Meghalt Jules Bianchi, az F1 egyik legnagyobb tehetsége

2015.07.18. 07:28 Módosítva: 2015.07.18. 07:43
Csaknem háromszáz nappal azután, hogy a tavaly október 5-i Japán Nagydíjon balesetet, és abban életveszélyes agysérülést szenvedett, meghalt Jules Bianchi F1-es autóversenyző. Balesete óta folyamatosan kómában volt, előbb egy japán, majd haláláig a nizzai kórházban ápolták. Az F1 talán legtehetségesebb reménysége vesztette életét.

A Nizzában született Jules Bianchi igazi autóversenyző család tagja volt, hiszen nagyapja, Mauro Bianchi háromszoros világbajnok volt a GT-kategóriában, az ő testvére, a belga színekben induló Lucien Bianchi pedig 1959 és 1968 között hét F1-idényben 17 versenyen indult. Lucien 1969-ben, autóversenyzés közben vesztette életét, amikor Le Mans-ban tesztelte Alfa Romeo T33-asát, amivel egy távírópóznának csapódott.

A jelenleg 77 éves Mauro egyébként a mai napig segítette unokáját, nézte a versenyeit, és tanácsokkal látta el, miben és hogyan tudna még fejlődni.

Jules a családi tragédia ellenére már egész fiatalon megismerkedhetett az autóversenyzéssel. Már három éves korától gokartozott, saját bevallása szerint 11 éves koráig hobbiszinten, majd onnan lett igazán profi. 15 éves korára a Maranello csapat versenyzője lett, majd a gokartokat elhagyva 18 évesen a francia és az európai Forma Renault 2.0-s szériában indult, előbbit ráadásul meg is nyerte egyből.

Két év Forma-3 jött, amit szintén bajnoki címmel zárt, majd az F1 előszobájának is tekinthető Renault 3.5, 2009-ben és 2012-ben, a kettő között pedig a GP2 és a GP2 ázsiai bajnoksága. Ennek a 2010-es idényében történt a Hungaroringen, hogy a betétfutam első körében megpördült, Ho-Pin Tung pedig szemből találta el. Alacsony sebességnél történt ugyan az ütközés, de így is eltört a francia egyik csigolyája. Már a következő futamon is rajthoz tudott állni, olyan gyorsan felépült.

Bianchi és Tung, Hungaroring

A Forma-1-gyel 2009-ben is hírbe hozták, akkor a BBC szerint esélye volt Felipe Massa – hungaroringi balesete miatt – megüresedett helyére, amit végül Luca Badoer kapott meg. Az idény végén a Ferrarival tesztelt, ami azonnal szerződést is kínált neki Daniel Zampieri, Mirko Bortolotti és Raffaele Marciello mellett.

Egy évvel később az olaszok tesztpilótája lett, kiütve Luca Badoert, Giancarlo Fisichellát és Marc Genét a versenyből, de komoly lehetőséghez csak a Force Indiához kölcsönadva jutott, akiknél 2012-ben kilenc pénteki edzésen gyakorolhatott.

2013-ban jött el számára a nagy lehetőség, amikor a Marussia végül nem Luiz Raziát, hanem őt ültette az autójába. Ausztráliában rögtön remek versennyel mutatkozott be, Pastor Maldonadót és Daniel Ricciardót megelőzve végül a 15. lett. A következő, Maláj Nagydíjon már 13. lett, ami egészen a 2014-es Monacói Nagydíjig élete legjobbja volt. Monacóban viszont óriási meglepetésre pontszerző helyen ért be a Marussiával, ráadásul a nyolcadik helyen, ám ötmásodperces büntetése miatt végül kilencedik lett.

Mégis, azért a két pontért úgy ünnepelték a csapatnál, mintha a vb-t nyerte volna meg. Érthető is volt az öröm, hiszen három év alatt egyetlen pont sem jött össze nekik, a 25 éves francia pedig egyből kettőt hozott a versenyen. Akkor a ferraris Fernando Alonso is külön gratulált neki, Jules Bianchi boooommmmbaaa!! ;))) – írta twitteren. Ha hozzávesszük, hogy az előd Virginnek két év alatt sem volt pontja, akkor majdnem ötéves sikertelenséget tört meg a fiatal francia.

