Gellért, Mercédesz
10 °C
15 °C

Milliókkal károsította meg ügyfeleit a Vaterán egy csaló

2010.07.01. 12:14 Módosítva: 2010-07-01 17:26:32
A pinkbaby16 nevű felhasználó a bolti árnál 20-40 százalékkal olcsóbban kínálta a külföldről behozott telefonokat. Több tucatnyian rendeltek tőle, ő viszont egy ideje nem szállít. A panaszkodóknak visszaküldte a pénzt, ha pozitív visszajelzést adtak róla.

A gyanú szerint többmillió forintnyi kárt okozott az ügyfeleinek az a vaterás felhasználó, aki hetek óta nem szállítja le a tőle az online piactéren keresztül megrendelt telefonokat. Az egyik, panaszával az Indexhez forduló károsult egy Nokia E52-típusú telefonra adott le megrendelést június 22-én. A pinkbaby16 nevű felhasználó 32500 Ft-ért vállalta a kártyafüggetlen, azaz bármelyik mobilhálózatban használható készülék beszerzését külföldről. Idehaza boltban, hálózatfüggő és feltöltőkártyás kiszerelésben körülbelül 40 ezer Ft-ért kapható a készülék, a kártyafüggetlen ennél jóval drágább

A Vaterán az adásvétel résztvevői több szempont szerint egymást értékelik: számít az áru minősége, a szállítási és fizetési pontosság. Pinkbaby16 értékelése a megrendelés feladásakor nagyon jó volt, körülbelül 90 pozitív visszajelzésre jutott két negatív. Csakhogy a kifizetett telefon szállítása késett, és az eladó a megadott telefonon elérhetetlennek bizonyult.

Közben gyorsan nőni kezdett a negatív visszajelzések száma, a pórul járt felhasználó pedig ráakadt a Vaterán egy fórumra, ahol pinkbaby16 ügyfelei írták le a tapasztalataikat: valamennyiüket ugyanúgy verte át, szerda délutánig 40-en jelezték a fórumon a kárukat. Sokan 50-60 ezer Ft-os, de volt aki ennél is drágább telefonra adott megrendelést és utalta el a pénzt, így okkal feltételezhető, hogy a csalás milliós nagyságrendű.

A fórumon több, pozitív visszajelzést adó felhasználó is elismerte, hogy miután nem szállított, pinkbaby16 csak úgy volt hajlandó visszaadni a pénzt, ha előbb pozitívan minősítik az oldalon.

Pinkbaby16 vaterás státusza jelenleg inaktív. A kikapcsolás normális esetben a felhasználó kérésére történik, de gond esetén a szolgáltató maga is felfüggesztheti a felhasználó hozzáférését.

A cég az Index panaszosának (a rendszer belső üzenetküldő szolgáltatásán keresztül) azt válaszolta, hogy ha csoportos feljelentést kíván tenni, gyűjtse össze a panaszosok adatait, és az adminisztrátorok továbbítják a nekik szóló üzenetet. A Vatera abban azonban nem segít, hogy maga listázza ki a potenciális károsultakat.

Az Index információi szerint a pórul jártak többsége még bízik benne, hogy hozzájut a pénzéhez vagy a telefonjához. Néhányan szerdán rákerestek a Vaterán megadott névre és elérték Pinkbaby16-ot (ez az Indexnek csütörtökön már nem sikerült), aki szerintük nem tagadott semmit, és azzal magyarázta a történteket, hogy a kollégája/párja lelépett a telefonokkal és a pénzzel. Állítólag a jövő héten tudja visszafizetni a pénzeket.

Mivel ezt nem mindenki érezte elég megnyugtatónak, többen rendőrségi feljelentés tettek. A Veszprémi Rendőrkapitányság sajtóügyeletese megerősítette, hogy szerdán valóban érkezett hozzájuk feljelentés az ügyben, és nyomozás indult.

A cikk megjelenését követően a Vatera közleményt juttatott el az Indexhez. Eszerint a rutin szűrőeljárás keretében először június 26-án észlelték, hogy a szóban forgó felhasználó visszaélhet a kereskedésével. Pinkbaby16-ot ekkor felfüggesztették és adategyeztetésre szólították fel, melynek nem tett eleget, ezért végleg kizárták.

A Vatera szerint Pinkbaby16 károsultjai ezt követően kezdtek jelentkezni a Vatera fórumain/ügyfélszolgálatán. Ezután az összes érintett felhasználó választ és tájékoztatást kapott a lehetséges megoldásokról.  Az adatvédelmi jogszabályok miatt a Vatera a felhasználók adatait magánszemélyeknek nem, csak az eljáró hatóságnak adhatja ki.

A Vatera a tájékoztatás szerint minden szükséges segítséget megad a károsultaknak, és a nyomozó hatóságokkal is együttműködik. Eközben a cég "protokolleljárása is folyamatban van": ez azt jelenti, hogy ha a felhasználó a felszólításoknak nem tesz eleget, a Vatera maga fog feljelentéssel élni.

Nem egyedi eset

A Veszprémi Rendőrkapitányság tájékoztatása szerint egyre több bejelentést kapnak online csalások ügyében, van olyan hét amikor több feljelentés is érkezik. A megrendelők vagy nem kapnak semmit, vagy a kiszemelt márkás termék helyett bóvli van a csomagban.

Jelenleg egy "komoly" nyomozás zajlik: a héten házkutatást tartottak egy Bács-Kiskun megyei telepen, ahol több bóvlitermék került elő. Az eladó márkás órákat és öveket kínált a Vaterán, helyettük azonban filléres hamisítványokat küldött. Az ügyben csalás miatt nyomoz a rendőrség.