Olimpia 2004

Káosz és készületlenség Athénban

Hatalmas a lemaradás száz nappal a megnyitó előtt

2004. 05. 05., 11:05 | Frissítve: 2004. május 06., csütörtök 16:58

Száz nappal az olimpia kezdete előtt lesújtó állapotok uralkodnak Athénban: a megnyitó helyszínéül szolgáló stadion tetejét még nem sikerült a helyére tolni, de gondok vannak a maratoni útvonal felújításával is. A görög fővárosban minden elképzelhető helyen építkeznek, de így is lehet, hogy nem készül el a repülőtérre vezető gyorsvasút. Athén az 1996-os aranyolimpia rendezési jogát azért nem nyerte el, mert a NOB félt, hogy a játékokat szülőhazájában csúfolják meg - a görögök bizakodnak, de erre most is meg van az esély. Az Index a helyszínen járt és sikerült megtalálnunk a rést a sokat hangoztatott biztonságon is.

A sofőr kinyúl autója ablakán és feje fölött, egy laza mozdulattal elhajítja a kezében lévő szemetet. Ez a jelenet Athén belvárosában, a délutáni csúcsforgalom kellős közepén játszódott le. A kocsisor egyik oldalán a felbontott útba, néhány méterre tőle pedig az épülőben lévő nagyberuházásba, a városközpontot a tengerparttal összekötő villamosvonalba botlik a járókelő.

Tekintse meg képeinket!
A korántsem idilli kép jól jellemzi a problémákat, amelyekkel száz nappal a nyári olimpia kezdete előtt a görög főváros küszködik. A négy és félmillió lakosú Athénban szinte mindenhol építkeznek, sem az utakon, sem a járdákon nem lehet haladni száz méternél többet anélkül, hogy lezárásba vagy felbontásba ütköznénk. Az Index tudósítói a helyszínen tapasztalhatták, hogy a megszámlálhatatlanul sok javítás, felújítás környékén sokszor egyetlen munkást sem találni, sőt, sok helyen egészen elhagyatottnak tűnik a munkaterület, bár a görögök állítják, három műszakban folyik a munka. A sportlétesítményekkel kapcsolatban pedig mindennaposak a csúszásokról szóló hírek.

A NOB már biztosítást is kötött az olimpia elmaradására

"Elvesztegettük az időt, ez már biztos. Senki sem értette meg, miről is szólnak valójában a játékok" - mondja Fanny Palli-Pretalia, az olimpiai munkálatokért felelős miniszter. A szervezőbizottság (ATHOC) elnöke, Gianna Angelopulosz-Diaszkalaki azt hangoztatja, hogy "egyetlen percet" sem hagyhatnak elveszni. Ezt ugyanis már megtették a görögök: a rendezés 1997-es elnyerése után három évig szinte semmi sem történt Athénban.

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) először a játékok történetében koordinátort küldött Athénba és biztosítást kötött arra az esetre, ha elmaradna az esemény. Ha bármilyen ok meghiúsítaná a 28. Nyári Olimpia megrendezését, 143 millió dollárhoz jut a szervezet. Jacques Rogge szóvivője úgy nyilatkozott, hogy a NOB-elnök már a Salt Lake City-i olimpiát is be akarta biztosítani, de az a 2001. szeptember 11-i terrorcselekmények miatt megfizethetetlen lett volna. Úgy tudni, most közel hétmillió dollárt költött erre a célra a lausanne-i székhelyű szervezet.

Athén első embere azonban bizakodó: "Az olimpiai játékok versenyhelyszíneinek készültségi foka kilencven százalékos, jelentősebb lemaradás csak a központi stadion tetőszerkezete, illetve a maratoni futás útvonalának egy tizennégy kilométeres szakasza kapcsán van, de ezekkel is minden rendben lesz" - jelentette ki a minap Dora Bakojannisz polgármester.

Játék a százalékokkal

Vajda László,
az ATHOC magyar munkatársa
"A készültségi fok megadása a legtöbb esetben csak a médiának szól" - árulja el Vajda László, az ATHOC magyar munkatársa. A nemzeti olimpiai bizottságokkal való kapcsolattartásért felelős sportvezető hozzáteszi, sok helyütt ideiglenes építményekről van szó, amelyeknek elég a versenyek előtt közvetlenül elkészülniük. Az azonban Vajda szerint frusztráló, hogy a szervezőbizottság nem épít, csak átveszi, és olimpiának megfelelőre díszítik a stadionokat, csarnokokat.

Azt az Index is tapasztalhatta, hogy a megadott készültség több helyen köszönőviszonyban sincs a valós helyzettel: a legfeljebb szerkezetkész kerékpáros csarnokot például kilencven százalékosnak kommunikálni - enyhén szólva túlzás.

