Nagy üzlet a böngészőválasztás
További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
Magyarországnak nem volt szüksége a Microsoft böngészőválasztójára, amit az Európai Bizottság döntését követően kellett beleépíteni a Windows operációs rendszerbe. Eddig is jól ismertük az alternatívákat, nagyjából minden második magyar netező nem a gyári Internet Explorert használja, hanem valami mást. Többségük Firefoxon böngész, és terjed a Google Chrome is. A versenyserkentő uniós vizsgálatot és szabályozást kezdeményező Opera részesedése is a pozitív irányba mozdult.
Az Index.hu látogatóinak körében márciusban, a böngészőválasztó ablak bevezetése után 2,9 százalékról 3,2 százalékra nőtt az Operát használók aránya, ami egyetlen hónap alatt több mint 10 százalék növekedés. Még ez is viszonylag jó eredmény, mert az Opera Software szerint hazánk a nehéz piacok közé tartozik. Más országokban, ahol nem ismerik jól az alternatív böngészőket, az Operát 3-4-szer többen töltötték le a böngészőválasztás hatására. (Ukrajnában és Oroszországban pedig fordított a helyzet, ott az Opera részesedése eleve 43, illetve 36 százalékos volt.)
Mindegyik böngésző ingyenes, nem mindegy, hogy melyiket töltjük le?
A fejlesztőiknek egyáltalán nem mindegy, mert az ingyenes programok is rengeteg pénzt termelnek. Az Opera fejlesztői csoportját vezető Johan Borg elmondta, hogy a böngésző legértékesebb része a keresősáv, a Google ugyanis fizet azért, hogy alapértelmezett kereső legyen. Kínában más a partnerük, ott a Baidu fizet ugyanezért.
Ezen kívül az Opera eladja a böngésző indulásakor megjelenő gyorsindító felület helyeit is. Az üzleti modell világos: minél több a felhasználó, annál több pénzt kérhet az Opera. Már a jelenlegi, alig néhány százalékos világpiaci részesedése is elég ahhoz, hogy a kétfős cégként elindult Opera ma már ki tudja termelni 700 alkalmazott fizetését. Ennek fényében pedig érthető, hogy miért fontos a Microsoftnak az Internet Explorer, illetve a Google-nek a Chrome: a saját böngészőjükben nem kell fizetniük a webkereső integrálásáért.
Az Opera akkor is továbbfejlesztené a PC-s böngészőjét, ha pénzt veszítene rajta, mondta Borg. Enélkül ugyanis nem lennének sikeresek más platformokon, márpedig az Opera más platformokon sokkal sikeresebb, mint a pc-n. A mobiltelefonokon futó Opera Minit több mint 50 millióan használják, miközben globálisan csupán 400 millióan használnak mobil szélessávot. Ezen kívül Opera fut a Nintendo DS és Wii konzolokon, tévéken és set top boxokon is.
Mindent összeköt
Arra számít az Opera, hogy elér egy fordulópontot, nagyjából 10-12 százalékos piaci részesedést, amely után gyorsabban meghódíthatják a piacot, mert terjedni fog a böngésző híre. Johan Borg elmondta, hogy apró extrákkal próbálják meggyőzni az embereket, hogy a böngészőválasztásban szereplő tucatnyi lehetőségből az Operát válasszák.
Például az Opera Minin elmentett könyvjelzők szinkronizálhatók a pc-s Operával. Az Opera Turbo technológia proxy szerverekkel gyorsítja a weboldalak betöltését, és az Opera szerint az övék a világ leggyorsabb böngészője. Az Opera Unite segítségével pedig a júzerek néhány kattintással megoszthatják egymással a képeiket és zenéiket, függetlenül attól, hogy milyen operációs rendszert használnak. A Unite elméletileg képes lenne arra is, hogy a munkahelyünkről rácsatlakozzunk az Operát futtató tévére, és beállítsuk, hogy milyen adásokat rögzítsen, de ilyen tévét még nem gyártottak.
Reklám a zsebben is
Az Opera Mini, illetve ikertestvére, az okostelefonokon futtatható Opera Mobile ugyanúgy termel bevételt, mint a pc-s változat. Ezekben is van beépített kereső és gyorsindító. Itt azonban sokkal összetettebb az üzleti modell, az Operának ugyanis van egy hirdetési részlege, amely a mobilos böngészőkben szépen megjelenő reklámok legyártásában tud segítséget nyújtani.
Mobilszolgáltatókkal is üzletelnek, például az Opera Mini kezelőfelületét átfestik céges színekre (magenta, kék, piros stb.), és elhelyezik a könyvjelzők közt az emelt díjas szolgáltatásaikra mutató linkeket, ha erre van igény.
Az Opera Miniről még annyit kell tudni, hogy a gyorsasága az Opera szervereinek köszönhető, azok számítják ki a weboldal képét, így a mobil processzorának kevesebbet kell dolgoznia. Az Opera is működtet ilyen szervereket, de a szolgáltatók is vehetnek. Dél-Koreában például azért vannak helyi szervereik, mert bár ott van a világ legjobb internetes hálózata, a világ többi része felé rosszabbak a vonalaik, mondta Borg.