Bottas nyert Isztambulban, ismét Verstappen vezeti a vb-t

2021-10-10T134812Z 1895414346 UP1EHAA12CAAR RTRMADP 3 MOTOR-F1-T
2021.10.10. 15:54
A finn sima győzelmet aratott, Verstappen lett a második, Pérez a harmadik a Török Nagydíjon. Hamilton a rajtbüntetése után az ötödik helyen zárt.

Az isztambuli Kurtköy városrészben, a Hermann Tilke által tervezett Isztambul Parkban járunk, a Török Nagydíj helyszínén, az F1-es versenynaptár 16. állomásán. A pálya különlegessége, hogy itt az óramutató járásával ellentétesen haladnak a versenyzők. A pilóták szerint az Isztambul Park egy nehezen előzhető, hosszú, trükkös kanyarokkal tűzdelt versenypálya. Lewis Hamilton a tegnapi, pole-t érő köre után is hangsúlyozta, hogy nem lesz egyszerű dolga a középmezőny sűrűjéből felzárkózni.

Ugyanis az időmérő edzés favoritja a tavalyi győztes Lewis Hamilton volt, pole pozíciót szerzett, de motorerőforrás-csere miatt a versenyigazgatóság 10 hellyel hátrébb sorolta, így az első rajtkocka ezúttal Valtteri Bottast illette meg. Hamilton egy kedves gesztussal csapattársának adta az első helyért járó Pirellijét. A második helyről Max Verstappen, a harmadikról Charles Leclerc várhatta a piros lámpák kialvását.

A futam előtt ismét úgy látszott, az időjárás minden, előre eltervezett száraz pályás taktikát borít. Az eső intenzitása kezdetben enyhének tűnt, de minden csapat intermediate gumikkal küldte ki a rajtrácsra a versenyzőit. A körülmények trükkösek voltak, a dobogó bármely foka kérdőjelnek tűnt. A teljesítménybeli különbségek ilyen időjárási körülmények között teljesen eltűnnek, a vezetői affinitás kerül előtérbe. Sokakban felmerülhetett a kérdés: Lando Norris most revánsot vehet a két héttel ezelőtt elszenvedett drámai futama után?

Valtteri Bottas jól kapta el a rajtot, Verstappen közvetlenül mögötte fordult az első kanyarban Charles Leclerckel együtt. A látási viszonyok rendkívül rosszak voltak, a vezető elsőn kívül mindenki esőfüggönyben kezdte meg a pozíciókért való küzdelmet. A mezőny komolyabb baleset nélkül vészelte át az első köröket.

Fernando Alonso pár piruettet ugyan bemutatott, miután Pierre Gasly találta el a bal hátsó gumiját. A visszaesést követően a spanyol utána Mick Schumacherrel is kontaktba került. Az esetet a versenyigazgatóság is vizsgálni kezdte, végül Gaslyt és Alonsót is öt másodperces időbüntetéssel sújtották.

Lewis Hamiltont Cunoda Juki tartóztatta fel. A britnek nem volt könnyű dolga a nedves pályán, Cunoda keményen védte a nyolcadik helyét a címvédővel szemben, egészen a nyolcadik körig. Hamilton ezután könnyen átugrotta Strollt, majd a tizedik körben már Norrist támadta, és átvette a hatodik helyét, miközben folyamatosan a leggyorsabb köröket produkálta a hétszeres világbajnok. A 15. körben már Pierre Gaslyt vadászta le, így az ötödik helyre jött fel.

Az intermediate gumik lassan kezdtek elfogyni, ezt Hamilton is jelezte versenymérnökének, Peter Bonningtonnak. Daniel Ricciardo kezdte meg a kerékcseréket, az ausztrál új interekre váltott a futam 22. körében. Valóban trükkös körülmények uralkodtak a pályán, az új gumik nem bizonyultak gyorsabbnak a már kopottabb társaiknál.

Valtteri Bottas jól menedzselte a tempót az élen, Verstappen stabil 2,5 másodperccel mögötte követte őt, a harmadik helyen Charles Leclerc érkezett. Féltávnál a monacói volt a leggyorsabb a pályán.

A 35. körben Hamilton már keményen támadta Pérezt, de a mexikói szépen tartotta a pozícióját a brittel szemben. A 37. körben Verstappen bokszkiállását is abszolválta a csapat.

Sebastian Vettel a 37. körben slickekre váltott, merész vállalás volt a némettől a félig nedves pályán.

Korai volt az Aston Martin próbálkozása, Vettel folyamatosan csúszkált a pályán, így kénytelenek voltak egy ismételt bokszkiállással köztes esőgumikra váltani.

Lewis Hamiltont a bokszba hívta a Mercedes, de a brit nemet mondott az új interekre, jelezte a csapatnak, hogy az ideális ív szinte már száraz.

Charles Leclerc kiállás nélkül próbálta teljesíteni a futamot (esős körülmények között az FIA által ez engedélyezett), és lelkesen az első hely megvédése volt a cél, de a 47. körben Valtteri Bottas felzárkózott a monacóira, pozíciót fogott, és átvette a vezetést a Ferrari pilótájától. Leclercet a Ferrari gyors kerékcserére hívta, hogy az utolsó 10 körben még pozíciót nyerjen, ugyanis Sainz az új intereken folyamatosan a leggyorsabb időket autózta.

Hamilton sem bírta tovább, a Mercedes hívásának eleget tett, és új intermediate gumikra váltott, ezzel a brit az ötödik helyre esett vissza.

A hétszeres világbajnok megkérdőjelezte a csapat döntését, mivel a gumijai pár kör után elkezdtek szemcsésedni:

Mi értelme volt feladni a dobogós pozíciónkat? Nem kellett volna kijönnünk, én mondtam!

Valtteri Bottas behúzta a Török Nagydíjat, szép teljesítményt mutatott, megérdemelte a győzelmet. Max Verstappen méltóképp tisztelgett a Honda előtt ezzel a második hellyel, ugyanis átvette a vezetést a világbajnoki tabellán, 6 ponttal áll jelenleg Hamilton előtt. Csapattársa, Sergio Pérez is felállhatott a dobogó legalsó fokára. Leclerc hozta a negyedik helyet, Hamilton pedig egy megkérdőjelezhető kiállással az ötödik helyen zárt.

Futam utáni interjúk

Valtteri Bottas:

Jó érzés ismét nyerni, életem egyik legjobb futama volt. Magabiztos voltam a verseny előtt, az autó egész hétvégén jól viselkedett, minden jól alakult. Egyértelműen nehéz verseny volt, de megdolgoztam a győzelemért.

Max Verstappen:

Nem volt könnyű futam, végig vizes volt az aszfalt, nem lehetett igazán nyomni, figyelni kellett mindenre. Örülök ennek a második helynek, egész évben nagyon közel vagyunk egymáshoz a Mercedesszel, várom már az austini futamot.

Sergio Pérez:

Nagyon intenzív verseny volt, jól működtek az abroncsok. Türelem kellett a versenyen, több előzést is sikerült végrehajtanom, különösen tetszett a Leclerckel való csatánk.

Az F1 két hét múlva az Amerikai Nagydíj helyszínén, Austinban folytatja a szezont.

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Valtteri Bottas. Fotó: Umit Bektas / Reuters)