no

Befellegzett a titkos bérbloggereknek

2009.10.06. 15:40
Nemcsak a blogokra, hanem a Facebookra és a Twitterre is vonatkoznak az amerikai kereskedelmi hatóság új szabályai, amelyek alapján komoly pénzbüntetést kaphatnak azok a szerzők, akik nem tüntetik fel a posztjaik mellett, hogy azok ellenszolgáltatás fejében íródtak.

Az USA-ban ezentúl minden blogbejegyzés mellett fel kell tüntetni, ha a szerző pénzt kapott egy cégtől a tesztelt termékek vagy szolgáltatások népszerűsítéséért cserébe, jelentette be hétfőn az amerikai kereskedelmi felügyelet (Federal Trade Commission, FTC). A rendelkezés megszegői megúszhatják egyszerű figyelmeztetéssel, de minősített esetekben akár 11 000 dolláros (kb. kétmillió forintos) pénzbüntetéssel is sújthatják őket.

Az amerikai fogyasztóvédelmi csoportok régóta sérelmezik, hogy bár a nyomtatott sajtóban hagyományosan elválik a reklám a szerkesztett tartalomtól, a blogok olvasói gyakran nem tudhatják, hogy egy-egy pozitív hangvételű poszt őszinte lelkesedésből született-e, vagy a megbízótól kapott pénz, ingyen termék vagy szolgáltatás befolyásolta a szerzőt.

Az FTC tartalom és reklám elválasztására vonatkozó szabályai 1980 óta, tehát az elmúlt csaknem harminc évben változatlanok voltak, mostanra viszont a mikro- makro- és nanoblogok, illetve a reklámokból pénzt remélő más szájtok, így a közösségi oldalak elterjedésével a szervezet kénytelen volt olyan rendeleteket kidolgozni, amelyek az új médiára is alkalmazhatók.

„Mivel a social media ilyen jelentős szereplővé vált a hirdetésekben, úgy gondoltuk, szükség van arra, hogy ezzel a területtel is foglalkozzunk” – mondta Richard Cleland, a felügyelet reklámügyi igazgatóhelyettese a Washington Postnak. A szabályozásra azért is szükség van, mert az olyan kezdeményezések, amelyek a korrupt vagy felelőtlen bloggerek nyilvántartására jöttek létre, nem tudják magukat eltartani: a Consumer Report fogyasztóvédelmi magazin szájtja, a WebWatch.com például idén pénzhiány miatt kénytelen volt megszüntetni tevékenységét.

Saját pénzen szabad tesztelni

„Ha egy fogyasztó saját pénzén megvásárol egy terméket, és személyes blogján vagy elektronikus üzenőfalon dicséri, az nem minősül reklámnak – áll az FTC-nek a júniusiakhoz képest átdolgozott új, októberi irányelveiben, amelyek december 1-jén lépnek hatályba. – Ezzel szemben az a blogger, akit fizetnek azért, hogy megemlítse egy hirdető termékeit, a rendelet hatálya alá tartozik, függetlenül attól, hogy a bloggert közvetlenül a hirdető, vagy egy annak nevében eljáró harmadik fél fizeti.”

blogger4

Az új szabályok nemcsak a blogokra, hanem a Twitteren és a Facebookon megjelenő burkolt reklámokra is vonatkoznak, és a hatóság ezekre a trükkös esetekre is odafigyel majd. Ha például egy híresség vagy sok ismerőssel rendelkező, prominens személyiség ingyen hotelszobát kap cserébe azért, hogy a Facebookon felvegye ismerősének az adott szállodaláncot, neki is fel kell tüntetnie, hogy a reklámért ellenszolgáltatást kapott, mondta az FTC-s Cleland a Cnetnek.

Na és mi lesz a Twitterrel, ahol legfeljebb 140 karakter hosszú üzeneteket lehet posztolni? Az FTC-t ez a korlát sem hatja meg: „Többféleképpen is lehet rövidíteni egy reklámozásról szóló nyilatkozatot úgy, hogy az beleférjen 140 karakterbe – mondta Cleland. – Ha nem fér bele a nyilatkozat, akkor nem fér bele a reklám sem”.

Betartani könnyű, betartatni nehéz

Az új szabályok egyértelműek, az viszont talány, hogyan lehet majd betartani őket: csak a Facebookon és a Twitteren posztok tízmilliói jelennek meg naponta, és nincs az a hivatal, amely akár csak a töredéküket is képes volna ellenőrizni. Cleland szerint az FTC nem hogy félmillió, de ezer blog ellenőrzésére sincs felkészülve, de nem is ez a cél. „Azt hiszem, joggal feltételezhetjük, hogy a bloggerek megértik, milyen körülmények között kell felfedniük szponzoraikat, és képesek lennek ezt meg is tenni – mondta. – Ebben a pillanatban a tájékoztatásra koncentrálunk.”

A magyar blogszférában sem szokatlan, hogy a bloggerek ellenszolgáltatást kapnak egy-egy tesztért cserébe, bár ez az esetek kisebb részében jelent anyagi juttatást, leggyakrabban arról van szó, hogy ingyen kipróbálhatnak egy-egy szolgáltatást, vagy megtarthatják a tesztelt termékeket.

Amikor júniusban megjelent az FTC szabálytervezetének első változata, több az Index által megkérdezett blogger is azt mondta, nem talál feltétlenül kivetnivalót abban, hogy ellenszolgáltatás fejében írjon posztokat, de a szponzoráció tényét eddig is feltüntették, anélkül, hogy ezt Magyarországon bármilyen rendelet szabályozná. A cikkben szereplő közvélemény-kutatás azzal a nem reprezentatív eredménnyel zárult, hogy a szavazók fele szeretné, ha az ellenszolgáltatás ténye fel lenne tüntetve a posztok mellett; harmada viszont egyáltalán nem szeretne bérposztokat látni a blogokon. Az 1257 szavazó közül csak kétszázan gondolják úgy, hogy semmi baj azzal, ha egy terméktesztet az eladásban érdekelt cég szponzorál anélkül, hogy erről a szerző tájékoztatná az olvasókat.

Gerényi Gábor, a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületének (MTE) elnöke, az Index munkatársa azt mondja, hogy elképzelhető, a szervezet a tartalomipari kódex októberben esedékes módosításába bevesz egy az FTC-éhez hasonló tartalmú pontot, de ha ez meg is történik, az csak ajánlás lesz, és nem kötelezi majd a bloggereket semmire.

„Elvileg az általános szerkesztett tartalomra vonatkozó szabály természetesen az, hogy minden fizetett tartalmat el kell különíteni a nem fizetettől – mondja Gerényi. – A blogokat viszont hallgatólagosan mindig a felhasználói tartalmakhoz soroltuk.”

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM