Tekla
9 °C
16 °C

12 millió hibás gépet gyártott a Dell

2010.07.01. 17:04
A régóta folyó perben most új dokumentumok kerültek elő, melyek szerint a cég inkorrekt módon viselkedett.

Komoly fordulatot vett az az eljárás, mely a Dell ellen folyik az Egyesült Államokban. Ebbe azzal vádolják a céget, hogy az tudatában volt a hibás alkatrészeknek, mégis tovább forgalmazta a számítógépeket  – írja egy, a tárgyalás során a héten nyilvánosságra került dokumentumra hivatkozva a The New York Times.

Az észak-karolinai szövetségi bíróságon három éve folyó polgári per során most hozzáférhetővé tett akták szerint a gyártó alkalmazottai az OptiPlex PC-ket úgy értékesítették éveken keresztül, hogy tudtak a hibás alkatrészekről. A Dell 2003 májusa és 2005 júliusa között körülbelül 11,8 millió ilyen konfigurációt szállított (vállalkozások mellett nagy áruházláncoknak is), és ezek mindegyike érintett az iratok szerint.

„Miután a Texasi Egyetem matematikai tanszéke észlelte, hogy néhány Dell PC hibásan működik, a Dell megvizsgálta a gépeket, majd egy szokatlan magyarázattal állt elő: az egyetem túlterhelte a számítógépeket, mivel olyan bonyolult számítási feladatokat akartak megoldani rajtuk, melyeket azok nem bírtak el” – idéz a dokumentumokból a The New York Times.

A konkrét hibát (ugyanis több is volt, az adatvesztéstől a kigyulladásig) nem megfelelő minőségű alaplapi kondenzátorok okozták. Ezeket a japán Nichicon cég gyártotta, és szállított belőlük többek között a HP-nek és az Apple-nek is, de legnagyobb vásárló a Dell volt.

A jelentés szerint a cég alkalmazottai tudtak a problémáról, ám nem szenteltek neki figyelmet, alábecsülték annak jelentőségét, és utasításra a fogyasztók figyelmét sem hívták fel az esetleges meghibásodásra. Az említett időszakban sokan (például más gyártók is) figyelmeztették a Dellt a gondokra, ám a dokumentumok szerint a vállalat nem rendelt el általános visszahívást, igyekeztek a szőnyeg alá söpörni a problémát.

Ugyanakkor a háttérben tettek lépéseket a hiba megoldására, de nem kellő elszántsággal (sőt, az iratok szerint a hibás alaplapokat szintén hibás alaplapokra cserélték) – ezért is indította a pert az egyik károsult, az internetes szolgáltatásokat kínáló AIT.

A Dell képviselője a mostani tudósításokra reagálva kifejtette, hogy „ez egy régi ügy”, mely egyáltalán nem érinti a vállalat jelenlegi termékeit.