Räikkönenék elnapolták a generációváltást

GettyImages-1026112000
2019.01.02. 14:24
Volt az idei szezonnak egy időszaka, amikor nagyon úgy tűnt, véget ér egy generációs szakasz a Forma-1-ben, aztán mégis másképp alakultak a dolgok. Soha nem volt még olyan fiatal az F1-mezőny, mint 2019-ben lesz, ám Kimi Räikkönen és Robert Kubica miatt még mindig van olyan pilóta a mezőnyben, aki versenyzett például Michael Schumacher ellen. A két öreg a teljes generációváltást elnapolta és 24 éves negatív rekordtól mentette meg a sorozatot.

A 2006-os év kiemelten nagy jelentőségű a Forma-1-ben: ekkor vonult vissza – először – Michael Schumacher. Ez kétségtelenül egy korszak végét jelentette, hiszen a következő 11 évben többnyire olyan pilóták lettek világbajnokok – Sebastian Vettel és Lewis Hamilton –, akik a német legenda visszavonulása után érkeztek a mezőnybe, de a 2016-os, egyszeres bajnok Nico Rosberg is csak 2006-ban csatlakozott. 

a korszakváltással együtt elkezdődött a generációváltás is.

Juan Pablo Montoya és Jacques Villenueve Schumacherrel egy időben, Ralf Schumacher 2007-ben, David Coulthard 2008-ban, Giancarlo Fisichella 2009-ben, Rubens Barrichello, Nick Heidfeld és Jarno Trulli 2011-ben, Mark Webber 2013-ban fejezte be, a Forma-1-et Hamiltonék generációja uralta

Schumacher ugyanakkor nem bírta sokáig a Forma-1 nélkül, 2010-ben visszatért még három évre. Ez azért volt különösen nagy jelentőségű, mert így

összeállhatott a forma-1 történetének valaha volt legerősebb mezőnye. 2012-ben hat világbajnok – Schumacher, Vettel, Alonso, Räikkönen, Button, Hamilton – volt egyszerre a pályán.

Ráadásul futamgyőztesből is akadt bőven, a bajnokokon kívül Webbernek, Massának, Pastor Maldonadónak, Rosbergnek és Heikki Kovalainennek is volt legalább egy sikere. Ekkor volt a csúcsán a generációs csata, a régebbi és az új kor legjobbjai egyszerre voltak a pályán. (Még úgy is, hogy például Schumacher, Button vagy Räikkönen túl volt a csúcson).

Schumacher 2012 végi második visszavonulásával azonban végérvényesen elkezdődött kicserélődni a mezőny. Nem sokon múlt, hogy szűk hét évvel később 24 éves mélypontra kerüljön a sportág.

Hamilton, mint rangidős

Volt a 2018-as szezonnak egy olyan szakasza, amikor úgy tűnt, hogy egyetlen olyan pilóta sem lesz a mezőnyben, aki még versenyzett a ferraris Schumacher ellen:

  • Nico Rosberg, Jenson Button és Felipe Massa korábban visszavonult, előbbi 2016-ban, utóbbi kettő 2017-ben.
  • 2018 augusztusában bejelentette távozását Fernando Alonso.
  • 2018 szeptemberében a Ferrari bejelentette Charles Leclerc érkezését Kimi Räikkönen helyére, de a váltást hónapok óta pedzegették.
  • Robert Kubica visszatérése ekkor még lehetetlennek látszott.

Nyáron tehát úgy tűnt, végbemegy a teljes generációváltás. 2019-ben a januárban 34 éves Lewis Hamilton lett volna a Forma-1 legidősebb tagja, két aktív világbajnoka maradt volna a mezőnynek és csupán öt pilótának lett volna legalább egy futamgyőzelme. Utóbbihoz hasonlóra legutóbb

1995-ben volt példa.

A negatív rekord

Az 1995-ös szezon úgy kezdődött, hogy csak három futamgyőztes volt a mezőnyben: Schumacher, Damon Hill és Gerhard Berger. Az évad hatodik futamán Jean Alesi győzni tudott Kanadában, két versennyel később Johnny Herbert nyert a Benettonnal Angliában, a Portugál Nagydíjon pedig David Coulthard is megszerezte karrierje első győzelmét – így lett hat futamgyőztes a szezon végére. 

Augusztusban úgy tűnt, a ciklusnak ehhez az állapotához térünk vissza:

24 éves negatív rekordot állíthatott volna be a Forma-1 mezőnye, ha nem tér vissza 2019-re Robert Kubica, Räikkönen pedig nem marad. 

A finn világbajnok a vb-címe óta egyik legjobb egyéni teljesítményét nyújtotta 2018-ban, illetve annyira kötődött az olasz csapathoz, hogy szinte adta magát, hogy a Sauberhez, élete első istállójához, a Ferrari kvázi fiókcsapatához igazol. A döntése mégis meglepő volt, mert azt kevesen gondolták, hogy jóval kevésbé versenyképes technikával is lesz kedve folytatni 39 évesen.

Kubica helyzete más volt. A lengyel pilóta 2010-ben súlyos ralibalesetet szenvedett, a jobb kezét majdnem amputálni kellett, a mai napig nem tudja rendesen használni. Marketingértékén és pénzes támogatóin kívül nem sok érv szólt a visszatérése mellett, hisz legutóbb 2010-ben vezetett Forma-1-es autót versenyen.

A hivatalos bejelentésig nem tűnt reálisnak, hogy visszajöhet, de megtörtént, megmentette az F1-et a 24 éves mélyponttól, illetve boldoggá tette Lewis Hamiltont.

Robert idősebb mint én? Tökéletes! Nagyon örülök, hogy visszatért. Miután Fernando visszavonult, én lettem volna a második legidősebb a mezőnyben, de most akkor maradhatok harmadik

nyilatkozta a brit világbajnok.

A valaha volt legfiatalabb mezőny

Bár a teljes generációváltás elmaradt, még így is a 2019-es mezőny a legifjabb a Forma-1 történetében. A 22 éves Esteban Ocon, a 26 éves Stoffel Vandoorne, a 37 éves Fernando Alonso, a 28 éves Marcus Ericsson, a 29 éves Brendon Hartley és a 23 éves Szergej Szirotkin helyett ugyanis érkezett:

  • Lando Norris (19 éves),
  • Antonio Giovinazzi (25),
  • Danyiil Kvjat (24),
  • Alexander Albon (22),
  • George Russell (20),
  • Robert Kubica (34).

Norris (McLaren), Russell (Williams) és Albon (Toro Rosso) abszolút újonc, Giovinazzi (Sauber), Kvjat (Toro Rosso) és Kubica (Williams) már indult korábban. Velük kiegészülve a mezőny átlagéletkora a 2019-ben

26 év és 6 hónap.

A korábbi rekordot az idei mezőny tartotta 26 évvel és hét hónappal, majd az 1997-es szezon következik 27 év körüli átlagkorral.

Ma már tehát fele olyan idősek a pilóták, mint a Forma-1 kezdetén: 1950-ben ugyanis 52 év volt a mezőnyátlag.

És amint Räikkönen visszavonul, végleg lezárul egy korszak: nem lesz olyan pilóta a Forma-1-ben, aki valaha vezetett élesben V10-es motorral hajtott Forma-1-es autót, a tízhengeresekkel ugyanis 2005-ben futhattak utoljára.

(Borítókép: Kimi Räikkönen Olaszországban 2018. szeptember 2-án. Fotó: Charles Coates / Getty Images)