Gatyára vetkőztettek a stadionnál ezer hollandot
További Futball cikkek
- Nem Szoboszlai bűne a Liverpool vesszőfutása, az egész csapat padlót fogott
- Kerkez Milos a piros lapjáról: Kezd elpuhulni a futball
- A Liverpool csapatkapitánya lehordta a csapattársait a fájdalmas vereség után
- Többmeccses eltiltást kaphat Kerkez Milos, csapata fellebbez a piros lapja ellen
- Pakson nincs válságstáb, ha sikerül kiegyenesedni, még szép is lehet a zárás
Az elmúlt néhány hónapban mintegy negyedmillió holland szurkoló vásárolt magának narancssárga tiroli nadrágot, amit a nemzeti válogatott minden világbajnoki mérkőzésén viselnek. A pénteki Hollandia - Elefántcsontpart meccsen is ebben az öltözékben jelentek meg, a FIFA képviselői azonban nem voltak elragadtatva tőle, írja a Guardian. A nemzeti színű tiroli nadrágon egy holland sör, a Bavaria neve szerepel. A probléma ezzel mindössze annyi, hogy a Bavaria gyártója nem szponzorálja a foci világbajnokságot.
Így eshetett meg a vébé eddigi legszürreálisabb incidense: a stuttgarti stadion illetékesei levetették a holland szurkolók tiroli nadrágját, akik ezért kénytelenek voltak a hollandok 2-1-es győzelmét alsógatyában megtekinteni. „Kidobatták a nadrágokat a szemétbe” – mondta Peer Swinkels, Hollandia második legnagyobb sörgyártó cége, a Bavaria elnöke. „A szurkolóknak a stadionba érkezéskor bele kellett dobálni a nadrágokat egy nagy konténerbe. A FIFA képviselői azt állították, hogy a meccs után visszakapják, a konténer azonban tömve volt szeméttel, így a legtöbben nem vesződtek a visszaszerzéssel. Megértem, hogy a FIFA védeni akarja szponzorait, ez mégis elég furcsa” – tette hozzá Swinkels.
A szponzorokon múlott
A több mint 1000 holland szurkoló gatyára vetkőztetése azt bizonyítja, hogy a FIFA felesleges köröket fut a világbajnokság szponzorainak érdekeiért, amivel ráadásul a szurkolók életét nehezíti, írja a Guardian. A FIFA ennek ellenére úgy véli, helyesen járt el, hiszen fel van jogosítva, hogy megvédje saját magát a „rejtett marketinges” módszerektől.
A FIFA közölte, hogy 6 beszállítója és 15 hivatalos partnere - köztük a Yahoo, a McDonald's és az amerikai Budweiser sör gyártója – 700 millió eurót (majdnem 200 milliárd forintot) költött. A FIFA szerint a támogatók pénze nélkül nem is lehetett volna megrendezni a vébét.
Ingben, gatyában
„Ez hihetetlen” – mondta a hollandoknak szurkoló Sjoerd Schreurs, aki szintén alsógatyában nézte végig a pénteki meccset. „25 percig álltam sorban, hogy bejussak. Mikor végre sorra kerültem, azt mondták, így nem mehetek be a stadionba. Levettem a nadrágomat, és kiadtam a kerítés túloldalán váró barátaimnak. Az egyik őr azonban észrevette, és végül el is kobozta tőlük” - mesélte. A 33 éves szurkoló mégis szerencsésnek tartja magát, mert éppen egy viszonylag hosszú póló volt rajta.
Szabad az öltözet
A narancssárga tiroli nadrág ötletgazdája a sörgyár elnöke, aki még tavaly álmodta meg a szurkolók praktikus öltözetét: 12 korsó Bavaria sör elfogyasztása után mindössze 8 euróért (alig több, mint 2000 forintért) lehetett hozzájutni a holland nemzeti szimbólumként ismert oroszlánfarokkal díszített, és két extra, sörtárolásra alkalmas zsebbel ellátott nadrághoz.
A holland labdarugó szövetség hivatalos szponzora, a szintén sörgyártó Heineken sem értékelte az ötletet, ezért bírósághoz fordult. A holland bírák azonban úgy határoztak, hogy minden szurkoló szabadon eldöntheti, milyen ruhát hord.
A sörgyár elnöke levélben fordult a FIFA elnökéhez, Sepp Blatterhez, melyben azt kérdezte, hogy a szerdai Hollandia – Argentína meccsen is le fogják-e vetkőztetni a holland szurkolókat. „Mióta határozhatja meg egy szponzor, hogy mit viselhetnek a szurkolók?” – áll a levélben. Swinkels kiemelte azt is, hogy „a narancssárga öltözet Hollandia nemzeti öröksége”.
A tévé a lényeg
„A szponzorok óriási összegeket fizetnek ki azért, hogy a tévében látható legyen a termékük. Ha azon kapják az embereket, hogy nem a megfelelő márkájú üdítőt isszák, az nem sokat ér számukra. Ezzel a közvéleménynek is tisztában kéne lennie, és persze oda kéne figyelni az arányokra is” - véli Mr Currie, egy sport marketing ügynökség igazgatója.
Múlt héten csütörtökön az angol szurkolókat kényszerítették, hogy a bejáratnál adják le Nike ruháikat, mikor csapatuk Trinidad és Tobago ellen játszott. A döntés oka hasonló volt: a Nike riválisa, az Adidas a vébé hivatalos szponzora. A FIFA azonban vasárnap tagadta, hogy elkobozták volna a Nike ruhákat.
„Nem léteznek külön, az öltözködésre vonatkozó szabályok a világbajnokság kereteiben. A látogatók nyugodtan viselhetik ruháikat, legyen azon reklám, vagy bármiféle felirat” – nyilatkozta a FIFA szóvivője. Hozzátette azonban, hogy ez kizárólag az egyéni látogatókra vonatkozik, nem csoportokra.