Judit
3 °C
6 °C

Megvan a fejvédő keret, de használható-e?

2016.03.06. 14:51
A Ferrari Kimi Raikkönen autóján bemutatta a fejvédő, ami alaposan összezavarta az F1-világot. A finn szerint ki lehet látni rendesen, de ez még kevés, hogy versenyen is használják. Mi szól ellene és mellette?

Jó ideje kísérletezik az FIA azzal, hogy biztonságosabbá tegye a Forma-1-es autók vezetőülését, a pilóta sisakja, pontosabban a feje ne legyen teljesen védtelen. Ez ma a Forma-1-es kocsik legkevésbé, sőt, egyáltalán nem biztonságos pontja, ami az utóbbi években többször vezetett halálos balesethez.

Az alapot a kutatásra Felipe Massa hungaroringi balesete adta, amikor 2009-ben a Rubens Barrichello kocsijáról lerepülő rúgó eltalálta a brazil sisakját. A ferraris koponyája betört, életveszélyben volt, de meggyógyult, és fél év múlva újra versenyzett.

Ugyanabban az évben már nem volt ilyen szerencséje a szintén együléses, nyitott kerekű brit Forma-2-ben szereplő Henry Surteesnek. A korábbi F1-bajnok John Surtees fiát egy lerepülő kerék találta fejen, ami azonnal megölte.

A szövetség ekkoriban fedett kokpittal kísérletezett, a vadászrepülőkéhez hasonló burát próbált ki. Hatásos lett volna, de megnehezítette volna a kijutást a kasztniból baleset esetén, ezért az ötletet, ha nem is vetették el, de egyelőre hátra sorolták.

Tavaly nyáron aztán az indycaros, volt F1-pilóta, Justin Wilson halála felgyorsította az eseményeket. A brit egy amerikai futamon találkozott az előtte haladó autók balesete után szétrepülő alkatrészdarabokkal, amik közül egy a sisakját telibe találta. Ő sem élte túl.

Az FIA azonnal bejelentette, már félévvel korábban elindította a fejlesztéseket, amikkel jól halad. Az újabb tragédia pedig felgyorsította a törekvéseket. 

A szervezet több elméleti koncepció közül a Mercedes javasolta keretes konstrukciót preferálja, ami körbeveszi a versenyző fejét, és az autó elejére van rögzítve. Az oszlop a pilóta előtt gátolhatja a kilátást, és mivel fölül és oldalt is nyitott, kisebb tárgyak berepülhetnek rajta. Egy olyan rugó is, ami Massát eltalálta -, leszakadó kerék viszont nem.

A fő indok a keret mellett, hogy ha egy nagyobb tárgy csapódna be a vezetőülés fölé, megóvja a pilóta fejét, ezzel megmenti az életét.

A csapatok aztán szóban megegyeztek, hogy az idén mindent megtesznek a fejlesztésért, és 2017-ben bevezetik a Forma-1-ben. Az FIA titokban tesztelt, és autón egészen csütörtökig nem lehetett látni hasonló szerkezetet. Akkor a Ferrari Kimi Raikkönen kocsiján élesben mutatta be a projekt eredményét.

Raikkönen egyetlen kört tett meg a védőkerettel, a próba célja az volt, hogy kiderüljön, mennyire zavar a kilátásban. A finn szerint semennyire, "oké", ahogy ő fogalmazott, nem gátolta a panorámát a szerkezet. Sőt, azt mondta,

meglepő, mennyire jól lehet látni,

csak előre korlátozott kicsit a kilátás, de abszolút nem vészes az sem.

Az FIA képviselője korábban hangsúlyozta, azt akarják elérni, hogy mindenhol két szemmel kiláthasson a pilóta, és minimálizálják, ha az egyik szemét takarja valami. Raikkönen nem beszélt efféle gondról.

A Ferrari közölte, saját szakállára kísérletezett, a keretet a cég fejlesztette saját autójára, és egyelőre csak azért, hogy megtudják, ki lehet-e látni tőle. Tehát nem ez a mostani a végleges konstrukció.

Úgy tűnik, ki lehet látni, vagyis jöhetnek a hivatalos próbák is a lehető legjobb formára alakított kerettel.

A pilóták közül viszont kevesen támogatják teljes mellszélességgel a kezdeményezést, a legtöbben inkább beletörődtek, hogy valamit kezdeni kell.

A leginkább Nico Rosberg állt ki a glóriaszerű keret mellett, bár neki sem igazán tetszik, legalábbis egyelőre. Ugyanezt mondta Felipe Massa, aki szerint a biztonság az első, nézzen ki bárhogy az autó. Vettel fogta meg a legjobban:

Nem szép, de életeket fog menteni.

Az ellenzők között volt Jenson Button, de ő is beletörődött, a legszkeptikusabb pedig Nico Hülkenberg és a világbajnok, Lewis Hamilton.

Jön a Red Bull batmobilja is

A Ferrari eszközének bemutatása után a Red Bull-főnök, Christian Horner elárulta, ők is fejlesztettek egy fejvédőt, amit áprilisban ki is próbálnak. Ez egy hasonló, Horner szerint a batmobilra emlékeztető, szélvédőszerű konstrukció lesz, de természetesen plexi nélkül.

