Mária
-7 °C
3 °C

Gatyára vetkőztettek a stadionnál ezer hollandot

2006.06.19. 13:42
A pénteki Hollandia – Elefántcsontpart meccsen több mint 1000 holland szurkolót vetkőztettek alsógatyára, ugyanis a nemzeti színben pompázó tiroli nadrágjukon a Bavaria felirat volt olvasható. A holland bíróság szerint a szurkolók dolga eldönteni, hogy mit vesznek föl. A FIFA ezt a véleményt csak részben osztja.

Az elmúlt néhány hónapban mintegy negyedmillió holland szurkoló vásárolt magának narancssárga tiroli nadrágot, amit a nemzeti válogatott minden világbajnoki mérkőzésén viselnek. A pénteki Hollandia - Elefántcsontpart meccsen is ebben az öltözékben jelentek meg, a FIFA képviselői azonban nem voltak elragadtatva tőle, írja a Guardian. A nemzeti színű tiroli nadrágon egy holland sör, a Bavaria neve szerepel. A probléma ezzel mindössze annyi, hogy a Bavaria gyártója nem szponzorálja a foci világbajnokságot.

Így eshetett meg a vébé eddigi legszürreálisabb incidense: a stuttgarti stadion illetékesei levetették a holland szurkolók tiroli nadrágját, akik ezért kénytelenek voltak a hollandok 2-1-es győzelmét alsógatyában megtekinteni. „Kidobatták a nadrágokat a szemétbe” – mondta Peer Swinkels, Hollandia második legnagyobb sörgyártó cége, a Bavaria elnöke. „A szurkolóknak a stadionba érkezéskor bele kellett dobálni a nadrágokat egy nagy konténerbe. A FIFA képviselői azt állították, hogy a meccs után visszakapják, a konténer azonban tömve volt szeméttel, így a legtöbben nem vesződtek a visszaszerzéssel. Megértem, hogy a FIFA védeni akarja szponzorait, ez mégis elég furcsa” – tette hozzá Swinkels.

A szponzorokon múlott

A több mint 1000 holland szurkoló gatyára vetkőztetése azt bizonyítja, hogy a FIFA felesleges köröket fut a világbajnokság szponzorainak érdekeiért, amivel ráadásul a szurkolók életét nehezíti, írja a Guardian. A FIFA ennek ellenére úgy véli, helyesen járt el, hiszen fel van jogosítva, hogy megvédje saját magát a „rejtett marketinges” módszerektől.

A FIFA közölte, hogy 6 beszállítója és 15 hivatalos partnere - köztük a Yahoo, a McDonald's és az amerikai Budweiser sör gyártója – 700 millió eurót (majdnem 200 milliárd forintot) költött. A FIFA szerint a támogatók pénze nélkül nem is lehetett volna megrendezni a vébét.

Ingben, gatyában

„Ez hihetetlen” – mondta a hollandoknak szurkoló Sjoerd Schreurs, aki szintén alsógatyában nézte végig a pénteki meccset. „25 percig álltam sorban, hogy bejussak. Mikor végre sorra kerültem, azt mondták, így nem mehetek be a stadionba. Levettem a nadrágomat, és kiadtam a kerítés túloldalán váró barátaimnak. Az egyik őr azonban észrevette, és végül el is kobozta tőlük” - mesélte. A 33 éves szurkoló mégis szerencsésnek tartja magát, mert éppen egy viszonylag hosszú póló volt rajta.

Szabad az öltözet

A narancssárga tiroli nadrág ötletgazdája a sörgyár elnöke, aki még tavaly álmodta meg a szurkolók praktikus öltözetét: 12 korsó Bavaria sör elfogyasztása után mindössze 8 euróért (alig több, mint 2000 forintért) lehetett hozzájutni a holland nemzeti szimbólumként ismert oroszlánfarokkal díszített, és két extra, sörtárolásra alkalmas zsebbel ellátott nadrághoz.

A holland labdarugó szövetség hivatalos szponzora, a szintén sörgyártó Heineken sem értékelte az ötletet, ezért bírósághoz fordult. A holland bírák azonban úgy határoztak, hogy minden szurkoló szabadon eldöntheti, milyen ruhát hord.

A sörgyár elnöke levélben fordult a FIFA elnökéhez, Sepp Blatterhez, melyben azt kérdezte, hogy a szerdai Hollandia – Argentína meccsen is le fogják-e vetkőztetni a holland szurkolókat. „Mióta határozhatja meg egy szponzor, hogy mit viselhetnek a szurkolók?” – áll a levélben. Swinkels kiemelte azt is, hogy „a narancssárga öltözet Hollandia nemzeti öröksége”.

A tévé a lényeg

„A szponzorok óriási összegeket fizetnek ki azért, hogy a tévében látható legyen a termékük. Ha azon kapják az embereket, hogy nem a megfelelő márkájú üdítőt isszák, az nem sokat ér számukra. Ezzel a közvéleménynek is tisztában kéne lennie, és persze oda kéne figyelni az arányokra is” - véli Mr Currie, egy sport marketing ügynökség igazgatója.

Múlt héten csütörtökön az angol szurkolókat kényszerítették, hogy a bejáratnál adják le Nike ruháikat, mikor csapatuk Trinidad és Tobago ellen játszott. A döntés oka hasonló volt: a Nike riválisa, az Adidas a vébé hivatalos szponzora. A FIFA azonban vasárnap tagadta, hogy elkobozták volna a Nike ruhákat.

„Nem léteznek külön, az öltözködésre vonatkozó szabályok a világbajnokság kereteiben. A látogatók nyugodtan viselhetik ruháikat, legyen azon reklám, vagy bármiféle felirat” – nyilatkozta a FIFA szóvivője. Hozzátette azonban, hogy ez kizárólag az egyéni látogatókra vonatkozik, nem csoportokra.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Egzotikus élmények!

Amiről eddig álmodni sem mert. Luxus nyaralás, a világ legcsodálatosabb tengerpartjain.