Máté, Mirella
10 °C
13 °C

Milliárdokat költ a csúcsfutballra a Digisport

2010.07.23. 11:42 Módosítva: 2010-07-23 15:03:40
Az Eurosport elveszítette az angol focit, viszont több németet ad. A Digisport a legdrágább közvetítési jogokat szerezte meg, a Sport1-en csak a spanyol bajnokság maradt, illetve a magyar és a hollandok Dzsudzsák Balázzsal.

Jelentősen megerősödve várja a romániai gyökerű Digi Tv sportcsatornája, a Digisport az európai futballszezon augusztusi rajtját: a csatorna megszerezte három évre az angol Premier League közvetítési jogait. Már eddig is adott a világ legtöbbre értékelt bajnokságából meccseket, de mostantól a kizárólagos jog az övé Magyarországon, illetve Romániában és Szlovákiában.

Információink szerint a Digisport három évre, a három országra közel 25 millió eurót, azaz több mint 7 milliárd forintot fizetett a jogokért.

Ennyit nem is ér

„Az Eurosport mindenképpen meg akarta tartani a jogot, benne is volt az üzleti elképzeléseiben, de vállalhatatlanul nagy kockázatot jelentett volna, ha a licitben tartani próbálja azt a pénzt, amiért végül elkelt az angol foci. Sem összegekről, sem nagyságrendekről nem tudok nyilatkozni, ezt csak a francia központban tudják” – mondta Szabó Gábor, az Eurosport vezető kommentátora.

Úgy tudjuk, hogy a Eurosport utolsó ajánlata 15 millió euró körül volt, a csatorna szakemberei szerint ennél több licencdíjat egyszerűen nem lehet kigazdálkodni még az angol fociból sem a közép-európai piacon. A Digi Tv ajánlatának irrealitását jól jellemzi, hogy három éve a három országra kiterjedő jogokért még csak 7 millió eurót fizettek.

Az Eurosport2 a Bundesligával vigasztalódott, heti öt meccset ad és hétfő este egyet a másodosztályból. Idén a Eurosport2 még átadott több német meccset is a Diginek, az új szezonban erről már szó sem lehet: a Eurosport ugyanis állítólag azért volt ilyen nagylelkű a Digivel, mert megállapodtak, hogy cserébe a román cég nem is licitál a Premier League-re. Ezt az ígéretét egyébként be is tartotta, mivel az angol foci jogait végül egy teljesen ismeretlen, nemrég létrehozott román cég kapta meg, amely azután rögtön tovább is adta azokat a Diginek.

A Digi és a Eurosport között a trükk miatt egyelőre fagyos a viszony, de végleg nem veszett össze a két cég, hiszen a Eurosport függ a Digitől: a térségben a szolgáltató rendszerén keresztül 2,5 millió háztartásba jut el a Eurosport és a Eurosport 2.

A Digi nem csak az angol bajnokságot kaparintotta meg, a Bajnokok Ligája sugárzása is három országra érvényes, egy fordulóból minimum két, maximum négy meccset adnak. Az Európa Ligából is a csatornához kerül egy mérkőzés. Sőt az olasz bajnokság is a Digi Sporton lesz.

„Öt vagy hat angol meccset fogunk közvetíteni egy héten, az olaszoknál öt időpont van. Ritkán ütközhet a kettő, megpróbáljuk majd a legjobb döntést hozni. A helyzetet csak az nehezíti, hogy az olaszok a távol-keleti piacnak szeretnének megfelelni, ezért vasárnap fél egytől is lesznek meccsek. És mivel Ázsiában is a nagy csapatokra kíváncsiak az emberek, értelemszerűen valamelyik nagy csapat ebben a nem könnyű időpontban lesz kénytelen pályára menni” – mondja a Digisport megbízott főszerkesztője, Lózs István.

A Bajnokok Ligája meccsei közül a Tv2 keddenként továbbra is elsőként választhat, és a döntő is nála van. A Digi Sport pozíciói elég bizonytalanok a BL-re, mivel a liga szponzorai elégedetlenek a sportcsatorna lefedettségével. A Digi Sport ugyanis csak a Digi 800 ezer háztartásba elérő hálózatán, a 35 ezer előfzetővel rendelkező Antenna Digitalon, illetve a párezer előfizetővel rendelkező Hello HD kínálatában található meg.

