Jusztina
11 °C
22 °C

Készül a világ legmodernebb hadihajója

2010.07.01. 11:29
Bár a Northrop Grumman haditechnikai óriáscég Newport News-i hajógyárában már három éve dolgoznak rajta, most először látogathatták meg újságírók a világ legmodernebb hadihajóját, a félkész USS Gerald R. Ford repülőgéphordozót.

A hajó építése jelenleg 15 százalék körüli készültségnél jár, 2013-ra fog elkészülni, és a tesztelés, illetve a fegyverrendszerek beszerelése után (ezek külön készülnek az amerikai hadsereg New Jersey-i bázisán) 2015-ben áll majd hadrendbe. A tervek szerint az 1961 óta szolgálatban levő USS Enterprise-t fogja majd leváltani, 50 évig fog az amerikai haditengerészetben szolgálni, és az első évtizedben biztosan a flotta zászlóshajója is lesz.

A USS Gerald R. Forddal új hadihajó-osztály is bemutatkozik (legutóbb 1968-ban, a USS Nimitz vízre bocsátásával kellett új osztályt nyitni a repülőgép-hordozók között). A Ford-osztályú hajók méretben nagyjából megegyeznek a Nimitz-osztályúakkal, az alkalmazott technikai megoldások, és sokkal jobb harci képességek miatt alkotnak új kategóriát. A hajó, és vele az új hajóosztály a nevét egyébként az USA 38. elnökéről kapja, aki a második világháborúban maga is egy repülőhordozón, a USS Montereyn szolgált a csendes-óceáni hadszíntéren.

Ha elkészül a hajó, roppant impozáns látványt fog nyújtani: a 330 méter hosszú, 100 ezer tonnás monstrum 30 méter magas és 76 méter széles lesz. A teljes legénysége 4660 fő lesz, és 90 repülőgépet hordoz majd: F-35-ös és F/A-18E/F vadászgépeket, utóbbi elektronikus hadviselésre specializált változatát, az EA-18G Growlert, E-2D Advanced Hawkeye felderítő repülőket, MH-60R/S Seahawk helikoptereket, és X-47 Pegasus lopakodókat.

A hajó meghajtásáról két A1B típusú atomreaktor gondoskodik (ezt direkt a Ford hajóosztály számára fejlesztették ki), amelyek 60 km/h feletti csúcssebességet biztosítanak a hajónak. Az itt bemutatkozó új technológiáknak köszönhetően az eddigieknél nagyságrenddel gyorsabban tud majd a hajó reagálni, és a repülőket akcióban bevetni. A hajó védelméről vadonatúj radarrendszer, a RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile rakétarendszer, és RIM-116 Rolling Airframe Missile föld-levegő rakéták gondoskodnak majd.

A hajó felépítésének összköltsége 5,1 milliárd dollár, és a tervek szerint kétmillió emberórányi munkát tesz bele a Northrop Grumman. Ezzel még csak nem is számít különösebben drágának, az amerikai haditengerészet legutóbb vízre bocsátott repülőhordozója, a USS George H.W. Bush (ami egyébként ugyanabban a gyárban készült, ahol most a Ford) például 6,2 milliárdba került. A kutatás-fejlesztési költségekkel együtt a Fordra összesen 14 milliárdot költ a hadsereg.

A világon jelenleg 21 repülőgép-hordozó hadihajó van szolgálatban, ebből 11 amerikai, 2-2 olasz, illetve brit; és egy-egy ilyen hajója van a francia, az orosz, az indiai, a spanyol, a brazil, és a thaiföldi hadseregnek. A Northrop Grumman  már aláírta a szerződést a Pentagonnal a következő Ford-osztályú hajó megépítésére is, ami 2018-ra készül el, és egyelőre a USS Arizona nevet viseli (a végleges neve valószínűleg más lesz, mivel a repülőhordozókat hagyományosan volt elnökökről, illetve tábornokokról nevezik el).