Miért beszél annyi hülyeséget a Merci-főnök?

2014.09.22. 20:39
Ha nem lenne a helyzet egyébként is igen feszült a Forma-1-es Mercedesnél, a csapatfőnök, mint egy elszabadult hajóágyú csak tovább ront a helyzeten. Mintha szándékosan tenné, Toto Wolff prejudikál, a versenyzőit nagy nyilvánosság előtt alázza, de ha szigorúan szakmai kérdésben kellene megnyilvánulnia, akkor sem keres maga helyett egy rátermettebb embert, hanem belemondja a mikrofonba a legnagyobb hülyeségeket is. De miért?

Toto Wolff nem lehet ostoba ember. 30 százalékban övé a Mercedes F1-csapata, 16 százalékban birtokolja a Williamset. Továbbá ő a Mercedes sportleányvállalatának, az AMG-nek az alelnöke, és ő az egész Mercedes motorsportfőnöke, vagyis a felelőse minden egyes mercedeses motorsportprojektnek, mind az F1-ben, mind a DTM-ben, meg mindenhol, ahol a Mercedes elindul vagy jelen van.

Vagyis amellett, hogy Wolff vezeti a gyári Mercedes istállót, a többi Merci-motorral indulóért – Williams, McLaren, Force India – is ő felel. Ez 42 évesen, egy wannabe autóversenyzőtől – fiatalabb korában próbálkozott sikertelenül – és informatikai vállalkozótól, nem semmi. Hogy akkor mégis, miért dől belőle a hülyeség, arra alább keresünk választ.

Az istenek a fejükre estek

A Mercedestől Ross Brawn az előző szezon végén távozott, így az a furcsa felállás alakult ki, hogy Toto Wolff, Niki Lauda és Paddy Lowe egyszerre hárman viszik az ügyeket. Tulajdonképpen nincsenek pontosan meghatározva a feladatok, csak az biztos, hogy Lowe felel a technikai dolgokért, Lauda meg amolyan megfigyelő főfőnök, a napi menedzselés pedig Toto Wolff asztala.

A Forma-1-es csapatok egyik legfontosabb posztja a csapatfőnöké, akinek a feladata az istálló vezetése, összefogása, ellenőrzése és még sok más mellett képviselete a médiában. Ha valami lényeges van, arról is ő fog beszámolni a sajtónak. Ez sokszor nem kívánságműsor, hanem neki kell kiállnia és magyarázkodnia.

Nem véletlen, hogy a szurkolók körében a főnökök a legismertebbek. Flavio Briatore, Ron Dennis, Frank Williams, Jean Todt, Ross Brawn legendás figurák, csak hogy a leghíresebbeket említsük. Az új generációból kiemelkedik a Red Bull-lal négyszer zsinórban mindent nyerő Chris Horner, de nagyon ismert volt a Ferrarinál Stefano Domenicali is. Ő épp a sorozatos bukásai miatt, áprilisban le is váltották.

Az indiai Vijay Mallya is sokszor feltűnik, már csak extrém külseje miatt is, a Saubert nő vezeti, Monisha Kaltenborn, a Williamst – apja mellett – szintén egy nő, aki még igen fiatal is, Sir Frank lánya, Claire Williams. Eric Boullier a Lotusnál menedzselt össze két Raikkönen-győzelmet, most a McLarennél ő a napi irányító.

Toto Wolff itt épp nem nyilatkozik
Toto Wolff itt épp nem nyilatkozik

A felsorolt figurák nagy része extrovertált személyiség, aki akkor sem ijed meg, ha egyszerre 50 mikrofont és 20 kamerát nyomnak az arcába, ám Wolff még közülük is kirívóan az. Imád beszélni, mindig keresi a nyilvánosságot, épp csak futamok közben nem nyilatkozik valamelyik menő csatornának, a SkySportsnak, a BBC-nek vagy a német RTL-nek.

Annyit a többiek együtt nem szerepelnek a tévében és a sajtóban, mint ő egyetlen év alatt, írjuk ezt 6 futammal az év vége előtt. És természetesen nem is beszélnek annyit, pláne nem annyi sületlenséget, amit Wolff már ebben a szezonban összehordott.

