Bertalan
11 °C
27 °C

F1: Ejtsük a turbót, vissza a V8-as szívómotort!

2014.11.11. 17:55

Meglepő ötlettel állt elő a Red Bull Racing főnöke, Christian Horner: cserélje le a Forma-1 az év elején bevezetett turbómotorokat a tavalyig, 25 éven át használt szívómotorokra.

"Senki sem szeret visszafelé menni, de néha hátra kell nézni. A kétségbeejtő helyzetek kétségbeesett lépéseket követelnek, és ha a mostani motorok költségeit nézzük, mennyire érik meg ezek a csapatoknak és a motorgyártóknak is? Néha fel kell tennünk a kezünket, és azt mondani, elszúrtuk. Szerintem a motorszabályokkal az emberek, akik benne voltak a döntésben, elszúrták" - idézte az Autosport Hornert.

A megdöbbentő lépést az motiválhatta a menedzsertől, hogy a hétvégén holtpontra jutottak a tárgyalások a Renaul, a Ferrari és a velük ellentétben álló Mercedes között a motorfejlesztésekről. A Merci nem akarja engedélyezni a jelenlegi tiltás feloldását, attól tartva, hogy az tovább növeli a költségeket. (Meg attól is, hogy a két rivális befogná őket, csak erről nem beszélnek.)

"Nem csak elképesztően drága, még nagyon korlátozottan is fejleszthető (a turbóhibrid), vagyis ha befagyasztjuk a fejlesztését, akkor a mostani erőviszonyokat konzerváljuk. Elméletileg a helyes lépés, időt hagyni a lemaradóknak a felzárkózásra, már ha tényleg féken akarjuk tartani a költségeket. De ez meg nem lenne sportszerű a Mercedesszel, vagyis ha engeded a fejlesztést, akkor mindenkinek engedned kell. Vagy pedig a Mercedes dominálni fog, míg ki nem futnak ezek a motorok" - foglalta össze a helyzetet Horner.

A turbókat valójában se a csapatok, se a szurkolók, a kitalálójukon kívül valószínűleg senki nem szereti. A Mercedes elkapta vele a fonalat, mert mindenkinél többet költött rá, és egy remek ötlettel jobb motort csinált, mint a másik két gyártó.

A Renault-turbómotor a két E-visszanyerőrendszerrel (MGU-K és MGU-H)
A Renault-turbómotor a két E-visszanyerőrendszerrel (MGU-K és MGU-H)

A drukkerek szerint a turbó halk, rengetegen pampogtak emiatt a szezon elején, de aztán elhalt a reklamálás. A kiscsapatok szerint meg drágák az erőforrások, sokkal többet kérnek értük a motorgyártók, mint az eddigi V8-as szívókért, hiszen ezek a kétféle E-visszanyerő rendszerrrel sokkal drágábban készíthetőek el. Ráadásul az alkatrészek is jóval bonyolultabbak, így jóval többe kerülnek. (A bonyolultságot egyébként a drukkerek is kritizálták.) Horner állítja, csak és kizárólag a motorszámlák miatt ment tönkre a két minicsapat, a Marussia és a Caterham.

"A csapatok nem bírnak már semmilyen pluszköltséget. Se a nagyok, se a kicsik. Sajnos az új motorok ára már két istállót is csődbe vitt, vagyis ez egy jelentős gond."

Mindemellett Horner is elismeri, hogy felvetése a visszaállásról szinte biztosan lehetetlen. Főleg, mert a Mercedes nem menne bele.

"Szerintem valószínűtlen, de ha racionálisan gondolkozunk, akkor meg kell fontolnunk ezt a lépést is" - zárta le a témát Horner.

A Red Bull-főnök nem részletezte, milyen időhatáron belül tudná elképzelni a visszaállást, de sok nem kellene hozzá. Jövőre nem lehetséges, mivel már mindenki rég elkezdte tervezni a 2015-ös autóját, de mivel a V8-as szívótechnika még egy év múlva is csak kétéves lesz, 2016-ban megtörténhetne a visszaváltás.

Az persze biztos, hogy a jövőre az F1-be visszatérő Hondánál többen falnak mennének, ha megvalósulna a váltás, és száz százalék, hogy a japánok nem gyártanának gyorsan egy új szívómotort, azaz Horner felvetése tényleg inkább utopisztikus ijesztgetés, mint reális elképzelés.

A lényeg, hogy a gyártóknak meg kell állapodniuk a jelenleg érvényben lévő motorbefagyasztásról, ami kizárja a jelentősebb fejlesztéseket.