, hogy erre játszanak: "Ha gond van a megbízhatósággal, a homologizálás után már nehezebb változtatni rajta. De van egy sportszerűségi és egyenlőségi szabály, ami engedélyezi, hogy kicseréljünk bármilyen alkatrészt, ha a megbízhatósággal van gondunk. Megtettük ezt a múltban is, és szerintem most is élünk vele".

Taffin minden bizonnyal 2006-ra gondol, amikor 8 hengeres motorokra állt át az F1, és mivel a Renault gyengébb volt a riválisoknál, szezon közben kért és kapott FIA-engedélyt a lemaradás kiegyenlítésére.

Az első teszten a Renault főistállója, a Red Bull szinte semmit, de annak fiókcsapata, a Toro Rosso sem tudott körözni, egyedül a Caterhamben működött a motor, úgy ahogy. Azóta a Lotusszal állítólag már megfelelően mentek, és nagy részét helyre hozták az elmaradásaiknak.

"(Az engedéllyel) nem azt akarom mondani, hogy masszív problémáink vannak, mert remek teszteket végeztünk a próbapadon, és tudjuk, hogy minden egység rendben működik, csak össze kell hangolnunk őket. Ott kezdődnek a szenvedéseink, mikor berakunk mindent a kocsiba, és a maximumot kell egyszerre kihoznunk mindenből. Együtt nehezen mennek a dolgok, és emiatt nem jön ki a maximális teljesítmény a komponensekből. De a helyzet kívülről nézve mindenképp rosszabb" - állítja Taffin.

Tényleg nincsenek a legjobb passzban, viszont már látják a kiutat: "Nehéz szakaszban vagyunk, amin túl kell esnünk. Már korábban is mondtuk, hogy olyan bonyolult a rendszer, hogyha megoldásokon kell dolgoznunk, akkor nem megy a finomrahangolás és a fejlesztési munka. Ám nem többszáz bajjal, csak párral kell szembenéznünk, és 90 százalékban már meg is szüntethettük azokat".

A Renault-nak szerdától, a második, bahreini gyakorláson kell bizonyítania. Ott lesz mind a négy csapata, és a Red Bull már mondta is, ők nem állnak rosszul saját hibáik kijavításával.