Hülkenberg szerint "szörnyű", az angol szerint "ronda", nem akarják, hogy bevezessék. Hülkenberg azzal állt elő, hogy ő az F1-ben kifejezetten kedveli a kockázatot. Pár hónapja pedig azt feszegette, hogy az autóból kijutás megoldhatatlan.

Ez a sarkalatos pontja a kérdésnek, ugyanis beszálláskor el lehet időzni a keret rögzítésével, a szerelők el tudják végezni, de mi történik baleset esetén, amikor mondjuk gyorsan ki kell menekülni a kasztniból? Különösen, ha az autó felborul, akkor hogy jut ki az illető?

Ilyenkor a kocsi és az aszfalt között pont annyi hely marad, amennyin elfér a pilóta feje, teste, és külső segítség nélkül is ki tud kúszni. A keret viszont egyértelműen akadályozná a menekülésben, sőt akár lehetetlenné tenné azt, hacsak össze nem törne, ami meg ugye kizárt.

Wéber: ez a legjobb megoldás

„FIA-glória, én így szoktam hívni, teljesen nem küszöbölné ki az effajta baleseteket, de mintegy 80 százalékukat igen. Ha visszagondolunk, csak Bianchi becsapódásánál lett volna minden bizonnyal tehetetlen, a kis Surteest és Justin Wilsont megmenthette volna, de még lehet, hogy Massát is. Gellert kaphatott volna az a rúgó. Nagyon fontos lenne továbbá a befúródásos eseteknél is, amikor a kocsi mélyen a gumifalban áll meg. Ilyenkor is az a legnagyobb veszély, hogy a pilóta feje találkozik a biztonsági korláttal, vagy a gumikkal. Gondoljunk csak Sainz tavalyi, szocsi bukására, vagy Heikki Kovalainen barcelonai balesetére, vagy Luciano Burti híres spái becsapódására" - értékelte a fejvédő keretet Wéber Gábor, az M4 Forma-1-es szakkommentátora.

Ha pedig mindenképpen külső segítség kell az eltávolításához, bukhat a projekt. Azt ugyanis ma sem fogja felvállalni egyetlen pilóta sem, hogy beüljön egy olyan helyre, ahonnan nem tud magától kijutni. De nem vállalja fel a futamszervező sem, akinek az a feladata, hogy kiszabadítsa a szerencsétlenül jártat.

Valóban, a segítség manapság szinte másodperceken belül megérkezik az autóhoz, de adódhat olyan helyzet, hogy rendesen nem férnek oda a kocsihoz, és míg a nyitott kokpitból simán kimászna a balesetes, a zártból egyedül nem tud kijutni.

A protektor nem okozhat tragédiát, ezt mindenképpen el kell kerülni - emiatt borzasztóan nehéz a fejlesztés.

Továbbá: a látásban Raikkönen szerint nem akadályozta a keret, de a barcelonai, ahol tesztelte, meglehetősen sík pálya. Mi van, ha emelkedőn kell menniük a kocsiknak, ahol a pilóta nem előre, hanem sokszor fölfelé néz. Ilyen szakasz van a jelenlegi pályák közül Monacóban, az osztrák Red Bull-ringen, a Hungaroringen, a belgiumi Spában - a legmeredekebb, az Eau Rouge-kanyar -, Szuzukában, Austinban és a brazíliai Sao Paulóban. Ha síkon minden prímán beválik, ezeken a helyeken, illetve a legkritikusabb pályán, a dimbes-dombos Spában is ki kell próbálni.

És ott van persze az esztétikai oldala: Az autó meglehetősen eltorzulna a kerettel. A SkySports-szakkommentátor Martin Brundle azt mondta, a keret annál is rosszabbul néz ki, mint gondolta, és az Autosport sebtiben indított szavazásán is több óra utáni állásánál a voksolók, azaz

a drukkerek 54 százaléka gyűlölte. 19 százalék szerint megszokható, 22 százalék helyezte a biztonságot a kinézet elé, és mindössze 5 százalék mondta, hogy kifejezetten tetszik neki.

Érvek a bukókeret ellen:

  • nehéz kijutni tőle segítség nélkül, ha az autó felborul, kvázi lehetetlen
  • emelkedőn még nem tisztázott, mennyire zavarja a kilátást
  • nem ment meg minden tárgytól, csak a nagyobbaktól
  • nem esztétikus

Azok között van Weber Gábor is, akiknek kifejezetten tetszik. „ Jól néz ki, jobb is, mint amire számítottam. Egy újabb dizájnfelület, ami idővel alakítható, és például a 2009-es széles első szárnyú, keskeny hátsó szárnyú kocsik megjenése sokkal ormótlanabb volt, ezen látszik, hogy meg van tervezve, és odafigyeltek a dizájnra is. Nem rontja el egy formaautó összhatását, nem érzem, hogy testidegen lenne. Szerintem kúl."

És ne becsüljük le a reklámértéket se, egy újabb felület, ahova matricát lehet ragasztani.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.