Luca, Ottilia
2 °C
5 °C

Nagyobb lehet, mint Valentino Rossi

Marc Marqueznél fiatalabb MotoGP-bajnok még nem volt, de a 20 éves spanyolra nem csak emiatt várhat óriási jövő a motorversenyzésben. Akkor ült először motorra, amikor Rossi az első címét nyerte, de már olyan magabiztossággal ütközik, mintha évek óta a legjobbakkal menne. Egyedi stílusa és szokatlanul agresszív versenyzése mellett örök mosolya miatt is azonnal a szurkolók egyik kedvence lett.

Négyévesen már motoron

Marc Marquez

1993. február 17-én született Spanyolországban

2008-2010: 125-ös géposztály
46 futam, 10 győzelem
1 vb-cím (2010)

2011-12 Moto2
32 futam, 16 győzelem
1 vb-cím (2012)

2013: MotoGP
18 futam, 6 győzelem
1 vb-cím (2013)

Marc Márquez hatévesen már versenyeken indult, de még csak négyéves volt, amikor elkezdett megismerkedni a motorokkal, akkor kapott ugyanis szüleitől karácsonyra egy minimotort. Több különböző versenyágban is kipróbálta magát, de végül a pályán kötött ki, fel is figyelt rá a korábbi 125-ös világbajnok, Emilio Alzamora.

Hatalmas szerencse volt ez, a munkáscsalád ugyanis nem tudta tovább finanszírozni a kis Marc versenyeit. A spanyol regionális futamokon elért eredményei alapján vitte el a MotoGP legkisebb kategóriájába már 15 évesen Alzamora. Már újoncként remek eredményeket szállított, Doningtonban 15 évesen dobogóra került, de három másik alkalommal is a  legjobb 10-ben végzett.

Második szezonja a KTM-mel még jobbra sikerült, nyolcadik lett a világbajnoki pontversenyben, de kétszer is az első helyről indulhatott. Az igazi áttörést azonban 2010 hozta meg neki, amikor a megszűnő osztrák csapat helyett Derbire váltott.

Az első három futamon két harmadik helyet szerzett, Mugellóban viszont az élen zárt, és annyira ráérzett a győzelemre, hogy sorban öt első helyig meg sem állt. Ezzel ő irányította a világbajnokságot, az idény végéig még ötször nyert, és magabiztosan nyerte első vb-címét, 17 évesen. Még az is belefért, hogy egy sérülés miatt kicsit visszaesett a szezon közepén.  

A 17 futamon megszerzett 12 első rajthely rekord (megosztva Mick Doohannel, bár az ausztrál az 500 köbcentiben érte el). Csak Loris Capirossi 1990-es rekordját nem tudta megdönteni, így továbbra is az olasz maradt a legfiatalabb bajnok a nyolcadliteresek között.

A 125-ösök között sorban öt győzelmével Valentino Rossi szintjére emelkedett, csakhogy az olasz nem 17, hanem 18 évesen tette meg ugyanazt. Rossi 1997-ben 11 futamot nyert, ebben elmaradt tőle a saját 10 győzelmével. Ettől függetlenül ment tovább a Moto2-be.

Ott első szezonjában a második lett, de valószínűleg csak azért, mert az idény hajrájában edzésen nagyot bukott, és szemsérülése miatt már nem indulhatott. Komoly dolog volt, hónapokig szenvedett a látásával, míg végül megműtötték, és 2012 elejére újra százszázalékosan érkezett a szezonkezdetre.  Meg is hódította a kategóriát, simán nyerte a bajnokságot előző évi második helye után, így jöhetett a MotoGP, mindössze 20 évesen.

Berobbant a MotoGP-be

A premierkategóriában a Repsol Honda csapott le rá, és remekül is kezdte a szezont a bajnokság legjobb motorján: az első négy futamon dobogós volt, és már a második, Amerika Nagydíjon megszerezte első futamgyőzelmét, természetesen minden idők legfiatalabbjaként.

Harmadik versenyén, hazai pályán a futamgyőzelemnél is érthetőbben bejelentkezett a címvédő Lorenzónál. A spanyol világbajnokról elnevezett kanyarban rendkívül agresszívan ment Marquez, nekiütközött Lorenzónak, és bár a versenybíróság nem találta szabálytalannak a manővert, melyben egyikük sem esett el, a 2012-es bajnok a futam után nem fogadta el fiatal honfitársa jobbját.

