Abszurd: csak a Caterham és a Marussia rosszabb az RBR-nél az utolsó teszt előtt

2014.02.26. 16:00

Összeállította a szezon várható erősorrendjét Gary Anderson, a Jordan, a Stewart és a Jaguar volt mérnöke, az Autosport magazin jelenlegi technikai szakértője, a csütörtökön kezdődő, utolsó Forma-1-teszt előtt. A GP-győztes szakember a legutóbbi, bahreini teszt időeredményei alapján számolta ki a sorrendet, amiben százalékosította az istállók lemaradását a leggyorsabb Mercedes mögött.

Eszerint, ha most kezdődne a szezon, így indulnának neki:

1. Mercedes
 2. McLaren-Mercedes      +1.795%
 3. Force India-Mercedes  +3.390%
 4. Ferrari                          +3.466%
 5. Williams-Mercedes      +4.055%
 6. Sauber-Ferrari             +4.178%
 7. Lotus-Renault              +5.815%
 8. Toro Rosso-Renault    +6.101%
 9. Red Bull-Renault         +6.597%
 A 107%-os szabály határa    +7.000%
10. Caterham-Renault      +7.045%
11. Marussia-Ferrari         +9.892%

Vagyis a két leggyengébb, a Caterham és a Marussia, az évek óta tökutolsó istállók nem jutnának be a versenyre sem, ami nem túl meglepő, de hogy a világbajnok Red Bull is csak éppcsak, az már viszont az. Mi több, inkább nonszensznek tűnő szenzáció.

A Red Bullt, ugyanúgy, ahogy a Lotust, a Toro Rossót és a Caterhamet, a Renault-motor sújtja. A franciák képtelenek voltak több év alatt is kifejleszteni egy versenyképes turbómotort, amit a Mercedes és a Ferrari ugyanennyi idő alatt gond nélkül elkészített.

Nem tűnik boldognak - Sebastian Vettel
Nem tűnik boldognak - Sebastian Vettel

A Renault már hetekkel ezelőtt kijelentette, nem szégyell majd különengedélyt kérni a FIA-tól, hogy lemaradását extra fejlesztésekkel dolgozhassa le. Most ugyan még azt állítják mérnökei, az utolsó négy napban jelentőset fognak előrelépni, és a két hét múlva induló Ausztrál Nagydíjra rendben lesznek, de ezt igen nehéz elképzelni: már négy napjuk sincs, mindössze kettő maradt, pénteken ugyanis homologizálni kell a motorokat, leadni a végleges változatot a szövetségnek, utána már nem lehet hozzányúlni. Nem is véletlen, hogy a Red Bull ennek fényében megcserélte eddigi menetrendjét: Jerezben, az első négynapos teszten, majd Bahreinben is Vettelé volt az első két nap, most viszont Daniel Ricciardót teszik be az első két, még biztosan kísérletezős napra, a bajnok csak a hétvégére jön, hogy már a kiforrottabb, pontosabban kevésbé kiforratlan motoros autót vezethesse.

Ahogy látjuk a számokból, a mezőny nagyon szétszakadt a turbóváltassal és az új szabályokkal, Anderson sem várta ennyire jelentősre a különbségeket. A Merci sokkal jobb mindenkinél, versenyszimulációkat végzett, kevés benzinnel időmérőköröket futott, ilyesmikig a többiek még el sem jutottak. Az utolsó négy bahreini nap kérdése, mennyivel tud még előrébb kerülni a Mercedes, vagy mennyit tud rajta hozni a McLaren és a Ferrari, illetve a már most erőn felül teljesítő, Nico Hülkenberg vezette Force India.

Teljesen egyértelmű, hogy a Mercedesé lett a legjobb turbó, ami még egy olyan tetszhalott csapatot is fel tudott húzni, mint a Williams, ami tavaly 5 pontot szerzett, és közel negyvenéves története leggyengébb szezonját zárta. (Tény persze, hogy épp emiatt valószínűleg korán elkezdtek a 2014-es autón dolgozni, és ez meg is látszik.)

A Ferrarié a második legjobb motor, a Renault meg összerakott valamit, meglátjuk, mire jutnak vele a hétvégéig.