F1: keményen odavág az FIA a Mercedes időmérő-fölényének

GettyImages-872830228
2018.02.24. 01:33

Az elmúlt években lényegében a Mercedesről szóltak a szombatok a Forma-1-ben, 2017-ben a 20 időmérőből 15-öt a német csapat nyert meg,

2014-től kezdve pedig 79 időmérőből 71-et húztak be, 2014-16 között évente csak egyet nem Mercedes-pilóta nyert meg.

A dolog nem véletlen: a csapatok közül a Mercedes járt legelőrébb a kifejezetten az időmérőre kifejlesztett motorprogramban, amiben rövid időre picit kockázatosan, de túl tudták pörgetni a motorjukat. A Ferrari ebben sokat közeledett hozzájuk 2017-ben, a Renault viszont arról beszélt még a tavalyi szezon végén is, hogy nincs hasonló motorfokozatuk, de remélik, hogy utol tudják érni a két másik riválist.

A Nemzetközi Automobil Szövetség viszont nem vár erre, hanem szabállyal egyenlíti ki kicsit a mezőnyt, a 2018-as szezonban ugyanis a gyári csapatok motorjainak tökéletesen meg kell egyeznie azoknak a csapatokéval, akiknek beszállítanak. Ez az egyenlőség kiterjed a teljesítményre, és a motorprogramokra is, értesült a RaceFans.

Ez papíron eddig is így volt, de a módosított szabály nyelvezete szerint már nem csak fizikailag kell megegyezniük a motoroknak, hanem azokat tudni kell egyformán működtetni is, tehát a gyártók nem szabhatják meg a nem gyári csapatoknak, hogy mikor és mennyit használhatják az egyes motorprogramokat.

Különbségek azért így is adódhatnak, mert az egyes csapatok eltérő szoftvereket, üzemanyag- és kenőolajszállítókat használnak adott esetben.