Mugellóban nem ért célba, az volt az egyetlen futam, amit jó nagy bukás miatt feladott, de az a hétvégéje egyébként is pocsékul sikerült. A második edzésen a MotoGP történetének legnagyobb sebességű esését produkálta, amikor 336 kilométer/órás tempónál dobta el a gépet. Megúszta, ugyanúgy, mint a versenyen.

A Katalán Nagydíjon harmadik lett, de Hollandiában ismét nagyot bukott, egy kisujja és egy lábujja is eltört. A rajthoz persze oda tudott állni, így is második lett. A nagy rivális Lorenzo nála is őrültebb és szerencsétlenebb volt, kulcscsontját törte – gyorsan hazarepült Barcelonába, hogy megműtsék, és indulhasson a futamon, hol ötödik lett.

Németországban aztán Lorenzo és Pedrosa szerencséje is végképp elfogyott, előbbi újra ráesett vállára, amiben elmozdult a fémlemez, valamint Pedrosa is eltörte a kulcscsontját: a 26-27 éves sportolók szervezete feladta, egyikük sem állhatott rajthoz, Márquez nyert, így rálépett a vb-hez vezető útra. A sérültek még Laguna Secában is szenvedtek, miközben Márquez ismét győzött, csakúgy, mint utána Indianapolisban és Csehországban – 26 pontra növelte az előnyét. Ez már több volt, mint egy győzelemnyi fór.

„Marquez 20 éves szervezete jobban ellenáll és gyorsabban regenerálódik, ez nagy előny lehet neki a szezonban” – nyilatkozta Kovács Nikolett, magyar motorversenyzőnő a spanyol első bukásai idején. Teljesen igaza lett, valójában tényleg ezzel nyerte meg az ifjú bajnok.

Bravúr lett volna 43 pontot elbukni

A 26 pontból három futammal a vége előtt 43 lett, pedig a silverstone-i futam reggelén ő esett hatalmasat. Kiugrott a válla, ám a 20 éves szervezet ezt is elviselte, visszatették neki, és délután majdnem nyert, Lorenzo legendás küzdelemben, az utolsó kanyarban tudta visszaelőzni – ez volt valószínűleg az évad versenye.

A 43 pont már előrevetítette a világbajnokságot, ám Ausztráliában nagyon könnyelműek voltak csapatvezetői, és a hatalmas előny nagy része odalett. Gumiproblémák miatt 27-ről 19 körösre rövidítették a futamot, illetve köteleztek minden versenyzőt, hogy a 9. vagy a 10. körben cseréljenek motort, ám Márquez ezt a csak a 11. körben tette meg, így kizárták a futamból. Lorenzo nyert, 18-ra faragta a különbséget.

Lorenzo belehúzott, Ausztrália után Japánban, majd az idényzárón Valenciában is nyert, csakhogy a finálén már egy negyedik hely is elég volt Márqueznek a vb-címhez. Végül a 43-ból 4 pont előnye maradt, ennyivel nyerte meg a világbajnokságot. Harmadikként futott be, és ünnepelt.

„Ez volt a leghosszabb verseny mind közül. Nagyon idegesen kezdtem, Jorge jól indult, én pedig nem tudtam, mit is kellene csinálnom, de aztán sikerült lenyugodnom. Nagyszerű volt az egész idény. Egy álmom vált valóra, talán még korábban is, mint vártam, de mindenkinek, a csapattól a szurkolókig hatalmas köszönettel tartozom.”

Márquez a 18 futamból 16-ot fejezett be, mindet a dobogón, legrosszabb eredménye a 3. helye eddig, amivel sikerült bebiztosítania a vb-t. Őrület, mint ahogy az is, hogy Lorenzo hiába nyert meg nála kettővel több versenyt, nyolcat, nem lett bajnok. 8 győzelemmel eddig mindig bajnok lett valaki, de a szezon legjobb, leggyorsabb versenyzője Lorenzo volt – csakhogy nem a legrugalmasabb. Teste többször felmondta a szolgálatot, miközben Marquez 20 éves szervezete ellenállt a legkeményebb eséseknek is, és időre regenerálódott – legalábbis annyira helyrejött, hogy motorra tudjon ülni.

