Miklós
-7 °C
2 °C

Televíziók versenye a futball-vb közvetítéséért

2005.06.09. 13:27
A pontosan egy év múlva kezdődő németországi labdarúgó-világbajnokság sugárzási jogaira biztosan pályázik az MTV, de mivel a közszolgálati csatornák már nincsenek előnyben, akár a Sport1-en és az RTL Klubon is lehetnek a meccsek.
Egy év múlva, 2006. június 9-én kezdődik Németországban a 18. labdarúgó-világbajnokság, de az Index fórumán a szurkolók már arról vitáznak, melyik riportert szeretnék hallgatni a tévéközvetítések alatt. Egyelőre viszont még azt sem tudni, melyik magyar csatorna sugározza a mérkőzéseket.

Az új felállásból kimaradt az MTV

Az eddigi vb-kről kivétel nélkül csak a Magyar Televízió (MTV) adott élőben mérkőzést, ám az utóbbi években a klubfutballt és a magyar válogatott meccseit is más csatornák közvetítik. A Sport1 TV a nívós európai bajnokságok és a magyar bajnoki találkozók mellett sokszor adott külföldi vb-selejtezőket, az RTL Klub a válogatott meccsek és szintén a hazai bajnokság, míg a Viasat3 a Bajnokok Ligája közvetítője.

"Az MTV szeretné sugározni a foci vb-t, ez ügyben meg is tette a szükséges lépéseket. Ez azonban még nem a hivatalos pályázat, csak jelezzük, hogy közvetítenénk az eseményt" - mondta az Indexnek Havas Judit, a köztévé sportosztályának főszerkesztő-helyettese. "Régebben a közszolgálati csatornák előnyben voltak a kereskedelmiekkel szemben, de amióta a reklámcégek értékesítik a sportesemények közvetítési jogait, más a helyzet. A németországi vb joga a svájci Infront-é, amely a tavalyi kézilabda Eb-t is birtokolta. Az Infronthoz hasonló cégeket pedig kizárólag a közvetítésre tett pénzbeli ajánlat érdekli - mondta Havas".

Megállapodás még nem köttetett az Infront és az MTV között, de Havas nem aggódik emiatt, mert a 2002-es vb sugárzási jogait is csak 2001 decemberében szerezték meg.

A Sport1-nek nagy falat, de

A Sport1 a világbajnokságról még nem közvetített élőben, de főszerkesztője, Máté Pál szerint "nem lehet kizárni", hogy a 2006-os vb-ről ad mérkőzéseket. "Hivatalos lépések még nem történtek az ügyben, hiszen még a magyar válogatottnak is van esélye a részvételre, és ez nagyban befolyásolná a körülményeket" - indokolt Máté.

"A sporttévének az egész sorozat közvetítése megfizethetetlennek tűnik, mert a jogdíj irgalmatlanul magas, de ha a magyarok is kijutnának, lehet hogy reklámbevételekből sikerülne finanszírozni - tájékoztatott a lehetőségeikről a főszerkesztő. - Elképzelhető viszont, hogy nem az összes találkozót adnánk le, vagy nem mindet élőben, hiszen többször előfordult, hogy hazai bajnoki futballmeccset vagy válogatott találkozót, miután az RTL Klub élőben adta, mi felvételről".

A módszer valóban bevált a két csatorna között, a múlt szombati Izland-Magyarország vb-selejtező még aznap, egy késő esti időpontban látható volt a Sport2-n is.

RTL Klub: nem nyilatkoznak

Az RTL Klubtól Héder Barna főszerkesztő nem akart segíteni vb-közvetítés ügyben, és Kolosi Péter programigazgatóhoz irányított, aki azonban ebben a témában semmit nem volt hajlandó nyilatkozni.

Mivel a Viasat3-től a BL-meccsek utazó riportere, Hajdú B. István már korábban megerősítette, hogy minden bizonnyal nem fogják közvetíteni a vb-t, csak a TV2 maradt. Ők az 1997-es, emlékezetes magyar-jugoszláv vb-pótselejtező óta egyszer adtak futballt (a már Lothar Matthäus vezette válogatott "kaiserslauterni csodáját"), és megkeresésünkre azt mondták, még nem döntött a csatorna vezetése a 2006-os eseményről.

A fentiekből kiderül, egy évvel a vb-rajt előtt még legalább kettő, de inkább három magyar csatorna verseng a jogokért. Az Infront nevű médiacéghez kell pályázatot benyújtani, ugyanis ez a vállalkozás vette meg a FIFA-tól (Nemzetközi Labdarúgó Szövetség) a világbajnokság európai közvetítési jogait. Versenytárgyaláson derül ki, melyik adó közvetíthet, de a döntésre még jóideig várni kell.

Az Infront óvatos

Megpróbáltuk kideríteni, melyik magyar csatornák jelentkeztek a vb-közvetítési jogokért, illetve, hogy jelentkezett-e már Magyarországról valaki. "Nem kommentálhatom, hogy folynak-e tárgyalások magyarországi televíziókkal, és azt sem, hol tartanak az esetleges megbeszélések" - mondta Suzie Parish, az Infront egyik médiaértékesítési menedzsere.

"Mindenképp földi sugárzású, szabadon elérhető csatornáknak kell megszerezniük a jogokat - folytatta Parish. - A cél, hogy minél több nézőhöz eljusson az esemény, ez a FIFA egyik fő szempontja." Elmondta, követniük kell bizonyos "FIFA-irányvonalakat", de hogy ezek pontosan mik, arról nem beszélt bővebben. Kiderült viszont, a jogok odaítéléséről az Infront, és nem a FIFA dönt.

Háromszázmillió eurót fizettek

A cég még 2003-ban vette meg a jogokat háromszázmillió euróért (körülbelül hetvenötmilliárd forint) a csődbe ment Kirch AG-től, amely korábban értékesítette a világbajnokságok közvetítését. Az Infrontot az 1974-ben a német válogatottal világbajnok Günter Netzer vezeti.

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!