Kétesélyes, de mi lesz utánuk?

2015.03.14. 00:35
Három és fél hónap után újraindul a Forma-1. Az esélyesek legelöl nem változtak, két favoritunk van, de mögöttük a sorrend talány. Mint ahogy az is, mit tud Vettel a Ferrarinál, vagy Alonso a McLaren-Hondánál.

A teszthetek után a hétvégén Ausztráliában elindul a 2015-ös Forma-1-szezon. Az előszezont elég alaposan kielemeztük, egy hónapon át találgathattuk, melyik autó a leggyorsabb, milyen csapatok közti erősorrend várható az első futamon, illetve aztán a szezon további részében.

Egy éve azt írtuk, valószínűleg a Mercedes lesz a legjobb, és noha egy műszaki hiba mindig benne van, most azt mondhatjuk, megaszenzáció lenne, ha Hamiltont (a világbajnoki címvédőt) és Rosberget (az első számú német üldözője) valaki megverné Melbourne-ben, az Albert Parkban vasárnap.

De ki fog győzni kettejük közül?

Tavaly Rosbergnek mentek jobban a tesztek, és meg is nyerte a nyitóversenyt, miközben Hamilton alatt megállt a Merci. Idén újra Rosbergnek ment simábban a felkészülés, gyorsabb volt, több kört ment, kevesebb technikai gondja akadt. A Mercedes műszakilag felkészültebb, jópár tavalyi betegséget meggyógyított, az dönthet, melyikük van jobb passzban. A pénteki szabadedzéseket is Rosberg nyerte, nyúlfarknyival Hamilton előtt.

Hamiltonnál a magánélet is számíthat, a télen szakított, de azt mondja, ez mindegy is, igaz, eddig mindig úgy tűnt, hogy nem mindegy. Rosberg abszolút rendben van, otthon várandós felesége izgul érte, és betonbiztos a közeljövője: szerződése a Mercedesszel 2016-ra is megvan, míg Hamiltoné kifut az év végén. A hosszabbítást mindkét fél akarja, ennek ellenére az aláírás még mindig nem történt meg, bár nem kizárt, hogy vasárnapig erre is sor kerül.

Jóval többesélyes, hogy ki lesz a második, pontosabban a harmadik a két mercis mögött. Három csapat pilótájának van sansza odakerülni: Williams-Mercedes, Ferrari, Red Bull-Renault. Utóbbi vezető pilótája, Daniel Ricciardo tavaly második lett, csak aztán kizárták. Neki az Albert Park hazai pálya, mivel ausztrál, így duplán motivált, hogy ismét dobogóra léphessen, és ezúttal ott is maradhasson.

Az új ferraris, Sebastian Vettel pár hónapja még Ricciardo társa volt az RBR-nél, ő azért is hajt, hogy excsapatának megmutassa, jól váltott, és persze az olaszoknál is pirosponttal akar nyitni. Társa, Kimi Raikkönen, élete legpocsékabb évén van túl, neki a visszatérést jelentené a dobogós helyezés, azért is hajt, hogy bizonyítsa, még 35 évesen is van benne kraft.

A Williamsnél Valtteri Bottas idén feljebb lépne a menők közé, mellette Felipe Massa pedig ezúttal is azért igyekszik, hogy köztük maradhasson. Az öt pilóta valószínűleg csak tizedekre lesz egymástól, nagy vetélkedés várható közöttük, ami garancia lehet arra, hogy ha az élen talán nem is lesz nagy csata, de az értékes helyezésekért igen.

Egyetlen edzésnapból nem lehet sok következtetést levonni, de a Ferrari indult a legjobban Melbourne-ben, aztán jön a Williams, és utánuk a Red Bull.

Mögöttük nem kevés újonccal találkozhatunk majd, Max Verstappen, Carlos Sainz Jr., Felipe Nasr és az utolsó utáni pillanatban érkező Roberto Merhi is az első versenyökre készülnek. Verstappenról már elég sokat hallhattunk, 17 éves, minden idők legfiatalabb F1-pilótája, holland, és az apja, Jos, 21 éve a Benettonnál Michael Schumacher csapattársa volt. Hipertehetségnek tartják, ügyesebbnek, mint a kis Sainzet, akinek apja kétszeres rali-világbajnok és Dakar-győztes.

Nasr egy nagyon nagyon gazdag brazil, aki tízmilliókat fizet a Saubernek a helyért, Merhi egy hasonlóan tehetős spanyol, ám ő csak a Manor Marussia-Ferrariba tudta bevásárolni magát.

A legbizarrabb pilótaigazolás

Csütörtökön jogerősen úgy döntött egy melbourne-i bíróság, hogy Giedo van der Garde-nak helye van a Sauberben, csakhogy közben a svájci csapat már szerződtetett két pilótát, Felipe Nasrt és Marcus Ericssont. Van der Garde állította, tavaly vele is megállapodott a Sauber a 2015-ös szezonra, és ezt most a bíróság is elismerte, vagyis az egyik hely őt illeti vasárnap, az Ausztrál GP-n. A Saubernél most azon dolgoznak, hogy megoldják a sosem látott helyzetet. Egyelőre mázlijuk van: mivel Van der Garde szuperlicenszét, azaz F1-es versenyzői engedélyét a csapatnak kell kikérnie, és ezt eddig nem tették meg, a pilótának ezért a FIA kéthetes átfutási idejével kell számolnia, vagyis úgy néz ki, leghamarabb a következő versenyre, Malajziában kaphatja meg a jogosítványát, amivel indulhat az F1-ben. 

