F1: jönnek a pimpelt felnik, megy a gumifűtés

GettyImages-451893804
2018.07.20. 15:17

2021-től érkeznek a nagyobb, 18 colos felnik a Forma-1-be, derült ki az F1 által 2020-23 közötti időszakra meghirdetett gumiszállítói pályázatából, ami 2021-től új szabályokat említ.

Vagyis 2020-ban még maradnak a mostani gumik, 2021-től viszont 18 colos felnik váltják a mostani 13 colos felniket, az első gumi szélessége 3,5 centivel csökken, és csak 27 centi lesz, a hátsó gumik szélessége marad 40,5 centiméter, az átmérőjük viszont 67 centiről 70-72 centire nőhet.

Összességében a 2021-es kocsik a gumik miatt a 70-es évek gépeire hasonlítanak majd, kicsi első, hatalmas hátsó kerekeiknek köszönhetően.

A tender eléggé ellehetetleníti a Pirelli melletti többi gumigyártót, akiknek 2020-ban egyetlen szezonra kellene gumit fejleszteniük, majd 2021-től teljesen más paraméterek mellett megint egy új fejlesztéssel kellene előállniuk, míg a Pirelli 2020-ban használhatja a mostani rendszert, és csak 2021-re kell külön fejleszteniük.

Csak három keverék lesz

A mostani hét száraz pályára való keverék helyett csak három lesz az új rendszerben, kemény, közepes és lágy. Ezeket elég szűk határértéken belülre határozták meg,

  • a kemény gumi a verseny 22 százalékára 2 másodpercet kell romlania az alapnak tekinthető időhöz képest,
  • a közepes gumi a versenytáv 18 százalékára romlik 2 másodpercet, és összességében 1,2 másodperccel gyorsabb a keménynél,
  • a lágy pedig a verseny 10 százalékára romlik 2 másodpercet, ugyanakkor 2,2 másodperccel gyorsabb a keménynél.

Annyi a gumimelegítő paplannak is

Az új gumiknak egy speciális feltételnek is meg kell majd felelni, ugyanis betiltják a gumimelegítő paplanokat, vagyis a garázsból kihajtva hidegen is megfelelően, és leginkább biztonságosan kell majd teljesítenie a gumiknak. A keveréket tehát úgy kell kialakítani majd, hogy minden körülmények között elkerüljék a gumik úgynevezett üvegesedését, vagyis olyan keményedését, amikor szinte minimálisra csökken a tapadása.

Ez azt is jelenti, hogy a téli kollektív tesztekre speciális, a hideg időhöz és aszfalthoz illő keverékre lesz szükgés.