Lukács
9 °C
22 °C

Itt az F1-történet legabszurdabb büntetése

Van valaki, akinek ezért sem tetszik a mai Forma-1?

20 rajthelyes büntetést kapott a vasárnapi abu-dzabi futamra Romain Grosjean, mert Lotusában motort kellett cserélni, és már felhasználta az egy szezonban bevethető öt motort, ez lesz neki a hatodik. Cserélni kellett magát a motorblokkot, a turbófeltöltőt és az egyik energiavisszanyerő rendszert.

Rendben is lenne, Grosjean egyértelműen utolsóként indul, csakhogy idén már futamról futamra át kell vinni a büntetéseket, vagyis ha valaki kap 10 helyet, de tegyük fel, 20 kocsinál 15.-nek kvalifikál, akkor hiába sorolják vissza huszadiknak, csak öt helyet tölt le, öt átcsúszik a következő versenyre.

Viszont idén ez az utolsó verseny, és szezonok között nem lehet áthurcolni a büntetéseket, azaz Grosjean csak akkor tölti le idén mind a húszat, ha megszerzi a pole pozíciót. Ez finoman szólva is valószínűtlen, idén a Lotus a második harmadba is csak elvétve jutott be az időmérőn, nemhogy a legjobb tízbe. Ezért az FIA akciótervet dolgozott ki Grosjeannak, hogyan kell letörlesztenie mind a 20 helyét ezen a futamon.

Grosjean a pénteki edzéseken
Grosjean a pénteki edzéseken

Íme: ötmásodperces boxbüntetést kap a futamra, ha maximum öt rajthelyet nem tud letölteni a kvalifikációs eredménye után, azaz ha a 2-5. helyre kvalifikál; 10 mp-est, ha 6 és 10 hely között nem tud letölteni, vagyis ha a 6-10. helyre kvalifikál; illetve boxáthajtásos büntetést, ha a 11-20. helyről kell indulnia. Az első kettőt letöltheti kerékcsere előtt/után közvetlenül, az áthajtásosnál át kell haladnia a boxutcán, és nem állhat meg kerékcserére sem.

Előfordulhat persze, hogy Grosjean a rajtig még összeszed valamilyen büntetést, de az FIA-nak erre is van terve: ha az új büntetéssel együtt 20 hely fölé megy az, amit nem tud letölteni, akkor 10 másodperces stop and go büntetés jár neki, amit letölthet kerékcsere előtt/után közvetlenül.

Grosjean az egész büntetősdit kiküszöbölhetné azzal, hogy a depóból indul, de azt mondja, ezt nem akarja, mert az új Renault-motorral a rajtrácsról startolva jó esélye van feljönni. Így inkább számolgat majd, és onnan indul, ahova sorolják.