Az UEFA-val kötött szerződés szerint egyébként a lakosság felét kellene elérnie a sportcsatornának, de jelenleg alig 20 százalék az adó elméleti lefedettsége, ráadásul a szponzorokat külön zavarja, hogy a nagy vásárlóerővel rendelkező fővárosban alig van előfizetője a Diginek.

A DigiSport ennek ellenére megszerezte a legjobb jogokat, a konkurens SportTv-n (Sport1, Sport2) mostantól csak a spanyol és a francia bajnokságot lehet követni a komolyabbak közül, illetve a magyart, amiért a Digi folyamatos licitálása miatt végül majdnem négymilliárdot fizet ki a csatorna három év alatt. Itt lesz továbbra is a holland és a skót bajnokság is.

Terjeszkedjenek, hogy életben maradjanak

A Teszári Zoltán romániai magyar milliárdos érdekeltségi körébe tartozó tévés cég évek óta agresszíven terjeszkedik a magyar piacon, annak ellenére, hogy a két nagy hazai szereplő, a UPC és T-Home nyíltan próbálja akadályozni előretörését.

A piaci harc hátrányosan érinti a futballrajongókat: a UPC illetve a T-Home kábeltévés szolgáltatási területén akkor sem tudnák nézni a DigiSport közvetítéseit, ha akarnák. (Illetve kizárólag akkor, ha átállnak a Digit Tv műholdas rendszerére.) Míg a T-Home fölveszi szolgáltatási portfoliójába a UPC sportcsatornáit (Sport1, Sport2, SportM), addig a DigiSport kizárólag a Digi Tv szolgáltatásában elérhető.

A Digi viszont úgy látja, hogy éppen a sportközvetítések révén tud leghatékonyabban terjeszkedni. A cég már többször is kínált irreálisan magas összegeket közvetítési jogokért: az évi párszázmilliót érő magyar első osztály árát egymilliárd fölé tornázta, majd végül mégis alulmaradt a SportTv-vel szemben, mert a UPC csatornája él elővásárlási jogával. Tavasszal sokáig úgy tűnt, hogy az anyagi nehézségekkel küzdő Magyar Televíziótól a Digi tudja megvásárolni a dél-afrikai futballvébé jogait is, de a köztévé kuratóriuma végül úgy határozott, hogy nem adja el.

Megnyerte, de nem fizet?

Úgy tudjuk, hogy a Digi, illetve a hozzá kapcsolható kis román cég hiába nyerte már meg tavaly év végén a Premier League jogait, még május végén sem fizette ki a beígért díjat, mivel állandó pénzhiánnyal küzd.

Az Index információi szerint a Premier League jogainak 25 millió eurós megvásárlása miatt a Digi újabb tőkeemelésre kényszerült, a cég egy amerikai kockázatitőke-alaptól újabb 125 millió eurós tőkeinjekciót kapott 2010 elején. A cégnek szüksége is volt a tőkeinjekcióra: a folyamatos terjeszkedés ugyanis óriási pénzeket emészt fel, a cég a magyar piacon híresen későn fizet, volt idő, hogy még az új előfizetők toborzása is leállt, mivel nem tudtak fizetni a dekódereket gyártó cégnek.

A terjeszkedés mellett gondot okoz az is, hogy a gyors növekedés közben nem sikerült egy sor új befektetés üzleti modelljét kidolgozni: veszteséges a magyar Digi Sport, mert a Digi hálózatán kívül csak nagyon kis szolgáltatóknál fogható, reklámot hoszzú ideig nem is értékesítettek a csatornánál.

A Digi egész Közép-Európában spórol: információink szerint havi 8 millió dollárt takarít meg azzal, hogy Szlovákiában, Csehországban, Magyarországon, Romániában, Szerbiában és Horvátországban is felmondta szerződését 2009 végén a Music Televisiont (MTV-t), a Vivát és a Comedy Centralt készítő MTV Networksszel úgy, hogy közben az előfizetési díjak nem csökkentek. Magyarországon a spórolás részeként saját gyártásba kerültek január 1-jétől a Digi Sport műsorai, amiket eddig a Story Tv-t fenntartó Sanoma készített.