Az RBR-ügy álca, Bernie másra játszik?

2015.10.14. 18:36

"Minden el lesz rendezve" - nyilatkozta a hétvégén Bernie Ecclestone, amikor a Red Bull Racing egyre aggasztóbb motorválságáról faggatták. A csapatnak - és fiókcsapatának, a Toro Rossónak - még mindig nincs motorja a következő szezonra.

Az RBR technikai igazgatója, Adrian Newey állítja, a Mercedes és a Ferrari ki akarja őket utálni az F1-ből, mivel egyik sem ad nekik motort: mindkettő fél, nehogy megelőzze a saját fegyverével a Red Bull.

A hét elején az STR-pilóta Carlos Sainz Jr. azt mondta, az ő helyzetük megoldódik, meg fognak állapodni a Ferrarival, hogy az olaszok a 2015-ös turbójukat eladják nekik jövőre.

De mi lesz a Red Bull-lal?

Ecclestone Szocsiban állítólag még tett egy kísérletet a Mercedes megfűzésére, de nagyobb sikerrel járt a Renault-nál: bár Newey szerint annyira megromlott a mostani motorszállítójukkal a viszony, hogy azt senki helyre nem hozhatja, Bernie-nek sikerülhet: adjanak mégis motort a Red Bullnak, még akkor is, ha a csapat idén nyilvánosan ócsárolta a terméküket. Ami érdekes, hogy a Red Bull eddig elzárkózott a renault-s folytatástól, most viszont Chris Horner csapatfőnök ki nem ejtett olyat, hogy Renault, na az kizárt!

Ebből is látszik, a fenyegetés, hogy a Red Bull kiszállhat a Forma-1-ből, blöff. Ijesztgetés, nyomásgyakorlás a Mercire és a Ferrarira, hátha a rémkép, hogy az F1 jövőre elveszít négy kocsit és négy tehetséget pilótát - Ricciardo, Kvjat, Verstappen, Sainz - majd meghatja őket. Hát nem fogja, megvonnák a vállukat, a felszabadult pilótákat meg szerződtetnék, de gyorsan.

Ecclestone is abban reménykedhetett, hogy a kivonulási veszély majd jelent valamit az ellenfeleknek, de most, hogy már megbizonyosodott róla, nem fog, saját kezébe vette az ügyet. A Red Bullnak lesz motorja, valószínűleg ugyanaz a Renault, ami idén is szállított neki. És itt jön be a legérdekesebb kérdés, mi lesz a Renault gyári csapatával?

A franciák pár hete szándéknyilatkozatot adtak ki, hogy megvásárolnák a Lotust. Az F1-sajtó tudni véli, hogy a Renault gyári istállójává alakítaná azt, és saját nevén indulna az F1-ben. Azt a Renault-vezetők is elismerték, hogy ezzel párhuzamosan befejeznék a beszállítói programot, vagyis nem adnának el senkinek motort.

Ezt a tervet igyekszik most megváltoztatni Ecclestone, hogy a Renault tartson ki a Red Bull mellett, ezzel megmaradna az F1 egyik legsikeresebb csapata. És van még egy részlet, ami persze már teljes spekuláció, mert nem utalt még rá senki: mi van, ha a Renault egyáltalán nem is akar gyári csapatot, és az egész Lotus-megvásárlás kamu? Bernie célja pedig az, hogy a Lotust eltűntesse a Forma-1-ből.

Miért is tenne ilyet?

Talán azért, mert a Lotusszal, mióta a jelenlegi tulajdonosával, Gerard Lopezzel 2012-ben visszatért a Forma-1-be, csak a baj van. Magyarul: fűnek-fának tartozik.

2013-ban Kimi Raikkönen bojkottálta az utolsó két versenyüket, mert nem kapta meg a fizetését, mintegy 8 millió eurót. A Lotus csapatfőnöke pár hónap múlva a McLarenhez igazolt, alacsonyabb pozícióba, nyugodtan mondhatjuk, menekült. Raikkönen a Ferrarihoz szerződött.

Idén júliusban a Lotusnak a Hungaroringen a Pirelli nem akart gumikat adni, már annyival tartoztak neki. Egy hónap múlva, Belgiumban a Lotus kocsijait lefoglalták a hatóságok, mert egy másik beszállítójuknak tartoztak. Japánban a Lotust nem engedték be a szuzukai pálya kiszolgálóhelyiségeibe, mert nem tudták kifizetni a 70 ezer dolláros bérleti díjat. A Lotus-szerelőket Ecclestone etette meg a VIP-ben.

A Lotus két hete elveszítette gyorsabbik versenyzőjét, Romain Grosjeant, a francia a jövőre érkező újonc csapathoz, a Haas F1-hez igazolt. Azt mondta, nem várhatott tovább a Renault-ra, őt nem győzte meg, hogy a franciák tényleg gyári csapatot akarnak csinálni a Lotusból.

Összegezve: a Lotusszal állandóan gond van, nem egyszer Ecclestone tartja a hátát miattuk, ráadásul a legcikibb okból, mert nem tudják rendezni a számlát. Vagyis nem lehet, hogy Ecclestone rég kitervelte az egészet?

A Renault segítségével beülteti a hintába a Lotust, gondolják csak, hogy jönnek a franciák, és megmentik őket a teljes adósságcunamijukkal együtt, majd az utolsó pillanatban mégis visszakoznak, megmaradnak a Red Bull mellett, a Lotus meg ottmarad hoppon, minden nélkül. Akkor, amikor Gerard Lopez saját kapcsolataival már nem tudja megmenteni a csapatot, Bernie meg többet nem segít neki. Jövőre két autóval kevesebb lesz, nabumm, úgyis jön a Haas, a létszám marad.

Könnyen lehet, hogy tényleg tűnik el csapat az F1-ből évvégén, de az nem a Red Bull Racing lesz, hanem a Lotus.