Marquez csodával határos módon csak ujjait törte el a MotoGP történetének valószínűleg legkeményebb, sőt, fizikailag legdurvább szezonjában, amikor a három sztár, Lorenzo, Pedrosa és ő egy új szintre emelte a száguldást és a küzdelmet – ennyi rizikót klasszisok még nem vállaltak, estek-keltek is rendesen, valójában óriási mázli, hogy nagyobb bajuk nem esett.

Rekordok sora

Marquez a maga 20 évével a valaha volt legfiatalabb MotoGP-világbajnok lett, emellett az első újonc bajnok Kenny Roberts 1978-as címe óta. Az Amerikai Nagydíjon a legfiatalabb futamgyőztes vált belőle, de azzal is beírta magát a történelemkönyvekbe, hogy újoncként hat futamot nyert, ráadásul ebből négyet sorban. Sőt, olyan sem volt még korábban, hogy egy újonc kilencszer induljon az élről, pláne nem négyszer egymás után.

Marquez mindössze a negyedik, aki mindhárom kategóriában (125-ös, Moto2, MotoGP) világbajnok lett, ez korábban csak Mike Hailwoodnak, Phil Readnek és az összesen kilencszeres világbajnok Valentino Rossinak sikerült. Az olasz az egyetlen, aki valójában négy kategóriában nyert, mert még a 2000-es évek elején 500 köbcentiben is győzött – ebből lett 2002-ben az 1000 köbcentis MotoGP. Rossi abban az évben nyerte első vb-címét, amikor Márquez legelső motorjának örült a karácsonyfa alatt 1997-ben.

Talán egyetlen dologban nem ő lett a legfiatalabb az idény végére: katari harmadik helyével ugyanis csak a negyedik legfiatalabb dobogós lett Randy Mamola, Eduardo Salatino és Norick Abe után. Viszont azért Katarban is begyűjtött egy rekordot, Freddie Spencer 1982-es leggyorsabb köre után ő lett a legfiatalabb, aki a csúcskategóriában a legjobb kört futotta.

A többszörös 250-es és Superbike-világbajnok Max Biaggit két szempontból is beérte, az olasz mellett ő az egyetlen, aki első négy MotoGP-futamát rendre a dobogón zárta, és Biaggi 1998-as szuzukai győzelme óta ő az első, aki az első két futamából egyet megnyert a nagyok között. Biaggi 15 éve rögtön az első versenyén győzött a királykategóriában.

Marquez a legfiatalabb, akinek mindhárom kategóriában van futamgyőzelme, ezt csapattársától, Dani Pedrosától vette el, míg a címvédő Jorge Lorenzót 2008-as rekordjától fosztotta meg, amikor mostani ádáz riválisa sorban kétszer nyert az idény végén – erre azóta nem volt képes újonc. Rá is tett egy lapáttal, hiszen végül sorban négy győzelemig menetelt.

A 18 futamos világbajnokság végén a már említett 4 ponttal előzte meg a tavalyi bajnok Jorge Lorenzót, ez 1992 óta a legszorosabb végeredmény.

Csak el ne kopjon a könyöke

Mielőtt a MotoGP-be került volna, nagyon sokan úgy gondolták Márquezről, hogy bevállalós, néhol túlzottan agresszív stílusa miatt nagyon sok futamot nem fog majd befejezni – ehhez képest mindössze kettőn nem ért célba, az egyiken bukás miatt, a másikon pedig kizárták.

Persze volt elég balhéja idén így is, az Aragón Nagydíjon hátulról érintette Pedrosa motorját, ami miatt társa óriásit esett, ő 1 büntetőpontot kapott, csakúgy, mint Silverstone-ban, ahol a felvezető kör alatt nem vette figyelembe a sárga zászlót – ezért egyből két büntetőpont járt. Ha összegyűjtötte volna a négyet, a következő futamon a mezőny hátuljáról kellett volna rajtolnia.

Egyedi esetként vizsgálva nem kapott volna külön büntetést a Pedrosával való koccanásért, de úgy ítélte meg Mike Webb versenyigazgató, hogy Márquez túl sokszor versenyzett a határon, és ideje volt, hogy rendre intsék.

