Ákos, Bátor
1 °C
12 °C

Nagy Attila Károly

nak

újságíró Tech-Tudomány

Apollo-Soyuz Test Project1975

Soyuz 171975

Soyuz 18a1975

Viking 11975

Száz éve üvöltenek a szelek a NASA virginiai kutatóközpontjában Száz éve üvöltenek a szelek a NASA virginiai kutatóközpontjában

Látványos képekkel mutatjuk be az amerikai űrprogram, civil és katonai repülés legnagyobb hatású műhelyét, a legendás Langley-t.

tegnap, 16:16

Nem vagytok egyedül, súgják a trappista exobolygók Nem vagytok egyedül, súgják a trappista exobolygók

Felfedeztek hét bolygót egy közeli csillag körül. Mi ez már megint? Egy újabb túlhájpolt NASA-hír, vagy most tényleg lehet csomagolni a szkafandert? A válasz a kettő közt félúton.

február 23. 21:38

Újra dübörög a legendás NASA-űrkikötő Újra dübörög a legendás NASA-űrkikötő

Hat év fülsiketítő csend után újra rakéták indulnak a Kennedy Űrközpont történelmi 39A startállásáról. Nagyképes áttekintés a Hold-programtól a SpaceX-ig.

február 20. 20:25

Az Időkép két lenyűgöző gyorsított felvételt is közzétett az imént arról, hogy a Fonyódligetnél a Balaton utolsó, hatalmas jégtáblája útnak indult végzete felé. 

Az egyik webkamera észak-nyugati irányba nézve rögzítette a jókora jégtömb elszabadulását:

 

Mindeközben egy másik, észak-keleti irányba fordított kamera is felvette a látványos természeti jelenséget:

 

Bár a timelapse miatt csalóka, mintha nagyon gyorsan játszódna le az egész, de ne legyintsenek: ha megnézzük a videókon az időbélyegző hogy pörög, látható, míg így is félelmetesen gyorsan, pár perc alatt szakadt el a jégtábla a parttól.

Ma már hihetetlenül hangzik, de volt egy időszak, amikor 30-35 Bugatti is gurult a magyar utakon. A jelenleg a Volkswagen tulajdonában álló exkluzív autómárka története több mint száz évvel ezelőtt kezdődött, amikor 1909-ben az olasz származású autótervező, Ettore Bugatti megalapította saját gépkocsi-manufaktúráját az akkor németországi Molsheimben. Bugatti több kanyar után a két világháború között Franciaországban csodálatos, kézműves luxus- és sportkocsikat készített. (Nem, nem viccelek, a kézműves jelző abszolút helytálló, Bugatti autói precíz kézi munkával, manufakturális körülmények közt születtek.)

A 20. század elejéről fennmaradt Bugattik mára természetesen a legkeresettebb gyűjtői darabok, amikre a tehetős autómániások nem sajnálnak dollár százezreket. A Bugatti történetéről emellett nagyon aprólékos, alvázszámokkal súlyosbított kötetek is szoktak megjelenni, különféle hardcore Bugatti klubok kiadásában.

2010-ben Helge Hauk, az osztrák Bugatti Club titkára úgy döntött, hogy összegyűjti a közép-európai régió, így az Osztrák-Magyar Monarchia Bugatti-történetét, ezzel feltárva a terület elég nagy fehér foltját. A több országra kiterjedő kutató és gyűjtőmunka eredményeképp született meg a kétkötetes, 1040 oldalas, K&K Bugatti Register. A tíz szerző által több nyelven írt kiadvány az Ausztriában, Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Boszniában, Horvátországban és Magyarországon eladott Bugattikat térképezi fel, archív fotókkal, dokumentumokkal, korabeli sajtóhírekkel fűszerezve.

Magyarországon az 1920-as, 1930-as években a kalandos életű Salm Hermann gróf és Rózsahegyi István foglalkoztak a márkával. A hazai állomány kb. 30-35 darabot tett ki. A tulajdonosok között arisztokratákat és sportembereket találni, így például Esterházy Antal herceg, gróf Zichy Tivadar, báró Wolfner András, Delmár Walter voltak neves Bugatti tulajdonosok.

A 300 autó adatait felsorakoztató masszív (4,5 kilós!) kiadványból mindössze 500 darabot nyomtak, és mi tagadás, ára méltó a Bugattikhoz: 200 euróba kerül. A K.u.K. Bugatti-regiszter magyar vonatkozású részét Négyesi Pál autótörténész, Fortepan-szerkesztő állította össze, az ő jóvoltából kaptunk pár remek képet ízelítőül.

Fotó: The k. & k. Bugatti Register

De nem lehet, brit tudósok ugyanis kimutatták, hogy cuki pandás videókból bármennyit képes befogadni az emberi szervezet. Jöjjön hát egy remek hétvégeindító alkotás, egyenesen a csengdui óriáspanda-tenyésztő kutatóközpontból, ahol az egyik gondozó kilátástalan küzdelmét kísérhetjük figyelemmel.

A férfi a gondjaira bízott egyik kölyöknek készítené elő a táplálékul szolgáló bambuszhajtásokat, de adódik némi nehézség a munkafolyamatban, egy kis szőrös, fekete-fehér gombóc alakjában. Nézzék csak, nézzék!