Elmaradt a bajnokavatás, Sergio Pérez nyert az őrült szingapúri futamon

GettyImages-1429656572
2022.10.02. 17:24
Sergio Pérez futott be elsőként az őrült Szingapúri Nagydíjon, másodikként Charles Leclerc, a harmadik pozícióban Carlos Sainz érkezett. Verstappen csak a 7. lett, így a bajnokavatás ma elmaradt.

A Szingapúri Nagydíj 2019 után tért vissza a Formula–1 vérkeringésébe. A mai nap kérdése az volt, hogy vajon kétszeres világbajnokká avanzsál-e Max Verstappen, vagy a bajnokavatás még várat magára.

A hétvége a szabályok át- vagy át nem hágásáról is szólt. A Red Bull és az Aston Martin csapatát azzal vádolják, hogy a 2021-es szezonban túllépték a költségsapkát, persze ezt ők tagadják. Feltehetően egy pénzügyi csata indul meg, mert amennyiben kiderül, hogy a hír igaz, úgy az akár Verstappen 2021-es világbajnoki címébe is kerülhet, és befolyásolhatja a 2022-es szezont is.

A szombati időmérő alapján a címvédésre nem sok esély volt, ugyanis Max Verstappen pole pozíciót érő körében a Red Bull üzemanyag-spórolás miatt a bokszba hívta a holland pilótát, így Charles Leclerc idén kilencedik alkalommal indulhatott az élről. A második helyről Sergio Pérez, a harmadikról az ismét remeklő Lewis Hamilton rajtolhatott. Verstappen csak a nyolcadik rajtpozícióból várhatta a piros lámpák kialvását.

A szingapúri verseny eddig mindig tartogatott meglepetéseket, ez idén sem volt másképp. Hatalmas monszuneső zúdult a pályára a rajt előtt, így a rajtprocedúrát az eredeti induláshoz képest a versenyigazgatóság 15 perccel eltolta. Majd az FIA megerősítette, hogy a körülmények továbbra sem alkalmasak a versenyzésre, így a felvezető kört az eredeti induláshoz képest 1 óra és öt perccel későbbre időzítette.

Az esős futam és az eltolt rajt ténye az előre bekészített stratégiákat mind borította annak ellenére, hogy az időjárás-előrejelzések a mai napon 90%-ban esőt jeleztek. Senki sem várhatta magabiztosan a nedves körülményeket, de mindenki tudta, hogy száradó aszfaltnál egy esetleges SC- és VSC-fázissal hatalmasat lehet szakítani. További aggasztó tény volt, hogy a mezőny új köztes esőgumikban már nem bővelkedett a szombati esős harmadik szabadedzés és időmérő után. Így a gumik megfelelő menedzselése is kiemelkedő fontosságú volt a futamra.

A tervezett rajt előtt fél órával zöldre váltott a bokszutca lámpája, az autók a pályára hajthattak, hogy felmérjék a körülményeket. Az aszfalton extrém mennyiségű víz volt, így sokan az intermediate gumikat sem tartották ideálisnak a rajthoz, viszont esőutánpótlásra már nem volt kilátás.

A vártnál később, de végül elrajtolt a 61 körös Szingapúri Nagydíj. A mezőny kivétel nélkül a köztes esőgumikon rajtolt, az időjárási előrejelzést tekintve a stratégáktól ez bizonyult a legészszerűbb választásnak.

Pérez zseniális rajtot fogott, elsőként fordult el, a mexikói így igen korán indulhatott a szombaton beígért szingapúri győzelemért.

Hamilton próbált Sainz ellen védekezni, azonban a brit lecsúszott a pályaívről, végül a negyedik helyre jött vissza. Verstappen beragadt a rajtnál, négy pozíciót vesztve a 12. helyre csúszott vissza. A holland azonban nem adta fel, gyorsan megkezdte a pozíciók visszaszerzését, a harmadik körben már a kilencedik helyen állt.

A DRS használata esős körülmények között nem megengedett, ennek ellenére Charles Leclerc közel egy másodpercre közelítette meg Sergio Pérezt. A monacói volt a leggyorsabb a pályán, célja egyértelműen az első hely visszaszerzése volt.

Nicholas Latifi Csou Kuan-jüvel ért össze, az incidensért egyértelműen Latifi felelt, végül az eset biztonsági autós fázist eredményezett.

Az SC összerázta a mezőnyt, a kerékcsere lehetőségével a kilencedik körben azonban senki sem élt. A mezőny még utol sem érte magát, de a biztonsági autó kihajtott a pályáról, ismét szabad volt a verseny. Verstappen rögtön levadászta Vettelt, így a holland címvédő már a nyolcadik helyen volt. Fernando Alonso már nem volt könnyű falat a holland világbajnok számára, körökön keresztül nem sikerült előzési pozícióba kerülnie a spanyol kétszeres világbajnokhoz képest.

