Levente, Irén
17 °C
27 °C

2,5 másodperc: hatalmasat ugrott az F1

000 8W873
2016.03.19. 16:24

Régóta probléma a Forma-1-ben, hogy látványosabbá, a nézők számára vonzóbbá kellene tenni a versenyeket, ezért is döntöttek úgy, hogy a 2017-es szezonra új szabályokat hoznak a kocsik kinézetében, hogy gyorsítsák azokat.

Az aerodinamikai fejlesztésektől és a szélesebb gumiktól 3-4 másodperces gyorsulást várnak, a 2016-os szezont nyitó Ausztrál Nagydíj időmérője alapján viszont azt mondhatjuk, hogy

őrült tempóban gyorsul az F1, hiszen csak a télen 2,5 másodpercet fejlődtek a csapatok.

Azt már a közvetítésünkben is jeleztük, hogy a 13. helyről rajtoló Jenson Button a McLarennel gyorsabb időt autózott, mint amivel tavaly Lewis Hamilton megszerezte az év első pole pozícióját, a gyorsulás viszont nemcsak a Hondánál látható, hanem a teljes mezőnyben.

Az Ausztráliában versenyző 22 pilóta közül 16-an ugyanannál a csapatnál vezetnek idén is, ahol tavaly, az ő 2015-ös és 2016-os időmérőn elért eredményeit összevetve azt látjuk, hogy 2,658 másodperccel jár előrébb a mezőny idén, mint egy éve – az összevetésből kihagytuk a két McLarent, tavaly ugyanis még nagyon visszafogott teljesítményre volt képes a friss Honda-motor, ráadásul Fernando Alonso helyére a most Renault-pilóta Kevin Magnussen ugrott be. Ha a McLarenek idejét is néznék, több mint 3 másodperces gyorsulást kapnánk.

A 2015-ös és a 2016-os időmérőn futott idők 
1. Lewis Hamilton   1:26.327   1:23.837   2,49 másodperc  
2. Nico Rosberg   1:26.921   1:24.197   2,724  
3. Sebastian Vettel   1:27.757   1:24.675   3,082  
4. Kimi Räikkönen   1:27.790    1:25.033  2,787  
5. Max Verstappen   1:28.868   1:25.434   3,434  
6. Felipe Massa   1:27.718   1:25.458   2,26  
7. Carlos Sainz Jr.   1:28.510   1:25.582   2,928 
8. Daniel Ricciardo   1:28.329   1:25.589   2,74  
9. Sergio Pérez   1:29.209   1:25.753   3,456  
10. Nico Hülkenberg – Force India   1:29.208   1:25.865   3,343  
11. Valtteri Bottas – Williams   1:28.087   1:25.961   2,126  
12. Fernando Alonso – McLaren*   1:32.037   1:26.125   5,912  
13. Jenson Button – McLaren**   1:31.422   1:26.304   5,118  
16. Marcus Ericsson – Sauber   1:31.376   1:27.435   3,941  
17. Felipe Nasr – Sauber   1:28.800   1:27.958   0,842  
18. Danyiil Kvjat – Red Bull   1:29.070   1:28.006   1,064  

* Fernando Alonso helyett Kevin Magnussen vezette a még csak takarékon induló McLarent.

** Jenson Button a saját autóját vezette, de a Honda tavaly év elején biztosan nem a maximumot nyújtotta.

Ugyan a Lotusból idén Renault lett és a pilótákat is lecserélték, de ha megnézzük az időket, azt kapjuk, hogy tapasztalatlanabb pilótákkal, új vezetés és háttérstáb mellett is 0,959 és 1,738 másodpercet gyorsult az enstone-i csapat.

A McLareneket leszámítva a sauberes Marcus Ericsson javult a legtöbbet, ő csaknem 4 másodperccel volt gyorsabb szombaton, mint a 2015-ös idénynyitón, Hamilton 2,49, Rosberg pedig 2,724 másodpercet javult, míg a Ferrarinál Vettel 3,082, Räikkönen pedig 2,787 másodperccel ment jobb időt.

Mivel még az időmérő harmadik harmadában is csak a szuperlágy gumit tették fel a versenyzők, a Pirelli által idénre kifejlesztett még gyorsabb ultralágyat még nem használták, ezért a minimális gumifejlesztés és a motorfejlesztés jelenti a gyorsulást. Erre jönne rá a jövőre az aerodinamikától várt 3-4 másodperc gyorsulás, na meg az, amit a télen fejlesztenek a csapatok a motorokon. Ha ez nem is lesz 2,5 másodperc, 1 bőven várható tőlük, vagyis

2015 és 2017 között akár 6,5-7,5 másodpercet is gyorsulhat a Forma-1, ami elképesztő fejlődést jelentene.

Persze csak akkor, ha valóban jönnek jövőre a szélesebb gumikon futó, szélesebb kasztnijú autók, és nem csúsztatják el a szabálymódosítást, például azért, mert látjuk az F1-vezetők, hogy komolyabb átépítés nélkül is elérhető a jelentős gyorsulás. Eddig ugyanis a széles Pirelliken kívül semmiben nem tudtak megállapodni egymással az istállók, és most már látják is, gyorsulnak anélkül is, hogy belenyúlnának a kasztni- és motorszabályokba.