Nagyon hasonlóan üli meg a motort, mint Casey Stoner, részben azért, mert ő is Hondán versenyez. Nagyon látványos a stílusa, ahogy bedől a kanyarban, és leér a könyöke az aszfaltra. Már most nagyon jó és gyors. Nagyon erőteljes stílusban versenyez, ami újdonság. Jorge és én klasszikusabb stílust képviselünk, de Márquez teljesen más, mint mi

– mondta még az idény elején, februárban róla a kilencszeres világbajnok Valentino Rossi.

A kanyarokban leérő könyöke pedig legalább annyira a védjegye lett az ifjú spanyolnak, mint az erőszakos stílusa. Persze a könyöke sok versenyzőnek leér, Márquez azonban sokkal hosszabban csúszik azon társainál, és sokkal jobban bedönti a motorját. Éppen ezért a csapata alumíniummal meg is erősítette a ruháját a könyökénél, nehogy kikopjon verseny közben.

Valentino Rossinál is jobb lehet

Akárcsak Kenny Roberts 1978-ban, Márquez is meglehetősen sajátos stílussal mutatkozott be a MotoGP-ben, ennek ellenére már újoncként bajnokok lettek. Roberts a következő két évben megvédte címét, ami nem csak akkor, de ma is bravúrnak számítana. Sőt, ma lenne csak igazán az.

Márquez jobban kezdte MotoGP-karrierjét, mint bármelyik korábbi nagy előd, a jövője tehát még fényesebb is lehet, mint Valentino Rossi eredménylistája.

„Sem két, sem négy keréken nem emlékszem ilyen újoncszezonzra. Még Valentino Rossi 2000-es bemutatkozásának sem volt ilyen jelentősége” – mondta róla a MotoGP- és Forma-1-szakértő Nick Harris. Abban az összes ellenfele és a szakértő újságírók, illetve expilóták is egyetértenek, hogy a spanyolnak egyszerűen nincs gyenge pontja.

Marc Márquezt korai lenne már első világbajnoki címe után a legnagyobbak közé emelni, de tény, hogy ilyen rajtra még senki sem volt képes. Valentino Rossi a legeredményesebb a mostaniak közül, ő összesen 9 vb-címig jutott, ebből 7-et a MotoGP-ben nyert. Nála csak Ángel Nieto (13) és Giacomo Agostini (15) nyert több világbajnokságot. Agostini eredményéről úgy tartják, megdöntethetetlen, a 15 címet úgy hozta össze, hogy egyszerre két kategóriában is indult, Nieto szintén így jutott 13-ig. Futamgyőzelmekben Agostini vezet 122-vel, Rossi második 106-tal.

Nyer annyit, mint Rossi?

  • 891
    Nem
  • 388
    Igen
  • 229
    Többet

Márquez még csak 20 éves, de már háromszoros világbajnok, jövőre pedig újult erővel vághat neki a szezonnak. Azt már bizonyította, hogy egyedi, fura stílusa, agresszív versenyzése ellenére ott a helye a legjobbak között, és hogy a komoly bukások sem tudják megállítani – legalábbis egyelőre. Ami hiányzik a karrierjéből, az a címvédés, ahogy mondják, megnyerni könnyebb, mint megtartani.

A szuperhatékonyság és sikeresség mellett ráadásul Marquez nagyon kedvelhető figura, remek, jókedvű, mosolygós karakter, aki a komoly versenyek után el is tudja engedni magát. Nem egy videó örökítette meg a felszabadult ünnepléseit. Marketingszempontból is tökéletes, kifejezetten jóvágású kölyök, ha továbbra is hozza az eredményeket, szupersztárrá válhat. Akár nagyobb lehet Valentino Rossinál is, bár az még nagyon messze van, de az kijelenthető, ha az olasz utódját kerestük, lassíthatunk, mert az Marc Marquezben megérkezett.

Övé az év előzése is

Laguna Secában, az egész bajnokság legnehezebb, a világ egyik leghíresebb kanyarjában, a Dugóhúzóban 2008-ban Valentino Rossi mutatta be a MotoGP, illetve a motorsport egyik legnagyszerűbb előzését. Öt évvel később ugyanott őt előzték ugyanúgy, természetesen Marc Marquez volt az, aki lemásolta a klassz manővert. A határon, illetve azt átlépve sikerült elmennie neki is Rossi mellett. Az öreg bajnok nem sértődött meg, sőt, gratulált neki.