Hajnalka
-1 °C
15 °C

Amekkora bukás az időmérő, akkora húzás az új gumiszabály

GettyImages-516616008
2016.03.20. 18:12

Amekkora bukás lett a kieséses időmérőből, annyira bejött a gumistratégia szabadabbá tétele a Forma-1-ben, legalábbis az idénynyitó Ausztrál Nagydíj alapján mindenképpen.

Bár a 2015-ös és a 2016-os szezon között több ponton módosult a gumiszabály, a verseny szempontjából a legfontosabb változás az, hogy az eddigi kettő helyett már a versenyhétvégékre szállított mindhárom gumikeverék felhasználható, az egyetlen megkötés pedig csak annyi, hogy minden pilótának két különböző keveréket kell használnia, melyekből az egyiknek a Pirelli által megjelölt kettő közül kell kikerülnie.

A húzás bejött: a Ferrari agresszív taktikán a lágyabb és gyorsabb, ugyanakkor jobban kopó gumikkal tervezett, a Mercedes – részben Fernando Alonso balesete miatt is – gyorsan gondolkodva a lassabb, de strapabíróbb közepes gumikra váltott, ahogy a haasos Romain Grosjean is, aki ennek köszönhette az újonc csapat hatodik helyét.

A futamról a Pirelli készített egy infografikát, ezen látszik, hogy ki milyen stratégiával dolgozott. A kör, amikor szinte mindenki kereket cserélt, a 18. volt, mikor Alonso és Esteban Gutiérrez ütközése miatt rövid időre megszakították a versenyt.

p6KmoLO.png
Fotó: pirelli

Ebből jól látszik, hogy Hamilton és a Mercedes már azelőtt közepes keverékre váltott, hogy tudták volna, Safery Car mögött kell folytatni a versenyt, ez volt tehát az eredeti tervük. Ez nem is csoda, a barcelonai teszteken az idény előtt rengeteget autóztak, és szinte végig ezen a keveréken, amit sokkal jobban ismernek a többi csapatnál – ezért tudták, hogy a gumi könnyedén ki fog bírni 40+ kört is versenytempóban.

A Pirelli összefoglalóját megnézve jól látszik, hogy a 16 célba ért versenyzőből 14-en közepes gumin fejezték be a versenyt. Ez alapján ez tűnhet a nyerő taktikának, de attól, hogy Ausztráliában ez volt a jó kombináció, ami a csapatok többségének fel is tűnt, nem biztos, hogy mondjuk Bahreinben vagy máshol is ez lesz a jó stratégia. (Ott és Kínában is szuperlágy, lágy és közepes lesz a három keverék).

Tavaly például a két kerékcsere és a lágy-lágy-közepes minta volt sláger Bahreinben, ami már kapásból a szuperlágy miatt borulni fog, hiszen az időmérő harmadik harmadába bejutóknak a szuperlágy gumikon kell majd indulniuk.

Idővel persze minden csapat ráérez, melyik gumin megy legjobban az autója adott körülmények között, addig viszont egy-egy okos stratégiai húzással akkorát is lehet szakítani, mint a hatodik helyre beérő Haasnak sikerült.

Vagyis legalább annyit kell matekozni a futamok közben, mint amikor még tankolhatták az autókat, és mindenki eltérő súllyal autózott.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.

Egzotikus körutazások!

Fedezze fel Madagaszkár, Burma, Peru kincseit, Indiát a kelet csodálatos világát.