Nándor
7 °C
23 °C

Év, amire hárman emlékeznek szívesen

2015-04-10T080554Z 358144982 GF10000054499 RTRMADP 3 MOTOR-RACIN
2015.12.02. 23:00
Nem volt izgalmas, csak helyenként, nem volt látványos, csak néha, volt benne viszont rengeteg politika, mint mindig. A Forma-1 szezon nagyjából úgy telt, mint általában, és egyelőre a jövő évi kilátások sem sokkal rózsásabbak. Kicsit azért igen, jobb Ferrarira és még jobb Max Verstappenre lehet számítani.

Sosem volt még ilyen könnyű bajnoksága Lewis Hamiltonnak, eddig mindig az utolsó futamon biztosította be a címet, 2008-ban és 2014-ben is. Tíz futamot nyert meg, esélyt sem adott mercedeses csapattársának, Nico Rosbergnek.


Tükörsima útja volt harmadik világbajnoksága felé, bár 2014-ben is csak azért kellett az utolsó futamig várnia, mert életben volt az utolsó nagydíj duplapontos szabálya, amikor 25 helyett 50-et lehetett szerezni, így Rosberg végig versenyben maradhatott. Idén ezt törölték, így jóval hamarabb összejöhetett az újabb cím, már három nagydíjjal a vége előtt.

Hamilton gyenge pontja tavaly az időmérő volt, karrierje alatt először verte összesítésben a csapattársa, Rosberg 12-7-re hozta ellene a csatát, akkor az angol azt mondta, ebben erősödnie kell 2015-ben. Következmény: 12-7-re most ő nyert.

Időmérőn egymás ellen a csapattársak
Időmérőn egymás ellen a csapattársak

Ráadásul ebből a 12-ből 11 pole pozíció volt, zsinórban négy pole-lal indított, Barcelonában Rosberg megakasztotta, de aztán egészen káprázatos hetes sorozatot produkált, Monzáig. Rosberg ráadásul az utolsó harmadában jött fel az évnek, 12-1-ről, a befejező hat pole-t, amiből három tét nélküli volt Hamiltonnak, elvitte.

Most elmaradt a tavaly látott Hamilton-Rosberg-párharc a futamokon is, mivel 

a német nem volt képes felvenni a kesztyűt egészen addig, hogy Hamilton bebiztosította a bajnokságot.

A brit 4/3-as győzelmi mutatóval kezdett, Rosberg Spanyolországban visszavágott, majd jött az évad egyetlen kritikus és balhés pontja, Monaco: Hamilton a rajttól az utolsó körökig vezetett, kilométerekkel, de akkor a Mercedes egy hülye kerékcserével tönkretette a versenyét, és csak harmadik lett. Rosberg ajándékba kapta a győzelmet.

A szezonnak ebben a szakaszában volt egy kis fogadkozósdi Rosbergtől, hogy majd visszajön, idén megpróbálja megnyerni a vébét, de a terv valójában csak elméletben létezett, Hamilton esélyt sem adott. Sőt, Rosbergnek már a ferraris Vettellel is meggyűlt a baja, csak az utolsó előtti versenyen döntötte el a maga javára a vb-2. helyet.

Fontos kiemelni: még ha végül fölényes is lett Rosberg második helye, 

a Mercedes már nem biztos, hogy meg tudta volna vele nyerni a világbajnokságot.

Azaz nem véletlenül kapott Hamilton tavasszal új, hároméves szerződést, akkorát, amivel minden idők legjobban fizetett F1-pilótája lesz. Ezt a vébét már nem csak magának, de a Mercinek is nyerte, neki személy szerint pedig végképp bejött, hogy 2012 végén az akkor igen menő McLarentől a még csak erős középcsapat Mercihez szerződött. Emlékezetes volt Dennis figyelmeztetése, nehogy elkapkodja Hamilton a döntést.

A szezon tehát izgalmas nem volt, maximum azok a futamok, amiket a Ferrari és Sebastian Vettel nyert meg. Illetve ez az austini, annak ellenére, hogy dupla Merci-siker lett a vége, egészen kiválóra sikerült a száradó pálya miatt. A Hungaroring volt az év talán legjobb versenye, Szocsi lehet még a top3-ban, a másik tizenhatról viszont nem sokra fogunk emlékezni. Monacóra persze igen, de ahhoz már balhé kellett.