Tetőfedés Mekk mester-stílusban

A jelentősebb lemaradás az Olimpiai Stadion esetében pedig azt jelenti, hogy száz nappal a megnyitó ünnepség előtt még nem készült el a sokat vitatott tetőszerkezet.

Tekintse meg maratoni képeinket!
A nagy szél miatti aggodalmak okán a kivitelezők újra elhalasztották a százötvenmillió eurós költséggel épülő fedél betolását az atlétikai versenyeknek is otthont adó aréna fölé. A NOB kijelentette, legkésőbb május 20-ig a helyére kell kerülnie a tizenhatezer tonnát nyomó, tízezer négyzetméteres, késes színű, acélból és üvegből készült szerkezetet, különben nem lesz idő a további munkák elvégzésére. A Santiago Calatrava által megálmodott mű sokak - többek között az olimpiai bizottság - szerint nem védeni fog a hőségtől, éppen ellenkezőleg, felerősíti majd a napsugarakat.

Marathon: versenyfutás már a rajt előtt

Az olimpia egyik jelképének szánt stadion tehát egyelőre a csúszások, kapkodás, problémák szimbóluma. Hasonló sorsra jutott a másik különösen fontos helyszín, a maratoni futás útvonala is. A klasszikus utat felújító cég csődbe ment, és a márciusi kormányváltás után új vállalkozást bíztak meg a munkával. A Marathonba vezető országút - ahol a futás halad, és ahová nézők tízezreit várják - hosszú kilométereken keresztül fel van túrva, melynek következtében Athén és a tengerpart között állandósult a dugó. Ha a futóknak sikerül beérniük a városba, az egyik legszebb és kifogástalan állapotban lévő létesítmény, a Panathinaiko (Kallimarmaro)-stadionba érkeznek - már 2400 évvel ezelőtt sportversenyeket rendeztek a természetes völgybe mélyedő arénában, és itt zajlottak az 1896-os olimpia atlétikai versenyei is.

Tekintse meg az olimpiai faluban készült képeinket!
A helyszínek nagy részével ellentétben már elkészült, és valóban szép az olimpiai falu. A városközponttól huszonhárom kilométerre, Aharneszben található komplexum tizenhatezer sportolónak és vezetőnek lesz a szállása. Az olimpia után szociális bérlakásokká alakítják ezeket. A sydneyihez képest szellősebb, takarosabb faluban már főleg a tereprendezés van hátra - a fák, akárcsak a többi helyszínen, hiányoznak, mert a szűk határidők miatt a parkosításra alig jut idő.

Viszi a pénzt

Hogy összesen mennyibe kerül az olimpia megrendezése a görögöknek, arról folynak a viták. Alsó hangon hatmilliárd eurót kell fordítania az athéni kormánynak az előkészületekre (a márciusi választásokon megbukott szocialisták 4,6 milliárdot ígértek), a játékokkal közvetlenül összefüggő infrastruktúra kiépítésére, valamint a biztonságra.

Mások azonban nagyobb büdzsével számolnak, mert hozzácsapják a nagyobb beruházások - például az új repülőtér, autópálya - költségeit, ami persze a másik tábor szerint csúsztatás, hiszen ezek a projektek az olimpia nélkül is megvalósultak volna. Az biztos, hogy az összeg folyamatosan emelkedik, az idénre tervezett 1,4 milliárd euróval szemben várhatóan 2,4 milliárdot költ 2004-ben az állam az olimpiával összefüggő feladatokra.

Robbantássorozat Athénban
Szomorú aktualitást ad a biztonság felőli aggodalmaknak, hogy szerdára virradóra három robbanás rázta meg Athént: a görög rendőrség tájékoztatása szerint az első két robbanás néhány percnyi különbséggel nem sokkal éjfél után, a harmadik ezt követően mintegy húsz perccel történt, amikor a tűzszerészek már a helyszínen voltak. A robbanásoknak sérültjei nem voltak, az okozott kár nagyságáról egyelőre ellentmondó jelentések érkeztek. A robbanások előtt egy ismeretlen telefonáló tájékoztatta az egyik görög lap szerkesztőségét a készülő merényletről. Ennek köszönhetően időben sikerült kiüríteni az épületet. Bővebben
Biztonsági rések

Az egyik legnagyobb tételt a biztonsági kiadások jelentik majd: ilyen sokat - nyolcszázmillió dollárt - még nem költöttek egyetlen olimpia esetében sem a biztonság szavatolására. Közel negyvenezren - rendőrök, katonák, magáncégek és önkéntesek - ügyelnek majd arra, hogy ne essen baja egyetlen versenyzőnek vagy nézőnek sem. A NATO hajója a Pireuszi-öbölben állomásozik majd, amerikai AWACS-gépek köröznek majd a légtérben, de már kiszálltak a helyszínre az FBI ügynökei is.