Erről a csapatról lehet, hogy még sokan nem hallottak, bár a Marussia ismerős lehet tavalyról. Pk  az év végére becsődöltek, és úgy volt, hogy meg is szűnnek, de aztán egy brit befektető érkezett, aki megmentette az istállót, és Melbourne-re összerántotta a csapatot, kissé módosított néven, újra Ferrari motorokkal, mint tavaly.

Az autójuk viszont még egy métert sem futott, úgyhogy nem tudni, milyen állapotban lesz a rajtra. A gép egyébként a tavalyi, csak az orrát módosították az új előírások szerint. Sokat azon se kellett változtatni, így rekordidő alatt össze lehetett rakni egy félig se új autót. A módosítások célja egyébként a ronda lógó orrok eltüntetése volt, ez félig-meddig sikerült, mivel néhány kocsi még mindig elég gyatrán néz ki.

Egy nagyon ismert hiányzó is lesz a hétvégén: Fernando Alonso, akit tesztbalesete miatt még mindig nem engedtek az orvosok F1-autóba ülni. Rengeteget vitatott bukásának vizsgálata jelenleg is folyik, miközben ő Dubajban tengeti napjait, és a második, malajziai, március 29-i futamra edz.

A jelek szerint semmi baja, de ha újra agyrázkódást kapna, annak már súlyos következményei lennének, így a McLaren-Hondáját Kevin Magnussen fogja vezetni. Neki kifejezetten kedvence Melbourne, tavaly élete első futamán harmadik lett, azóta is ez a legkiemelkedőbb eredménye. Annyira kiemelkedő, hogy a McLaren aztán a szezon végén le is cserélte, hiába fiatalabb bő tíz évvel Jenson Buttonnál, őt tették vissza tartalék versenyzőnek. A mázlija Alonso szerencsétlensége, így beugorhat.

Kicsit olyan egyébként, mintha az ilyenkor szokásos technikai újításból származó vitát, ami az utóbbi bő tíz évben majdnem mindig előfordult, most az Alonso-baleset váltotta volna fel. Lényeg, legyen miről beszélni a rajtig is. Tavalyhoz képest a műszaki előírások minimálisan változnak, így ezen a téren most nincs balhé.

A versenyszabályokban van pár változás, így az, hogy öt motor helyett már csak négyet lehet használni egész évben, azaz egynek legalább öt futamot bírnia kell. Sosem volt még ilyen szigorú előírás, és az idén csatlakozó Honda, ami csak a McLarennek szállít, attól tart, hogy ezt nem is tudják tartani. A motorokban csak az alkatrészeket lehet cserélgetni, de amint valamiből az ötödik zsírújat szerelik be, jön a büntetés: öt- vagy akár tízhelyes visszasorolás a rajtnál.

A sebességváltóknak hat futamot kell kibírniuk, azaz még kevesebb használható azokból. 5 rajthely, ha hamarabb tönkremegy.

Tavaly a motorokhoz nem lehetett hozzányúlni szezon közben, idén viszont a fejlesztés és új komponensek beszerelése is lehetséges. Speciális rendelkezés ez is, minden motorgyártónak 32 zsetonja van, ennyit változtathatnak, a Renault már el is használt huszonkettőt, a Merci tartalékol, a Ferrari a kettő között.

Külön szabályt kapott a Honda, ők a másik három motorgyártó által elhasznált zsetonszám átlaga szerint módosíthatnak. Vagyis ha ez 20-8-5, akkor a Honda 11-et változtathat.

Péntek reggel 8-ra befejezték a szabadedzéseket, szombat reggel 8-ra a hétkor kezdődő időmérőt, míg vasárnap a futam hajnal hatkor startol - mind magyar idő szerint.

És még egy fontos dolog: az utolsó futam duplapontos szabályát egyetlen szezon után eltörölték, idén minden verseny ugyanannyit, 25 pontot ér, vagyis a bajnokság biztosan igazságos lesz.

A 2015-ös pilótafelállás

  •     McLaren: Fernando Alonso, Jenson Button.
  •     Mercedes: Lewis Hamilton, Nico Rosberg.
  •     Red Bull: Danyiil Kvjat, Daniel Ricciardo.
  •     Ferrari: Sebastian Vettel, Kimi Raikkönen.
  •     Williams: Felipe Massa, Valtteri Bottas.
  •     Sauber: Felipe Nasr, Marcus Ericsson.
  •     Force India: Nico Hülkenberg, Sergio Perez.
  •     Toro Rosso: Max Verstappen, Carlos Sainz Jr.
  •     Lotus: Pastor Maldonado, Romain Grosjean.
  •     Manor-Marussia: Will Stevens, Roberto Merhi