Ha a négy szabályötletünket teljesítik, az piszok jó lesz az F1-nek

2019.07.26. 18:50

Pár hónapja Lewis Hamilton és Nico Hülkenberg Párizsban csatlakozott az F1-vezetők 2021-es Forma-1-es szabályokról folytatott tárgyalásához, a héten pedig Lausanne-ban találkozott az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) vezetőivel Romain Grosjean és Sebastian Vettel: a GPDA-t (GP Drivers' Association), azaz a Forma-1-es pilótaszakszervezetet képviselve közölték a négy sarkalatos pontot, amit a versenyzők szeretnének viszont látni a 2021-es előírások között.

Az Autosport.com-nak Grosjean beszélt hosszabban a mítingről, illetve nagyjából ismertette a követeléseiket, bár inkább úgy fogalmazott, amit ők szeretnének. Hangsúlyozta, a pontokkal az összes F1-pilóta egyetért.

Négy kritikus pontot látnak:

  • gumik,
  • aerodinamika,
  • súly,
  • a csapatok pénzdíjelosztása.

"Ha ezt a négy pontot megoldják, az rohadt jó lesz" – nyomatékosította Grosjean.

Sajnos a Haas-Ferrari versenyzője csak a súlykérdésről beszélt bővebben, de legalább arról tényleg alaposan, és egyelőre az tűnik a legérdekesebbnek is. Kiderült, nem véletlenül merült fel a tankolás újbóli bevezetése az elmúlt hetekben.

A pilóták különösen fontosnak tartják, hogy újra bevezessék a tankolást, méghozzá amiatt, hogy könnyebb legyen a kocsi legalább a startnál. Nem azért akarja a GPDA, mert jobb lesz tőle a versenyzés, hanem mert egyszerűen csökkenteni kell a kocsik tömegét. Átmeneti megoldás lenne (a tankolás), mert 60-70 kilóval könnyebb lenne az autó, és nem hevítené túl a gumikat. Amikor 2009-ben az F1-ben kezdtem, 605 kiló volt az üres tömeg, most 740-nél is több. 140 kiló, a lassú kanyarokban érezni, hogy a gép nagyon nehéz. A startnál meg még nehezebb, 850 kiló, vagy ilyesmi. Szerintünk ez a tömeg túl sok egy Forma-1-es autónak.


– elemezte Grosjean, és abban megegyezhetünk – amint halljuk, a pilótákkal összhangban –, hogy a világ legkifinomultabb autós kategóriájában

megengedhetetlen a 850 kilós össztömeg.

Még akkor is, ha az utóbbi 40 évben folyamatosan nőtt az autók mérete is, minden idomuk nagyobb lett 20-30 százalékkal.

Vettel, Hamilton és Grosjean tárgyal a pilóták részéről
Vettel, Hamilton és Grosjean tárgyal a pilóták részéről

Nem nehéz utcai sportautót találni, ami könnyebb ennél. Sőt, speciálisan épített, de kereskedelemben forgalmazott olyan autó is van, amely akár száz kilókkal könnyebb.

És akkor arról még nem is beszéltünk, amit Grosjean már tud, és el is árult: „A felnik ráadásul 18 colosak lesznek, ami +25 kiló, jön a standard fékrendszer, +8 kiló. Vagyis csak növekszik és növekszik, pedig csökkenteni kéne.”

Ha összeszámoljuk, a jelenlegi autókkal a 900 kilót verné az össztömeg, ami valójában vicckategória a 10 évvel ezelőtti 600-hoz képest.

Grosjean megemlítette még a versenyzők 5. pontját, ami valójában az 1. lenne egy ideális világban.

Legelőször a motorkérdést hoztuk fel, legyenek V10-es motorok, és spórolunk 150 kilót. De azonnal közölték velünk, ez nem opció

- viccelt.

Köztudott ugyanis, hogy az FIA-nak kulcskérdés a jelenlegi turbóhibrid motortechnológia, ami csak 6 hengert jelent, hangja is alig van, de környezetvédelmi szempontból példamutató.