Athén utcáin már most is rendőröket látni mindenhol, de ez még nem a játékoknak szól. A létesítményeket őrző biztonságiak mindenhol kedvesek, még az angollal is megpróbálkoznak. Azonban hiába a dollár százmilliók, az Index tudósítói felkutatták a biztonsági réseket is: az (állítólag) jól védett szkíniai kajakpálya kerítése alatt különösebb erőfeszítés nélkül másztunk be, hogy sikerült közelebbről is szemügyre vegyük sikersportágunk leendő versenyhelyszínét.

A metró kicsúszhat az időből

Tekintse meg képeinket!
Az athéni előkészületeket figyelemmel kísérők egyébként az olimpiához szorosan nem kapcsolható vagy nélkülözhető infrastrukturális beruházások esetleges be nem fejezését valószínűsítik az idő szűkössége miatt.

Leginkább a metróban lehet észrevenni az igyekezetet: az észak-déli - a fő olimpiai komplexumhoz is vezető - vonalon talán egyetlen megálló sincs a helyén, sok helyen több állomást egybevontak, amelyeket jelenleg ideiglenes peronokon közelítenek meg az utasok. A munka folyamatos, az egyik nap még lezárt lejárat másnapra megnyitják, hogy aztán a másik irányba tartóknak kelljen néhány hétig nélkülözniük megszokott állomást. A munkálatok kommunikálására jellemző, hogy a tavaly már befejezettnek mondott Akropolisz alatti megállót most is építik, és az egyik irányból érkezőknek túl kell menniük, majd vissza, ha mégis itt akarnak leszállni.

A három éve átadott, presztízsberuházásnak számító új repülőtérre vezető gyorsvasút lehet, hogy nem készül el, és ugyanerre a sorsra juthat a huszonhárom kilométeresre tervezett, a városközpontot a tengerparttal összekötő villamosvonal is.

Két hétre fegyelem lesz

Tekintse meg képeinket!
A város autós közlekedését sokan kaotikusnak mondják, noha például Budapesttel ellentétben nem a dugók tűnnek fel a forgalomban, hanem azt veszi észre az utazó, hogy háromnegyed órája halad - és még mindig nem érte el célját. A görögök valóban balkáni módon autóznak, sőt, a félsziget kevésbé fejlett országaihoz képest is felettébb szabálykerülők. Igaz, úgy tűnik, a helyi rendőrök is sokkal elnézőbbek szerb és bolgár társaikhoz képest, de abban mindenki biztos, hogy az olimpia két hete alatt példás lesz a szigor; az is valószínű azonban, hogy a játékok végeztével minden újra a "régi" lesz.

A közlekedéssel, ígérik, nem lesz gond augusztusban, mert százötven kilométernyi olimpiai sávban haladhatnak majd a versenyzők, szervezők és kisbuszokkal, a belépővel rendelkező turisták is. Most adták át a forgalomfigyelő rendszert is, és abban is bíznak a szervezők, hogy a városlakók közel fele az augusztusi két hétre elhagyja Athént.

"Milyen olimpiai hangulat?"

Jól teszik ezt a várhatóan égbeszökő árak miatt is: az egyébként sem olcsó városban az olimpia alatt a mostani három-négyszeresébe is kerülhet majd az étel, ital, szálloda. A legolcsóbb szálláslehetőségeket is százezer forint felett kínálják két hétre, de a - nem luxus kategóriájú - szállodai szobákért egymillió forintot is kifizethetnek majd a szurkolók.

Sokan számon kérik az athéniakon, hogy egyelőre nem uralkodik olimpiai hangulat a városban. Valóban, a mindenhol tapasztalható építkezéseken kívül legfeljebb az ajándéktárgyakat árusító hivatalos boltok és butikok árulkodnak egyértelműen az előkészületekről, más nem. "De hogyan képzelik el ezt a bizonyos olimpiai hangulatot? A játékok csak augusztusban lesznek" - kérdeznek vissza a szervezők.

A vártnál már csak jobb lehet

Nincs egyértelmű pozitív válasz, negatív azonban annál inkább: a magyar szemmel is koszos, szemetes Athénban nagyon zavaró a kóbor kutyák elképesztő tömege. Az állatvédők tiltakozása miatt kiirtani nem lehetett a gazdátlan állatokat, most azonban sikerült egyezségre jutni, az olimpia alatt menhelyekre kerülnek az ebek.

Athénban tehát egyelőre a kapkodás, a káosz az úr, de a helyiek bizakodnak, csodálatos olimpiát rendeznek majd. Hasonlóan optimista Vajda László is, de ő máshonnan közelít: a sok bizonytalanság szerinte annyira leszállította a várakozásokat a görög fővárossal szemben, hogy a vártnál már csak jobb lehet az augusztusi két hét.

N;
hirdetés