Az idény eleji slágertémának, a túl halk motoroknak is ő volt a szószólója a csapatok részéről. Amíg Dennis és a többiek türelemre intettek, hogy majd megszokja a közönség a turbókat, adjunk időt a változás leülepedésének, és próbálták csitítani a valójában kevéssé lényeges kérdést, Wolff a kezdeményezés élére állt, és ezzel a nyilatkozattal rukkolt ki még márciusban.

„A technika nem az erősségem, de meg kéne néznünk ezt a dolgot. Ha mi is egyetértünk, hogy a hanggal kezdenünk kellene valamit, akkor lépnünk illene. Már ha lehetséges, nem is tudom" - szólt a javaslata a motorok felhangosítására.

A Renault inkább egy mérnökét bízta meg, hogy szóljon a kérdésben, aki világosan elmondta, hogy ha nem engednek több üzemanyagot a motorba, a hangosítás lehetetlen, az átfolyást meg ugye keményen szabályozza a FIA, úgyhogy előbb a szabályrendszeren kéne változtatni, hogy valamennyire is hangosabb kocsikat kapjunk.

Tölcsért csinálok a kezemből

A Mercedes azért kísérletezett, a FIA-val egyetértésben kipróbáltak egy nevetséges hangtölcsért, amivel maximum egy-két decibellel lett hangosabb a motor, de a kipufogóra rakott tölcsér már maga annyira röhejesen nézett ki, hogy ha eredményes az újítás, akkor se engedélyezik dizájnokokból. Lényeg a lényeg: az egész hangmizéria elült, a nézők így is nagy versenyeket láthattak, és élvezhetik a késhegyre menő Hamilton-Rosberg párbajt.

Aminek létrejöttében persze nem kis szerepe van Wolffnak. Ő ugyanis már áprilisban megmondta, két versenyzője egymásnak fog esni. A két mercis pedig akkoriban kívülről még tényleg jó havernak tűnt, semmi nyoma nem volt a mára kialakult ádáz helyzetnek, amikor Wolff már az alábbi nyilatkozattal állt elő.

„Meglehetősen sokat beszéltünk már erről (a csapatsorrendről), az effajta helyzetekről, a Mercedesről, a csapatról, ami mindenek felett áll - magyarázta Wolff, majd kissé váratlanul így folytatta - Egy nap mindezt dobhatjuk a szemétbe, mert balhéba fogunk futni, olyan szituációba, amit valahogy menedzselnünk kell, mivel a versengés köztük óriási".

Hogyan? Nincs balhé, de a főnökük mondja azt, hogy balhézni fognak? Mintha Ron Dennis 25 éve, vagy csak nyolc, kiállt volna az újságírók elé, és azt mondja, Prost és Senna/Hamilton és Alonso egymásnak mennek majd, figyeljék meg? Azért ez egészen abszurdnak tűnt volna, hiszen a csapatfőnök mindig az, aki tompít, csitít, és próbálja legalább ő azt sugallni a külvilág felé, hogy ők bizony egy csapat és azon belül minden rendben van. Vagy legalábbis ő kezelni tudja a helyzetet.

Egy hónappal később, Monacóban aztán ki is csúszott Wolff kezéből a gyeplő, jött Rosberg véletlen hibája, ami Hamilton pole-kísérletébe került, és elszabadult a pokol. Ami azóta csak rosszabb lett, köszönhetően Wolff hungaroringi akciójának.

Amikor ugyanis utasították Hamiltont, hogy engedje el a futamon Rosberget, miközben ugye pár pont van köztük egész évben, és a vb-ért küzdenek, Hamilton nem engedett. A futam után már Wolffnak is leesett, hogy ezt nem kellett volna, és felmentette Hamiltont.