Vettel az abu-dzabi szezonzárás után azt mondta, csoda, amit első évében elért a Ferrarival. A semmiből húzták elő a győzelmet a második versenyen, amihez még kellett a Mercedes pökhendisége is bőven, a Hungaroring-siker még meggyőzőbb volt.

Szingapúrban Vettel már egyeduralkodó volt, 15 hónap után vette el a pole-t a Mercedesektől, és rajttól célig vezetett. Az a nagydíj - és előtte a magyar - mutatta meg, mi lenne, ha kevésbé számítana a motorerő a Forma-1-ben: a Ferrari végzett az élen egy Red Bull és még egy Ferrari előtt, amit a másik Red Bull követett. A lassabb kanyarokban a kocsi, a kasztni tulajdonságai kerültek előtérbe, azaz a Ferrari és a Red Bull is kezesebb, jobban kezelhetőbb gép, mint a Mercedes, de annak a motorja annyival erősebb, hogy átlagos pályán képtelenség felvenni vele a versenyt.

Pontosan ez derült ki Austinban is, a nedves pályán az elején a két Red Bull, de Ricciardo főleg könnyedén nyomta le a Merciket, és húzott el tőlük, amint felszáradt viszont, az ausztrál teljesen visszaesett, versenyképtelen volt a középmezőnyben.

A Mercedes nagy húzása idén is a motorban volt, egy olyan rendszert találtak ki, ami egyik ellenfélnek sem sikerült.

A benzinspórolás miatt idén is sokszor úgy mentek a pilóták, hogy hamarabb elvették a gázt a kanyar előtt, miközben a fordulatszám visszaesett, a kigyorsítás így alacsonyabb fordulatról indult. Csakhogy nem a gyári Mercedeseknél, náluk ugyanis egy beiktatott tengelykapcsolóval megállították a turbó visszaesését, amikor Hamiton és Rosberg elvette a gázt, így mikor újra gyorsítottak, azonnal magasabb fordulatról tehették, mint a Renault, a Ferrari, a Honda. Illetve minden bizonnyal a nem gyári Mercedesek - annyi biztos, hogy az utolsó hét futamra a legújabb Mercedes-motort már nem kapták meg a klienscsapatok, a Williams, a Force India és a Lotus. (A magyarázat erre vicc, nem meglepő, hiszen Toto Wolfftól jött.)

Vetteltől a vb harmadik helye remek teljesítmény, nagyszerű visszatérés a négyszeres bajnoktól pocsék 2014-e után. Egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a Ferrari oda fog érni a Mercedesre, illetve, hogy 

két szuperpilóta emelkedik ki a mezőnyből, akiknek párbaja meghatározhatja a következő éveket:

Hamilton és Vettel 43 és 42 győzelemnél jár, ebben a szezonban hagyták ott végleg a 32-nél megragadt, ám hasonlóan nagy klasszisnak tartott Fernando Alonsót. És jönnek a fiatalok, Ricciardón látszik, hogy csak az autó kéne alá, Max Verstappen pedig 18 évesen érett klasszisként versenyez, egyértelműen az év újonca és felfedezettje. Ők ketten lesznek a jövő legnagyobb klasszisai, Hamilton és Vettel mellett, persze.

Kérdés, hogy mire lesz elég Rosberg 2016-ban? Persze, az utolsó három versenyt nyerte, ezzel hozta a magának kijelölt mini világbajnokságát, de ez valójában csak neki volt fontos. Hamilton a végére teljesen leeresztett, és bár állította, hogy ő 100 százalékon próbálkozik, lehet, hogy így is érezte, de a bajnokok azért is bajnokok, mert a tétmeccseket szeretik a legjobban, akkor teszik oda magukat legjobban, és az hozza ki a legjobbjukat.

Az utolsó három meg Hamiltonnak edzőmeccs volt.

Ráadásul október végén egy teljes hetet átbulizott, össze is törte az egyik utcai szuperautóját, mint mondta, annyira taccsra tette magát, hogy semmire nem volt ereje. Innen teljesen újra belelendülni úgy, hogy - amint mondta - , 2015-re már elérte a céljait, józan ésszel lehetetlen.

