Három hét múlva a Szingapúri Nagydíjjal folytatódik az F1 2022-es szezonja.
A tüzijáték elmaradt, biztonsági autó mögött ért véget a verseny. Max Verstappen győzött a Tifosi előtt, Charles Lecerc a második, George Russell a harmadik helyen futott be.
A verseny az utolsó körét teljesíti, a biztonsági autó már nem fog kimenni a pályáról.
Az utolsó körben hatalmas esélye lesz Leclerc-nek a győzelemre, aki Verstappen szélárnyékát kihasználva veheti át a vezető pozíciót. A Red Bull tempója viszont kérdéses a lágyakon.
Nem rizikózott senki, Verstappen és Leclerc is vadiúj lágy gumikra váltott, az utolsó körökben kiegyenlített körülmények között dől el a monzai győztes kiléte.
Verstappen és Leclerc kivár a kerékcserével. Nem tudni, meddig tart az SC-szakasz, miközben már csak 5 kör van a versenyből.
A biztonsági autó a pályára hajtott. Hatalmas lehetőség ez a Ferrarinak.
A futam elején még úgy tűnt, Pérez versenyének vége, de az utolsó helyről a mexikói nagyot ment, az utolsó bokszkiállása után már a 7. helyen állt.
Lance Stroll futama is véget ért, technikai problémák miatt mindkét Aston Martin elvérzett Monzában.
Charles Leclerc annak ellenére, hogy lágy keverékeken autózik, nem tudja számottevően csökkenteni a hátrányát Max Verstappenhez képest. Már csak 13 kör van a versenyből, a lemaradás pedig továbbra is 18 másodperc, így a győzelmi esélyek lassan kezdenek elveszni az olaszok számára.
Leclerc bevállalta az ismételt kiállást, a monacói új lágy keverékeket kapott, a győzelmi esélyei ezzel ismét adottak. 19 másodperc jelenleg a hátránya, viszont Verstappen a közepeseken és jóval elhasználtabb gumikkal vezeti a versenyt.
Fernando Alonso a bokszba hajtott, a spanyol technikai problémák miatt feladni kényszerült az olasz futamot.
Verstappen rendkívül jól menedzseli a gumikat, ő a leggyorsabb jelenleg a pályán. A holland lemaradása már csak 7 másodperc. Kérdéses, hogy Leclerc végigcsinálja-e ezzel a közepes szettel a versenyt.
1. Ha igen, szinte biztos, hogy átadja a győzelmet Verstappennek.
2. Ha nem, akkor egy új szett lágy keverékű abronccsal lehet esélye a győzelemre, főleg, ha egy újabb biztonsági autós szakasz is bekövetkezik.
A címvédő közepes abroncsokra váltott. A kerékcsere gyors volt, de Leclerc nyert a VSC-kiállással, a holland csak a monacói mögé jött vissza.
Charles Leclerc versenymérnöke jelezte, hogy stratégiát váltanak, vélhetően két kiállásra állnak át. A monacóinak több mint 40 kört kellene teljesítenie ezzel a szett közepes abronccsal.
Jelenleg Max Verstappen vezet Monzában, de Charles Leclerc a leggyorsabb a pályán. Verstappen, Russell, Leclerc, Sainz, Ricciardo az első öt sorrendje.
Charles Leclerc használta ki egyedül a VSC-szakasz hozta kerékcsere-lehetőséget, azonban hamar véget ért ez a szakasz. A monacói Norris elé jött vissza, de a friss gumikon alig tudta bevenni a kanyart.
Sebastian Vettel a pálya szélére húzódott, műszaki meghibásodás miatt a négyszeres világbajnok feladni kényszerült a futamot. A VSC-szakasz alatt többen a bokszba hajtottak kerékcserére.
Carlos Sainz a mezőny végéről szépen zárkózik fel az élmezőnyre. A spanyol futamgyőztes Norrist megelőzve már a hatodik pozícióban van.
Sergio Pérez a jobb első fék problémája miatt feladni kényszerül a futamot?
