Súlyosan balesetveszélyes a Dagály parkolója

IMG 0448
2017.04.19. 07:10 Módosítva: 2017.04.20. 13:43

Több olvasónk is írt az Indexnek a Duna Arénával szemközti parkolóban uralkodó vadnyugati állapotok miatt. Mert bár a csodapalotára több tízmilliárd jutott nettó, a használóinak többsége kénytelen egy olyan parkolót használni, ami leginkább egy elhagyott sóderbányára hasonlít, és amire még annyit sem költöttek rá, hogy legalább egy kordonnal jelezzék a benne lévő 5-10 méter magas letörés szélét.

Ha ehhez hozzávesszük, hogy a Duna Arénát túlnyomórészt a Hosszú Katinka, illetve a Darnyi Tamás nevével fémjelzett úszóiskola növendékei használják, akkor a jelenség bőven kimeríti a botrány fogalmát.

Így hát múlt hét csütörtökön elmentünk, és megnéztük magunknak a hírhedt parkolót, az állapotokat pedig képeink formájában önök is megtekinthetik.

A Bp2017 Kft. által parkolóként üzemeltetett terület a Bodor utca és a Népfürdő utca sarkán található, átellenben a Duna Arénával. A létesítmény ottjártunkkor is maximális kihasználtsággal üzemelt, ami nem is csoda, mivel már most is rengetegen használják az uszodát, illetve az építkezésen dolgozók, valamint a környékbeliek közül is sokan használják.

A parkolóval több súlyos gond is van.

Először is található benne egy jelentős szintkülönbség, aminek szélét az égvilágon semmi sem jelzi. Pontosabban itt-ott elszórva látni egy-két ősrégi, többnyire feldőlt, betontalpas korláttartó oszlopot, amiken korlát helyett elvásott kötözőmadzagok foszlányait lengeti a talajmenti szél.

Egy óvatlanabb vagy ügyetlenebb vezető akár fényes nappal is lezuhanhat autójával, este pedig – mivel a parkoló lényegében kivilágítatlan – még sokkal nagyobb a kockázat.

Ugyancsak nem megnyugtató a helyzet – finoman szólva – ha arra gondolunk, hogy egy érdeklődve tébláboló gyerek még könnyebben leeshet, amíg anyu mondjuk az ülés alá esett úszószemüveget kutatja a kocsiban.

Az erózió veszélye szintén jelentős, a laza, sóderes talajnak elég egy nagyobb eső, hogy a széléről lemálljon, szakadjon egy nagyobbacska darab, és máris lent keresheti az autóját az is, aki fent parkolt. (Érdekes módon, ha valaki síkra kapartatja a domboldali telkét, másnap ott ugrál az egész önkormányzat, hogy milliós bírságot akasszon a nyakába, ha nem épít azonnal vagyonokért támfalat. Itt meg az ilyesmi simán belefér.)

További súlyos gond, hogy a parkoló bejárata a Bodor utca felől van, a terület Duna Arénához képest legtávolabb lévő sarkában. Amiből egyenesen következik, hogy gyakorlatilag senki sem ezt az utat használja, hanem a Népfürdő utca felé átvágva a parkoló szélén. Különösen, hogy a terület semmilyen módon nincs elkerítve az úttól, aminek széle ottjártunkkor is építési területnek minősült, munkagép is dolgozott rajta.

Az, hogy nincs kerítés a Népfürdő utca felé, persze nem jelenti azt, hogy ideális lenne az útvonal. A munkagép okozta veszélyen túl egy árok, építési törmelék, és a kiirtott növényzet gyökerei is nehezítik a balesetmentes közlekedést.

Minderre persze mondhatnánk, hogy magára vessen, aki a rövidebb útért dacol a veszéllyel, csakhogy aki a hivatalos kijárat felé vezető lejtőt választja, az sem jár jobban, sőt, mivel azt az utat kőtörmelék borítja. Ami az ember talpa alatt elgörögve a jégen haladáshoz teszi hasonlatossá az élményt, kombinálva a leejtővel, vagyis ez a megoldás sem épp egy életbiztosítás.

A parkoló üzemeltetője felől érdeklődtünk a XIII. kerület sajtóosztályán, ahol azt a választ kaptuk, hogy a terület a világbajnokságot szervező Bp2017 Kft-hez tartozik.

Az ügyet tovább színesíti, hogy a Google Streetview képei alapján a területen 2012-ben ott volt a szintkülönbség, ám ekkor még nem használták parkolónak. Majd 2014-re feltöltötték, hogy aztán mostanra megint visszaálljanak a 2012-est idéző terepviszonyok.

Kérdéseinkkel természetesen megkerestük a Bp2017 Kft-t, a társaságtól szerda délután az alábbi választ kaptuk. A választ változtatás nélkül közöljük, a felmerülő kérdéseinket utána jelezzük, és természetesen elküldtük a Bp2017-nek is.

(Update: a Bp2017 a Market Zrt-hez irányított a további kérdéseinkkel, így őket is megkérdeztük.)

A Bp2017 kiegészítése cikkünkhöz

Az összefoglalóban említett, jelenleg parkolóként használt területet nem a Bp2017 Kft. üzemelteti, és semmilyen szerződéses viszony nem köti a területhez.

A jelzett, 25872/3. helyrajzi számú terület tulajdonosa a Budapest Erdért SE. A világbajnokság lebonyolításáért felelős, valamint a Duna Aréna üzemeltetési feladatait jelenleg ellátó Bp2017 Nkft. munkatársai nem használják a jelzett területet, munkatársainak, illetve az engedélyével a létesítményt használó sportolók számára a biztonságos parkolást más területeken, így az uszoda parkolójában, illetve az erre kijelölt, sorompóval ellátott területen biztosítja.

A Duna Arénát a jelenlegi tesztüzem során úszásoktatásra használó két kiemelt egyesület, az Iron Aquatics és a Darnyi Tamás Úszóiskola növendékeit szállító hivatalos buszok számára a Bp2017 Nkft. biztosítja a behajtási lehetőséget a fent említett területekre. Az egyesületek által megszervezett utaztatás biztosítja a gyerekek biztonságos bejutását a létesítménybe.

Azok a szülők és sportolók, akik az egyesületek ezen szolgáltatását nem veszik igénybe, saját felelősségükre hajtanak be a jelenleg kizárólag építési területként működő, a Bp2017 Nkft.-hez nem köthető, a cikkben feltüntetett területre.

A Népfürdő utca Duna Aréna előtti szakasza, a Dagály utca és a Cserhalom utca között jelenleg építési területnek minősül, a behajtás engedélyköteles.

Ismereteink szerint az építési területet fizikailag is kell határolni a nem építési területtől, és tájékoztató táblákkal is jelezni kell annak határait. A Népfürdő utca és a cikkben szereplő parkoló között egyik sem történt meg, és mint az képeinken is látható, gyalogosok kelnek át az építési területnek nevezett útszakaszon. Emellett a Bodor utca felőli lépcsőről érkezőket sem tájékoztatja semmilyen tábla, hogyha jobbra fordulnak, akkor építési területre tévednek. Miként lehetséges ez?

Tudtunkkal az építési területen csak megfelelő védőfelszerelést viselő, és munkavédelmi oktatásban részesült emberek tartózkodhatnak, ehhez képest a nevezett útszakaszt gyalogosok és kerékpárosok is használják. Miként lehetséges ez?