Hamilton szenzációs évkezdete után leírtuk Rosberget, és bár volt az a kis monacói felparázslása, az utolsó három - tét nélküli - versenyig nem volt ellenfél Hamiltonnak. Érdekes lesz, hogy az erős befejezése hogyan hat majd saját magára, és hogyan az angolra: elhiszi-e Rosberg, hogy ő tényleg tud jobb lenni, mint Hamilton, és hogy éli meg az egészet a világbajnok? Elméletileg vissza kell, hogy hozza őt a három második hely a földre, ha így lesz, még profitálhat is ebből a három zakóból, mert nem szállhat el, és dőlhet hátra a télen sem. Rosbergnél is ugyanez a helyzet, tudja-e, hogy nem az igazi Hamiltont verte meg ezen a három futamon?

A szezon nyertesei után nézzük a szezon vesztesét, Fernando Alonsót, aki pocsék lóra tett a McLaren-Hondával, nem is a középmezőnybe, szinte az utolsók közé süllyedt vissza, és nincs is rá garancia, hogy jövőre feltámadhatna a kínlódó japánokkal. Ráadásul Vettel Ferrarijából ült át, mert az olaszoknál már annyit mocorgott, hogy az új elnök nem bízott benne egy percig sem, azonnal lecserélte Vettelre. Ami meg az utolsó hétvégén történt közte és a McLaren-főnök között, kész kabaré, az F1-csapat karikatúrája, még akkor is, ha az egész nyilatkozatosdi arra mehetett ki, hogy rápirítsanak a Hondára, kapja össze magát 2016-ra.

Alonso nagyon nincs jó passzban, a McLaren nagyon nincs jó passzban, a Honda meg kifejezetten pocsék passzban van: Alonso háromszor annyi motort használt el, mint a Ferrari és a Mercedes versenyzői - 12 vs. 4 -, és még így sem sikerült annyit sem elérniük, hogy legalább rendszeresen célba érjen.

Sajnos arra a kérdésre, hogy miről is szólt 2015, zsigerből azt kell felelnünk, a Red Bull Racing motormizériájáról, ami rengeteg kör után banális véget ér, az RBR ugyanúgy Renault-motort fog használni, mint idén, csak nem lesz ráírva, hogy Renault.

Mercedesre akartak váltani, de a németek nem adtak nekik, mert félnek, hogy, jövőre jól kikapnának a saját motorjukkal tőlük. A Red Bull-kasztninak jövőre is erősnek kell lennie, mivel a szabályokban szinte semmi nem változik. A Ferrari szintén félt, az sem adott motort. A Honda adott volna, de azt meg a McLaren-főnök Ron Dennis tiltotta le, joga volt hozzá, exkluzív szerződést kötött a japánokkal. Mit nem látunk ebben a három reakcióban? Sportszerűséget, na azt semmit, de nem is kellene már itt azt keresnünk, a Forma-1 mára abszolút üzlet lett: ki nyer több versenyt, ki ad el több utcai autót, ki keres több pénzt - ennyi hajtja az F1-et, a Red Bull, a Williams meg a többi nem gyári sportcsapat meg azt csinál, amit akar, itt is a piac törvényei számítanak.

Az évet tehát átitatta a politika, a pályán kiemelkedett a magyar, az amerikai, az orosz és a szingapúri futam, illetve a Hamiltonnak drámaian elrontott Monaco - 19-ből ez elég kevés, jövőre 21 verseny lesz, nem nehéz izgalmasabb évadot elképzelni.

Már csak azért is jobb jöhet jövőre, mivel a Ferrari szépen zárkózik Vettellel, és a Mercedesnél zajló Hamilton-Rosberg-belviszállyal különösen nagy esélye lehet visszatérni az élre. Rossz leírni, de a Red Bulltól jövőre sem várhatunk sokat, a Renault-motortól csoda kellene, a Hondától meg még annál is több, hogy legalább dobogóképessé kapja össze a McLarent. Akitől viszont igen, az Max Verstappen, az év felfedezettje, aki 18 évesen máris versenyben volt a szupersztárokkal is.

Ami viszont legalább annyi lesz, mint idén: politika. A háttérben egész évben ment a vita a 2017-es motor- és kasztniszabályokról, jó féléve képtelenek megegyezni a csapatok. Március végéig legalább elvitatkozhatnak, de akár még tovább, a nyárig is, akkoriban kell megállapodniuk, mihez kezdenek a következő idényben.