Az extrém páratartalom miatt a pálya extrém lassan száradt, de többen jelezték versenymérnöküknek, hogy közel lehet a köztes esőgumik slick gumikra váltása, ugyanis több száraz ív is volt már az aszfaltcsíkon. Alonso és Verstappen ennek pont az ellenkezőjét erősítette meg a csapatnak. Szerintük még túl korai lenne a száraz pályás gumikkal a pályára hajtani.

A 22. körben Fernando Alonso motorprobléma miatt a pálya szélére húzódott, VSC-szakasz vette kezdetét, ez többekre is nyomást helyezett a slick gumikra váltás tekintetében.

George Russell vállalta először a kockázatot, a fiatal brit közepes keverékekre váltott. Pár kanyar elteltével a tapadás teljes hiányát jelezte Russell a csapatrádión, de a Mercedes tudta, ha sikerül a pályán tartania az autót, Russell a futam végéig is elmehet ezekkel az abroncsokkal, ami hatalmas potenciál pontszerzés szempontjából.

Alexander Albon a 26. körben a falnak csapódott, ismét VSC-fázis vette kezdetét, pár kanyar múlva már ismét verseny volt a pályán, a potenciális kerékcserék is elmaradtak.

Néhány kör elteltével az Alpine-nál ismét technikai meghibásodás lépett fel, Esteban Ocon versenye is véget ért, újra VSC-szakasz lépett érvénybe, azonban senki sem vállalta be a száraz pályás abroncsokra váltást.

A 33. körben Lewis Hamilton a 8-as kanyarban a falnak csapta a Mercedest, a brit azonban tovább tudott menni, az első szárnya viszont megtört.

George Russell közepes gumijai lassan elkezdtek működni, a brit folyamatosan lila szektorokat autózott, így a többi csapat is kilátásba helyezte a száraz pályás abroncsokat. Charles Leclerc és a Ferrari reagált elsőként, a 34. körben a monacói a bokszba hajtott, és slickekre váltott. A Red Bull egy körrel később reagált a Ferrari kiállására, Pérez is közepesekre váltott.

A 36. körben Cunoda Juki a falba rakta az Alpha Taurit, a biztonsági autó a pályára hajtott. A teljes mezőny száraz pályás gumikra váltott.

A verseny ismét aktív volt, amikor elindult a 38 perces visszaszámláló. Verstappen előzési pozícióba került Norrishoz képest, a brit kissé a nedves ívre terelte a címvédőt, így Verstappen azonnal tapadást vesztett, és a bukótérbe csúszott. Tovább gyűltek az események; Russell jobb hátsó defektet kapott a verseny utolsó fél órájában. A fiatal britnek sikerült a bokszutcába hajtania új abroncsokért.

A versenyigazgatóság a DRS-zónákat aktiválta, így Leclerc előtt volt a lehetőség, hogy üldözőbe vegye az élen Pérezt. A monacói kivárt az előzéssel, Pérezt folyamatosan nyomás alatt tartotta. Pár kör elteltével már Leclerc került hátrányba, folyamatosan hibázott, és DRS-távolságon kívülre került az élen autózó mexikói pilótától.

Sergio Pérez futott be elsőként az őrült Szingapúri Nagydíjon, másodikként Charles Leclerc, a harmadik pozícióban Carlos Sainz. Hiába Verstappen mai menetelése, a bajnokavatása elmaradt.

Futam utáni interjúk:

Sergio Pérez:

Végig kontrolláltam a futamot, iszonyat nehéz volt ez a verseny. Az utolsó körök nagyon izgalmasak voltak. Én mindent beleadtam, hogy megnyerjem ezt a versenyt. Vizsgálnak jelenleg, ezért dolgoztam ki ekkora előnyt az élen. Nem tudom, mi lesz.

Charles Leclerc:

A rajtom nem volt jó sajnos, utána nagyon nehéz versenyem volt. Nyomtam végig, ez egy nagyon nehéz verseny volt. Fizikailag is rám fér a töltődés, alszom egy nagyot, és utána minden rendben lesz.

Carlos Sainz:

Nagyon kemény volt ez a verseny. Nem igazán tudtam felvenni a ritmust, végig szenvedtem az autóval. Ez most a harmadik helyre volt elég, végül is nem hibáztam, célba értem. A csapatnak ez egy jó eredmény. Őrületesen lassan száradt a pálya, nagyon csúszkáltunk, nagyon egyedi körülmények voltak.

Jövő héten a Japán Nagydíjjal jelentkezünk, Szuzukában akár Max Verstappen bajnokavatása is megtörténhet.

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

* Sergio Pérezt a versenyigazgatóság a futam után vizsgálja, és esetlegesen szankcionálja, ugyanis a safety car szakasz vége felé a mexikói már tempót diktált, ami a szabálykönyv szerint nem megengedett. Így a végeredmény a futam után még módosulhat.