A Ricciardo-Gasly-Norris hármas a 4-5-6. pozícióban csatázik egymással. Alonso a hetedik, De Vries továbbra is stabilan tartja a nyolcadik helyet.
Max Verstappen simán, tempóból előzte meg George Russellt a második helyen. A holland rohamtempóban közeledik Leclerc-re.
Verstappen iszonyat tempóval közeledik Russellre, hamarosan előzési pozícióban a holland.
Max Verstappen a büntetések után a hetedik helyről rajtolt, a holland címvédő olyannyira jól helyezkedett, hogy a második körben már a harmadik pozícióban volt.
Charles Leclerc jól kapta el a rajtot, elsőként fordult, de Russell megpróbált mellé fordulni az első kanyarban. Norris a rajt vesztese, a brit pilóta beragadt a rajtnál, visszaesett a hatodik helyre.
Alexander Albont vakbélgyulladás miatt műteni kellett, így a Williamshez a korábbi F2-es bajnok és kétszeres Formula–E-világbajnok ugrott be. Nyck De Vries ráadásul kitűnő munkát végzett, az időmérőn csapattársát, Nicholas Latifit is megverte, sőt a rajtbüntetések után az előkelő nyolcadik helyről várja a piros lámpák kialvását.
A holland magabiztosan nyilatkozott az időmérő után:
Remélem, hogy vasárnap jól rajtolok majd, és megfelelően fel tudjuk építeni a versenyt. Ha minden jól megy, akkor pár vb-pontban is bizakodhatunk.
Az 53 körös verseny során a kanyarokban is brutális tempóval repesztenek a pilóták. Nem is csoda, hogy a Pirelli a C2-C3-C4-es keverékeket hozta el mostani helyszínünkre, az előrejelzések alapján az egy kiállás tűnik a vasárnapi versenyre a legoptimálisabbnak.
Considering the race sets available, which #Fit4F1 strategy do you think will be the quickest to the finish line?
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) September 11, 2022
🇮🇹🏁#F1 #ItalianGP #Formula1 #Pirelli #Pirelli150 @F1 pic.twitter.com/KpHEU2gURv
Az olasz versenyre 7 csapat jelentett be új alkatrészeket: Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren, Williams, Aston Martin. Nem meglepő módon mindegyik csapat az aerodinamikai csomagját módosítja az alacsonyabb légellenállás érdekében. Az első és hátsó szárny, valamint a hátsó szárny és a diffúzor között található „beam wing” elemeket cserélte mindegyik csapat. A módosítás szinte mindenütt ugyanaz, kevésbé meredek és rövidebb elemekkel hatékonyan lehet a légellenálláson csökkenteni.
Komponenscserék miatt 9 pilóta részesült rajtbüntetésben. Így rajtol a mezőny Monzában.
Who wants to see a starting grid? Anyone? 😉
— Formula 1 (@F1) September 10, 2022
How we're lining up for Sunday's race at Monza 👇#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/7AZ7xDhoRS
Az olasz pálya különös felújításon ment keresztül. Általános, hogy bizonyos időközönként a pályák felületét lecserélik. A használattól egyrészt kopik az aszfalt mikroérdessége, amitől csökken a tapadás, ez az egyik oka a kopófelület cseréjének. A másik ok a terhelés, amit a versenyautók hoznak létre főként a kanyarokban oldalirányban és a féktávokon. Elsőre talán meglepő lehet, hogy a Forma–1-es autók hasonló terhelést jelentenek az aszfaltcsíknak, mint az 5,3 t-s versenykamionok (nagy leszorítóerő miatt nagyobb gyorsulások-lassulások). Az aszfalt nagyjából úgy „gyűrődik” össze a féktávokon, mint amikor futás után a szőnyegen próbálunk megállni (vagy ahogy ezt Tom tette Jerry kergetése közben).
A monzai alakulat úgy döntött, hogy bizonyos kanyarokban csak az ideális ív aszfaltcsíkját cserélik ki, tehát nem a versenypálya teljes szélességében, hanem nagyjából 4 méter szélességben. Ez érdekes helyzeteket hozhat, amikor két autó egymás mellett megy bele egy kanyarba különböző tapadási körülmények között.