Jácint
15 °C
31 °C

Kolozsi Ádám

újságíró Tech-Tudomány

Pótnyomozás 70 év után: tömeggyilkosság a Pilisben Pótnyomozás 70 év után: tömeggyilkosság a Pilisben

1947 augusztusában öt gyereket és két kirándulót mészároltak le, több száz rendőr kereste a gyilkost, mégsem ítéltek el senkit. Miért nem, mire használta a politika a tragédiát, és ki lehetett az igazi tettes? Megpróbáljuk kideríteni.

9 órája

Trumpban még Putyinnál is kevésbé bízik a világ

A magyarok is inkább Putyint választják, de a többség nem kedveli Oroszországot.

11 órája

Sötét éjjel vitték el Karcsú Kobrát Sötét éjjel vitték el Karcsú Kobrát

A cserkészek lementek a föld alá és indiánná változtak: egyházi underground, konspirációs tájfutók és a kommunizmus fekete hollói.

tegnap, 17:17

Nem tudta ezt az amerikai turista, aki lelkes karlendítéssel gondolta megmarkolni a couleur locale-t most hétvégén Drezdában, vagy csak félreértette egy kicsit a Zeitgeistet. Az is lehet, hogy ezekkel a nüanszokkal nem is törődött annyira, a vérében jelentékeny volt a véralkoholszint, egy Makarenkón nevelkedett helyi polgár mindenesetre arcára mért ütéssel jelezte, hogy ácsi, és még a rendőrök is eljárást indítottak ellene.

Múlt héten két kínai kapott ugyanott ugyanezért 500 eurós büntetést a náci jelképeket tiltó német törvények értelmében.

(DW)

Érseki szinten figyelmeztették a lengyel katolikus papokat, hogy az online egyházi hírlevelekben lehetőleg ne használjanak túl sok emoticont, mert azt sokan az infantilis viselkedés jelének veszik.

52eeecf62626d4e3baab4e5026ffd391--smiley-happy-smiley-faces

A poznańi érsekség szóvivője szerint a vallási tárgyú publikációkat nem kellene teljesen banálissá tenni, és a helyzet már túllépett egy kritikus határt. „Néhány esetben a papok már minden bekezdésbe emoticonokat tettek.”

Az 1940-es évek óta először tartottak újra zsidó esküvőt a Radzanów nevű lengyel faluban. A hagyományos lagzihoz minden külsőség megvolt: tisztességes falusi zsidót játszó banda, ünnepi viseletet öltő násznép, a férfiak hosszú szakállal, pajeszosan, még az arámi nyelvű házasságlevelet, a ketubát is aláírták annak rendje és módja szerint. Volt ott hüpe is, az a baldachinféleség, ami alatt az ortodox szertartást tartják.

Esküvői rekonstrukció Radzanówban augusztus 5-én.
Esküvői rekonstrukció Radzanówban augusztus 5-én.
Fotó: Jonny Daniels/From the Depths

Csak zsidó nem volt itt sehol: a zenészek Varsóból jöttek, a rabbi sem volt igazi, ahogy az esküvő is rekonstrukció, bemutató, melyet színházi ember koreografált. A menyasszonyt helyi katolikus lány alakította, és helyi önkéntesek voltak a többiek is, akik így emlékeztek a falu egykori zsidó családjaira.

Helyi zsidóság tudniillik itt sincs már hetven éve; régen a fél falu zsidó volt, 500-an is lehettek, de a gettóból senki nem került ki élve. Az egyik zsinagógát lerombolták a németek, a másik megmaradt, de omladozik – most gondolkodnak a felújításán.

Az esküvőt lengyel hagyományőrzők szervezték, hogy kicsit megismertessék az embereket a zsidó szokásokkal. A bemutatót nem mindenki fogadja pozitívan, a róla beszámoló izraeli sajtó az autentikusság hiányát emelik ki, és a giccses nosztalgiaipar jut erről többek között az eszükbe. Ez azonban nem a turistáknak szól, hanem a helyieknek, méghozzá terápiás céllal is: így tenni legalább egy napra, külsőségeiben élővé a múltat, és emlékezni a falunak arra a felére, akik helyett most önkénteseknek kell eljátszani a zsidó ünnepeket.