A komoly balesetek üldözték Bianchit. A 2010-es, magyar ütközés előtt egy évvel a Euro F3 Brands Hatch-i futamán Tiago Geronimivel akadt össze előzés közben, ami miatt mindketten a falba csúsztak. Olyan erővel, hogy meg kellett szakítani a futamot, de hihetetlen szerencsével ő és a brazil is megúszta sérülés nélkül az ütközést.

Szuzukában nem volt ilyen szerencsés, amikor a futam 42. körében, a 7-es kanyarban megcsúszott Marussiája a rendkívül nagy esőben, pontosan ott, ahol egy körrel korábban Adrian Sutil kicsúszott a Sauberrel. Bianchi autója a német kocsiját mentő daruskocsiba rohant óriási sebességgel. A becsapódás akkora volt, hogy a többtonnás jármű egy pillanatra a levegőbe emelkedett.

Eszméletlen állapotban szállították kórházba, ahol súlyos fejsérülései miatt azonnal meg is műtötték. Az operáció sikeres volt, de 25 éves szervezete sem bírta, állapota rosszabbodott, újabb bevérzések keletkeztek az agyában, és lélegeztetőgépre kellett kapcsolni.

A bukása utáni kedden azt közölték, hogy az agy óriási területét érintő diffúz axionális károsodást (DAI) szenvedett, valószínűleg az elképesztően hirtelen lassulástól, és nem az ütéstől. Mint kiderült, 92 G erőhatás érte a fejét, amit nem lehet megúszni következmények nélkül. A DAI-nál a betegek 90%-a sosem tér magához a kómából, a maradék is csak súlyos, maradandó károsodásokkal. Most kedden apja beszélt arról, már az is csoda, hogy a becsapódást túlélte, kétségbeejtőnek mondta fia állapotát.

Jules Bianchi halálát a család szombat hajnalban jelentette be, a család közleményében úgy fogalmazott, hogy Bianchi „mint mindig, most is utolsó leheletéig harcolt, de a küzdelem most véget ért".

Forma-1-es hétvégén áldozat legutóbb a 2013-as Kanadai GP-n volt, amikor a futam után, az összetört és lerobbant autók összegyűjtésekor egy pályamunkást elütött egy daruskocsi, majdnem pont olyan, ami Bianchival is végzett.

Bianchi az első Forma-1-es versenyző, aki Ayrton Senna óta meghalt. Valamivel több, mint 21 éve, 1994. május 1-én ütközött és vesztette életét Imolában a brazil.

Bianchi balesete nagyon hasonlított a szintén marussiás Maria De Villota 2012 júliusi bukására. A spanyol versenyzőnő egy angliai tesztelésen ment kis sebességnél egy lenyitott kamionplatónak. De Villota koponyája darabokra tört, de agysérülése minimális volt, arcát összerakták. Jobb szemét elveszítette, de ettől függetlenül felépült, majd alig másfél évvel később, 2013 októberében váratlanul meghalt. A halál oka állítólag kapcsolatban volt a baleseténél szerzett sérülésekkel.

Fejsérülésekkel, koponyatöréssel vitték el öt éve Felipe Massát is, a Hungaroringről, amikor az előtte haladó Rubens Barrichello autójáról lehulló rúgó fejen találta. A ferraris is élet-halál között volt napokig, de aztán felépült, és fél év kihagyás után, a 2010-es szezon elején visszatért az F1-be és a Ferrarihoz. Futamot azóta sem nyert, de 2014-ben, már a Williamsnél volt egy pole pozíciója és Monzában dobogóra is állhatott.

Bianchival a Forma-1 egy óriási tehetséget veszített el, aki előtt egészen biztosan nagy jövő állt. Fiatal volt, gyors, szerény és jóképű, igazi szupersztár válhatott volna belőle, ha a sors engedi.