Utolérhette magát a Forma-1

2014.11.03. 17:13

A 2014-es Amerikai Nagydíj volt az első idén, amin a pole-t érő kör gyorsabb volt, mint a tavalyi időmérőn futott leggyorsabb idő. Pedig az új fejlesztésű V6-osok mellett az is kihívást jelent idén, hogy nehezebbek az autók és kisebb a leszorító erő, ezek pedig mind a sebesség ellen dolgoznak - sírtak is a pilóták az év elején, hogy ez az F1 túl lassú, és hogy nincs kihívás. 17 futam, egy egész szezon sem kellett, hogy utolérjék magukat.

Tavaly az idény második felében egyeduralkodó Sebastian Vettelnek ugyanis 271 ezreddel lassabb volt a pole-ideje 2013-ban, mint Nico Rosberg szombati 1:36.067-je. Ráadásul Rosberg pole-ja csak négy tizeddel marad el a 2012-es pályacsúcstól.

Persze a helyzet nem annyira egyszerű, hogy kijelenthessük, a Mercedes a beállításokkal és az idény közbeni aerodinamikai fejlesztésekkel hozott volna ennyit március óta. Egyrészt az austini pályára egy év alatt elég sok gumi rakódott, vagyis jobb lett a tapadása, másrészt pedig a Pirelli idén először már a lágy gumikat is elvitte a futamra, amik gyorsabbak, mint a közepes keverékek. Rosberg is ezen futotta a pole-t érő kört, míg Vettel tavaly közepes keveréken ment.

A 2013-as és a 2014-es austini pole egymás mellett

Ennek ellenére a gyorsuló tempó érezhető, Spában Rosberg a versenyen már gyorsabb kört futott – ráadásul közel 2,5 tizeddel –, mint Vettel 2013-ban, és Bahreinben is nagyon közel járt a német a tavalyi világbajnokhoz, akkor mindössze 6 századdal maradt el a versenyen futott leggyorsabb köre a 2013-astól.

A spai gyors tempót az eredményezhette, hogy ott kevésbé számít a leszorító erő, inkább a motorerő a fontos, márpedig az idei kocsik jó 20 km/h-val gyorsabbak, mint a tavalyiak a V8-asokkal. Akkor Felipe Massa 307,2 km/h-ja volt a maximum, míg idén Rosberg erre jócskán rávert, hiszen 314,1-gyel ment a mérőpontnál, ami nem is a pálya leggyorsabb helyén van. Ott tavaly Sutil 322,2-je volt a legtöbb, míg idén Hülkenberg nyerte a gyorsulási versenyt Belgiumban 344,6 km/h-val. Spában a tavalyi közepes és kemény gumik helyett idén már lágy és közepesek kerültek a kocsikra, vagyis gyorsabb gumik.