Ezt írtuk erről július végén, a magyar futam utáni héten:

„Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke hétfőn még úgy nyilatkozott, hogy vélhetően a szezon további részében nem élnek a csapatutasítással, hiszen hatalmas az előnyük a konstruktőr-vb-n, emiatt pedig nem kérhetik a pilótáktól, hogy csökkentsék saját vb-esélyüket az istállóért. Szerdán aztán egy bécsi motorsport-eseményen Wolff már azt mondta, hogy Hamiltonnal és Rosberggel egyaránt 1,5 órát beszélt telefonon, a végén pedig abban maradt mindkettővel, hogy be kell tartaniuk a rádión érkező utasításokat, még „ha azok irracionálisnak is tűnnek”. Legfrissebb álláspontja szerint tehát Paddy Lowe, a technikai igazgató szava dönt, ha ő mond valamit, annak kell történnie a pályán. Wolff szerint ebbe Hamilton is világosan beleegyezett, akinek nem kell tartania csapaton belüli büntetéstől a vasárnapi (megtagadásos) eset után."

Rosberg persze a Hungaroringen berágott, mert úgy gondolta, ha elengedik, nyerhetett volna, és jött is négy hét múlva a Merci-háború csúcspontja, amikor Rosberg hátulról megpöckölte Hamilton autóját, a Mercedes pedig elbukta a futamot, amit Daniel Ricciardo Red Bullja nyert meg.

Hamilton kiállt, és azt mondta, a verseny utáni brífingen Rosberg elismerte, hogy direkt nem kerülte el az ütközést, és ezt Wolff percekkel később megerősítette, még olyat is mondott, hogy ebben az esetben már nem lesz elegendő büntetés egy körmös. Majd pár óra múlva cáfolta, hogy Rosberg bármit is elismert volna.

Öt nappal később Rosberg az istálló közleményében kért bocsánatot a történtekért, azt írták benne, a csapat megbüntette őt, de azt nem részletezték, hogyan. (A büntetésből kívülről nem látni semmit.) A kommüniké azt hangsúlyozta, és a két versenyző is kiírta Facebookra meg mindenhová, hogy úgy érzik, sőt, biztosak benne, hogy a továbbiakban is tudnak együtt dolgozni, téma lezárva, megbeszélték, minden rendben.

Mit tett Wolff a következő héten? Ezt:

„Kinyilvánítottuk már, hogy mindez elfogadhatatlan nekünk, valószínűleg nekik is mindkettőjüknek. Nem akarjuk, hogy még egyszer ilyesmi történjen, a következtetéseket könnyű levonnunk. Ha nem tudjuk menedzselni mindkettőjüket, azt el kell ismernünk, és döntéseket kell hoznunk, miszerint más pilótafelállással is indulhatunk."

A harmónia és a nyugalom jegyében tehát megfenyegette mindkettőt, hogy bármelyik repülhet a Mercedestől.

Monza, az Olasz GP aztán simán lement, már tényleg senki nem beszélt Spáról, amikor a hétvégi, Szingapúri Nagydíjat így vezette fel Wolff:

Minden megváltozott idén, barátokból ellenségek lettek, akik a vb-címért küzdenek. Egyikük győzni fog, a másik elhullik

Az ellenségek – angolul enemies – szó még akkor sem hangzik el, ha egy versenyző egy rivális istálló emberével küzd az első helyért, Wolffnak sikerült ezt csapattársakra vonatkoztatnia, mégpedig a sajátjaira.

Valószínűleg ez a csúcspont, de azért a végére hagytunk még egy hangosításoshoz hasonlító ostobaságot, ami szintén a héten jött Wolfftól. Itt épp a rádiótiltásra reagált, ami óriási mértékben korlátozza a csapatok beavatkozási lehetőségeit a vezetésbe: „Ez egy összetett és ellentmondásos döntés, ami komoly erőfeszítés elé állítja a csapatokat, hogy kitalálják, hogyan tudnak ezt megkerülve dolgozni".

Angolul a "work around it" kifejezést használta, ami szó szerinti fordításban azt jelenti, körülötte dolgozni. Ha így értette is, akkor sem használhatott volna szerencsétlenebb kifejezést, mert ez egyértelműen úgy tűnik, mintha a szabály kijátszásán mesterkednének, kiskaput keresnének.

Wolffnak emiatt persze már nem kell aggódnia, a FIA majdnem az összes rádiós tiltását visszavonta az idénre, azok 90 százaléka csak egy félév múlva, a következő szezontól fog életbe lépni. Igaz, ő még akkor is ott lesz.